Protection Of Economic Competition On Digital Markets In Ukraine

  • Valeriy POLYUKHOVYCH Academician F. H. Burchak Scientific Research Institute of Private Law and Entrepreneurship of the National Academy of Legal Science of Ukraine
Keywords: digital markets, protection of economic competition, barriers to market entry, oligopoly, monopoly

Abstract

The article examines the content, types, and features of defining the boundaries of digital markets in Ukraine. The author’s definition of digital markets is provided — these are electronic platforms that function on the basis of digital technologies on the Internet, are sources of information, and allow to carry out electronic transactions based on it, which serve as a basis for moving, exchanging, buying and selling goods, works, and services. Types of digital markets have been studied. It was determined that it is possible to distinguish certain types of digital markets depending on the content of their specialization and types of transactions of participants and types of services that consumers receive. Particular attention is paid to defining the boundaries of digital markets. Technological, regulatory, product, and network effects affecting the establishment of digital market boundaries are identified. It was determined that the analysis of the competitive environment in digital markets includes the study of barriers to market entry and signs of oligopoly and monopoly. A corresponding study of the practice of protection of economic competition carried out by the European Commission and the Antimonopoly Committee of Ukraine was conducted. Proposals for developing legal protection of economic competition on digital markets in Ukraine have been formulated. In particular, it is proposed that the legal framework be developed and improved by adapting it to the international standards of the EU and OECD, which develop special rules for regulating digital markets. A proposal to create a special division within the competition department to investigate digital markets and conduct investigations into violations of antimonopoly legislation on digital markets has been formulated, and the directions of its activities have been determined. The need to develop economic analysis tools for assessing the market power of digital companies and identifying anti-competitive practices in cooperation with scientific institutions and using the experience of international organizations and leading OECD countries regarding regulation in the digital sphere was noted.

References

Никифоров А. Є., Погуда Н. В. Державна політика сприяння конкуренції на цифрових ринках. Публічне управління і адміністрування в Україні. 2023. Вип. 37. С. 36–40. URL: https://doi.org/10.32782/pma2663-5240-2023.37.6.

Швидка Т. І. Економічна конкуренція: сучасний стан законодавчого забезпечення та перспективи його модернізації. Харків : Право, 2020. 376 с. Фінансово-правовий коледж. URL: https://t.ly/ymrF6.

Вінник О. М. Право цифрової економіки. Київ : НДІ приватного права і підприємництва імені академіка Ф.Г. Бурчака НАПрН України, 2021. 350 с. Repository of Academic Texts of Academian F. H. Burchak Scientific Research Institute of Private Law and Entrepreneurship of National Academy of Law Sciences of Ukraine. URL: https://t.ly/osxVj.

Деревянко Б. В. Щодо наближення законодавства про операції із криптовалютою України до законодавства окремих європейських держав. Адаптація правової системи України до права Європейського Союзу: теоретичні та практичні аспекти : матер. ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Полтава, 23 листопада 2017 р.) : у 2-х ч. Полтава : Россава, 2017. Ч. 2. С. 59–63. Repository of Academic Texts of Academian F. H. Burchak Scientific Research Institute of Private Law and Entrepreneurship of National Academy of Law Sciences of Ukraine. URL: https://t.ly/XB0Tv.

Funta R. Economic and legal features of digital markets. DANUBE: Law, Economics and Social Issues Review. 2019. Vol. 10, Iss. 2. Pp. 173–183. https://doi.org/10.2478/danb-2019-0009.

Бітюк П. О. Про конкуренцію в умовах цифрової економіки та електронного бізнесу. Ius Privatum. 2019. № 2. С. 17–26. URL: https://t.ly/Ie6RF.

Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні. Закон України від 15.07.2021 р. № 1667–IX. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://t.ly/E3Q15.

Про електронні комунікації. Закон України від 16.12.2020 р. № 1089–IX. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://t.ly/nYyaY.

Про цифровий контент та цифрові послуги. Закон України від 10.08.2023 р. № 3321–IX. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://t.ly/o__DJ.

Про віртуальні активи. Закон України від 17.02.2022 р. № 2074–IX. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://t.ly/NWKhe.

Про захист економічної конкуренції. Закон України від 11.01.2001 р. № 2210–III. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://t.ly/sZAhU.

Азьмук Л. А. Особливості ідентифікації меж цифрових ринків. Ефективна економіка. 2021. № 12. URL: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.12.93.

Тот Т. Антимонопольное право Европейского Союза. Будапешт : Complex, 2014. 798 с.

АМКУ оштрафував «Гугл» на 1 000 000 гривень (05.04.2021; 14:44). Антимонопольний комітет України. URL: https://t.ly/aWOVw.

Глущенко С. GAFA та нові підходи до цифрових ринків в світі і в Україні: від чиказького оптимізму до брюсельського прагматизму (30.10.2023). Asters. URL: https://t.ly/UM6n-.

Король Ю. Конкуренція на цифрових ринках. Досвід інституційного розвитку та бачення майбутнього (27.04.2023; 12:51). Антимонопольний комітет України. URL: https://t.ly/jyt5j.

Published
2024-11-05
Section
Law