Економічний аналіз застосування штучного інтелекту в державному управлінні в Україні

  • Олександр ОРЛОВ Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна
  • Артур ДУДНІЧЕНКО Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана
  • Костянтин ГАМКРЕЛІДЗЕ Адвокатське об’єднання «Дега Партнерз» (м. Київ)
  • Лариса ШУЛЬГА Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана
Ключові слова: штучний інтелект, державне управління, економічний аналіз, цифрова трансформація, ефективність управління, корупція, інвестиції, цифрова нерівність, євроінтеграція, післявоєнне відновлення

Анотація

Проведено всебічний економічний аналіз потенціалу застосування штучного інтелекту в системі державного управління України. З позицій теорії публічних фінансів та економіки, увагу зосереджено на ключових вигодах: автоматизації рутинних адміністративних процедур, зростанні продуктивності державних служб, підвищенні прозорості процесів для мінімізації корупційних ризиків, а також удосконаленні якості та персоналізації публічних послуг за допомогою машинного навчання. Методологічно дослідження базується на аналізі витрат і вигод (Cost-Benefit Analysis), порівнянні української практики з міжнародним досвідом європейських країн, а також на SWOT-аналізі й сценарному прогнозуванні для оптимістичного, базового та песимістичного розвитку подій. У ході порівняльного вивчення розглянуто різні моделі організації проєктів цифрової трансформації, що дозволяє виокремити інституційні й фінансові передумови ефективного запуску ШІ-систем. Окрема присвячено увагу інвестиційній політиці: вдосконаленню цифрової інфраструктури (національні дата-центри, хмарні сервіси, високошвидкісний доступ до мережі) та цілеспрямованому розвитку людського капіталу через підготовку фахівців із ШІ. Аналіз національних викликів включає проблему цифрової нерівності в сільських регіонах, застарілість держреєстрів, посилені кіберризики в умовах воєнного стану і тенденцію відтоку ІТ-кадрів за кордон. Розглянуто й етичні та правові аспекти — питання гармонізації національного законодавства з положеннями Європейського акта про штучний інтелект та забезпечення відповідального використання алгоритмів. На основі зібраних даних сформульовано практичні рекомендації: створення спеціалізованого фонду підтримки інновацій у сфері ШІ, запровадження податкових пільг для стартапів та ІТ-компаній, розробка єдиної інтегрованої платформи держданих із вбудованими аналітичними інструментами ШІ, організація регіональних центрів компетенцій і проведення незалежного етичного та економічного аудиту алгоритмічних систем. Підкреслюється, що стратегічне впровадження штучного інтелекту в державне управління здатне забезпечити підвищення ефективності ресурсного використання, зміцнення довіри громадян до публічних інституцій і довгостроковий соціально-економічний розвиток України.

Посилання

Gartner. Top Strategic Technology Trends for 2023 (17.10.2022). Gartner. URL: https://t.ly/Z2Wcw.

Ukraine Rapid Damage and Needs Assessment, 2022. World Bank Group. URL: https://t.ly/ToVrT.

Janssen M., van der Voort H. Adaptive governance: Towards a stable, accountable and responsive government. Government Information Quarterly. 2016. Vol. 33, Iss. 3. P. 473–479. https://doi.org/10.1016/j.giq.2016.02.003.

Beverungen A. Algorithmic trading, artificial intelligence and the politics of cognition. The democratization of artificial intelligence. Net politics in the era of learning algorithms / Andreas Sudmann (Hg.). Bielefeld : transcript 2019. S. 77–93. https://doi.org/10.25969/mediarep/13550.

Babšek M., Ravšelj D., Umek L., & Aristovnik A. Artificial intelligence adoption in public administration: An overview oftop-cited articles and practical applications. AI. 2025. Vol. 6, Iss. 3. 44. https://doi.org/10.3390/ai6030044.

The AI Governance Journey: Development and Opportunities (October 2021). World Economic Forum. URL: https://t.ly/G4BEr.

OECD Framework for the classification of AI systems. OECD Digital Economy Papers. 2022 No. 323. OECD. URL: https://t.ly/PXBgB.

When Atoms meet Bits. Technology Vision 2023. Accenture. URL: https://t.ly/umqnr.

Бліхар М. М., Мельник Ю. С. «Дія» як інструмент розвитку інформаційної сфери в Україні: правове регулювання в умовах воєнного стану. Аналітично-порівняльне правознавство. 2024. № 6. С. 503–508. https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.06.81.

Цифрове врядування / за ред. О. В. Карпенка. Київ : Ідея Принт, 2020. 336 с. Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository. URL: https://t.ly/DKbbT.

Дворніченко А. С. Цифровізація публічної політики в системі державного управління. Дніпровський науковий часопис публічного управління, психології, права. 2024. Вип. 6. С. 22–27. https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2024.6.3.

Концепція розвитку штучного інтелекту в Україні до 2030 року. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 02.12.2020 р. № 1556–р. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://t.ly/oSCAY.

Національна економічна стратегія до 2030 року. Затв. Постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2021 р. № 179. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://t.ly/LI1Aq.

У «Дії» запустять ШІ-асистента для отримання державних послуг, — Федоров (20.05.2025; 14:20). ІА «Рубрика». URL: https://t.ly/YEtc9.

Індекс цифрової трансформації регіонів України 2022 (21.04.2024). Цифрова громада. URL: https://t.ly/mazLi.

Переваги експериментального проєкту щодо функціонування системи управління податковими ризиками в Державній податковій службі (05.11.2024; 14:06). Державна податкова служба України. URL: https://t.ly/7c4mX.

Індекс сприйняття корупції — 2023 (30.01.2024; 08:01). Transparency International Ukraine. URL: https://t.ly/G4ICN.

Is Artificial Intelligence the future tool for anti-corruption? (07.03.2019). CMI. Chr. Michelsen Institute. URL: https://t.ly/8ooYn.

ProZorro: звіт з моніторингу публічних закупівель. Transparency International Ukraine. URL: https://t.ly/0DDmL.

Trust in Government: OECD Public Governance Review, 2022. OECD. URL: https://t.ly/j5rsl.

Поліковська Ю. Рівень задоволеності державними е-послугами у 2024 році склав 84 %, — дослідження КМІС (24.01.2025; 16:00). MEDIASAPIENS. https://t.ly/_W9XO.

Україна 2030Е — країна з розвинутою цифровою економікою. Український інститут майбутнього. URL: https://t.ly/o76Dk.

Аналіз секторального напряму та первинне бачення розвитку сфери ШІ. Стратегія цифрового розвитку інновацій України до 2030. WINWIN — the Ukrainian Global Innovation Strategy until 2030. URL: https://t.ly/b_rqy.

e-Estonia Guide. E-Estonia. URL: https://t.ly/bv_Ws.

Інформаційне суспільство / Information society. Державна служба статистики України. URL: https://t.ly/XaVHT.

IT Ukraine Association. Digital Tiger: the Power of Ukrainian IT — 2023. URL: https://t.ly/Ax3eS.

Cybersecurity Ventures. Global Cybersecurity Spending Predicted To Exceed $1 Trillion From 2017–2021. Cybersecurity Ventures. URL: https://t.ly/WGcd0.

Recommendation on the Ethics of Artificial Intelligence. UNESCO [9677]. Document code: SHS/BIO/PI/2021/1 43 p. UNESCO. URL: https://t.ly/QFBOI.

Artificial Intelligence Index Report 2025. Stanford University. URL: https://t.ly/uo68c.

Цифрова грамотність населення України: аналіз та рекомендації за результатами дослідження, 2021. Дія.Освіта. URL: https://t.ly/o5Hlp.

World Development Report 2023: Migrants, Refugees, and Societies. World Bank Group. URL: https://t.ly/ZKoX1.

Опубліковано
2025-07-04
Як цитувати
ОРЛОВ, О., ДУДНІЧЕНКО, А., ГАМКРЕЛІДЗЕ, К., & ШУЛЬГА, Л. (2025). Економічний аналіз застосування штучного інтелекту в державному управлінні в Україні. Університетські наукові записки, (3 (105), 37-53. https://doi.org/10.37491/UNZ.105.3
Розділ
Публічне управління