Публічні консультації як партисипативна складова циклу управління проєктами у діяльності органів місцевого самоврядування

  • Олександр КАРПЕНКО Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана
  • Антон ОСЬМАК Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана
  • Наталія ВАСЮК Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана
Ключові слова: публічні консультації, партисипація, управлінські рішення, управління проєктами, проєктний підхід, органи місцевого самоврядування

Анотація

Здійснено наукове обґрунтування необхідності використання публічних консультацій як партисипативної складової реалізації циклу управління проєктами в діяльності органів місцевого самоврядування. Визначено основні переваги застосування проєктного підходу в процесі прийняття управлінських рішень органами місцевого самоврядування, а саме: систематизація процесу (формування структурованої основи для планування, аналізу та оцінювання результатів; оперативне та своєчасне виконання поставлених завдань; оптимізація та раціональне використання фінансово-економічних, технологічних та людських ресурсів), транспарентність реалізації (підвищення рівня довіри громадян до посадових осіб органів місцевого самоврядування, здійснення об’єктивного моніторингу, аналізу та оцінювання їхньої діяльності; чітке уявлення для громадськості про виконання цілей, використання ресурсів та досягнення результатів), відповідність нормативно-правовим актам (дотримання нормативних вимог; забезпечення правомірної діяльності виконавців; успішне впровадження законодавчих ініціатив). Систематизовано та узагальнено опис характеристик етапів (фаз) життєвого циклу управління проєктами в діяльності органів місцевого самоврядування з урахуванням партисипативної складової публічних консультацій, зокрема на етапі ініціації — визначення проблеми, формулювання цілей і завдань, створення групи зацікавлених сторін з числа мешканців територіальних громад; на етапі планування — прогнозування наслідків впливу внутрішніх та зовнішніх факторів з урахуванням громадської думки, зокрема різних суб’єктів місцевого самоврядування; на етапі реалізації — застосування сучасних методів управління командою та інструментів цифрової партисипації; на етапі моніторингу, контролю та оцінювання результатів (проміжних та кінцевих) — збирання та оброблення інформації через проведення публічних консультацій (здійснення зворотного зв’язку з населенням, організаціями, підприємствами, стейкхолдерами) задля встановлення рівня задоволеності результатами реалізації проєктів; на етапі завершення — встановлення помилок і недоліків із урахуванням результатів опитування громадської думки. Доведено, що використання публічних консультацій на всіх етапах циклу управління проєктами в діяльності органів місцевого самоврядування сприяє своєчасній корекції планів і адаптації стратегій розвитку громад та територій відповідно до змін зовнішнього та внутрішнього середовища, що підвищує ефективність управлінських рішень.

Посилання

Беглиця В. П., Ярошенко В. М. Місце публічних консультацій у прийнятті політичних рішень. Наукові праці [Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія»]. Серія: Політологія. 2014. Т. 248, Вип. 236. С. 64–70. Національна бібліотека України ім. В. І. Вернадського НАН України. URL: https://t.ly/aJxOL (дата звернення: 12.12.2024).

Брюшкова Н. О., Ніколюк О. В., Удовиця О. Ф. Особливості прийняття управлінських рішень в публічному управлінні. Електронний журнал «Державне управління: удосконалення та розвиток». 2020. № 3. URL: https://doi.org/10.32702/2307-2156-2020.3.39 (дата звернення: 10.12.2024).

Воронов О. Циклічність в системі прийняття рішень органами публічного управління. Актуальні проблеми державного управління. 2017. Вип. 1. С. 57–63. Національна бібліотека України ім. В. І. Вернадського НАН України. URL: https://t.ly/7beVS (дата звернення: 12.12.2024).

Лащук Я. М. Організаційний механізм прийняття управлінських рішень у публічній сфері. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 16. С. 113–117. https://doi.org/10.32702/2306-6814.2021.16.113 (дата звернення: 11.12.2024).

Мартиненко В. Ф. Розроблення, ухвалення й реалізація рішень публічного управління в контексті викликів сучасності. Теорія та практика державного управління і місцевого самоврядування. 2018. № 1. URL: https://t.ly/HFqAk (дата звернення: 12.12.2024).

Махначова Н. М. Особливості прийняття управлінських рішень органами публічної влади в екстремальних умовах. Публічне управління і адміністрування в Україні. 2022. Вип. 29. С. 39–44. https://doi.org/10.32843/pma2663-5240-2022.29.7 (дата звернення: 20.12.2024).

Снітчук М. О. Підготовка та прийняття управлінських рішень. Scribd. URL: https://t.ly/I3f0m (дата звернення: 12.12.2024).

Карпенко О. В., Васюк Н. О., Осьмак А. С. Штучний інтелект як цифровий інструмент проєктного підходу в місцевому самоврядуванні. Стратегія економічного розвитку України. 2024. № 55. С. 189–200. https://doi.org/10.33111/sedu.2024.55.189.200 (дата звернення: 29.12.2024)

Грубяк С. В. Сучасні аспекти розроблення і прийняття управлінських рішень. Економіка і суспільство. 2017. № 11. С. 201–204. URL: https://t.ly/tyYCo (дата звернення: 12.12.2024)

Про публічні консультації. Закон України від 20.06.2024 р. № 3841–IX. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://t.ly/qsNyV (дата звернення: 12.12.2024)

Опубліковано
2025-01-12
Розділ
Публічне управління