МОНІТОРИНГ ЗАКОНОТВОРЧИХ НОВАЦІЙ У СФЕРІ АДМІНІСТРАТИВНИХ ПРОЦЕДУР В УКРАЇНІ

  • Олег Валентинович Муза Академія адвокатури України (м. Київ)
Ключові слова: адміністративна процедура, приватна  особа, адміністративний орган, адміністративний акт, адміністративне провадження
Мова: Українська

Анотація

Проведено моніторинг законотворчих новацій у сфері адміністративних процедур на прикладі проєкту Закону «Про адміністративну процедуру» (№ 9456 від 28.12.2018). Попри існуючі регламентні норми щодо подальшої долі таких законопроєктів, для науковців та управлінців важливим є осмислення пропонованих новацій у сфері адміністративних процедур, зважаючи на їх новелістичний характер. Наведено сучасне розуміння інституту адміністративної процедури: 1) адміністративно-процедурні правовідносини виникають між приватною особою та суб’єктом владних повноважень (здебільшого адміністративним органом) з ініціативи приватної особи; 2) категорія «адміністративна процедура» є загальним правовим явищем, що позначає різні види адміністративних правовідносин, у яких виникає необхідність застосування елементів юридичного процесу з метою всебічного, повного та справедливого врахування й забезпечення прав, свобод і законних інтересів приватних осіб; 3) здійснення конкретного виду адміністративної процедури визначається окремим законом або підзаконним актом; 4) основною метою здійснення адміністративної процедури є досягнення результату, оформленого належним чином суб’єктом владних повноважень, тобто прийняття (видання) адміністративного акта; 5) усі правові спори, що виникають у ході або в результаті адміністративної процедури, розглядаються за правилами адміністративного судочинства. Особливу увагу приділено трьом складовим ефективності правового регулювання адміністративно-процедурних відносин: 1) правотворення у ході адміністративної процедури; 2) оцінка процедурних елементів адміністративної процедури; 3) обсяг дискреційних повноважень адміністративних органів у ході адміністративної процедури. Встановлено, що Проєкт не враховує наявні системні проблеми у публічному управлінні України і визначає дві форми контролю за законністю здійснення адміністративними органами дискреційних повноважень — попередній контроль з боку адміністративного органу та судовий контроль. Зроблено висновок про те, що законотворчі новації у сфері адміністративних процедур містять ризики виникнення додаткових обмежень для приватних осіб у нерівноправних відносинах з адміністративними органами. Декларуючи превалюючу роль ініціативи приватних осіб у виникненні адміністративно-процедурних правовідносин, під час адміністративного провадження така ініціатива переходить на користь адміністративного органу.

Посилання

Verkhovna Rada Ukrainy (2018) Pro administratyvnu protseduru : Proiekt Zakonu Ukrainy, reiestr. № 9456 vid 28.12.2018 r. https://bit.ly/2R82dYV.

Kuniev, Yu. D. (2013) Metodolohichni ta teoretychni aspekty rozvytku administratyvnoho protsesu. Pravo ta derzhavne upravlinnia, 4 (13), 44–48.

Cramton, R. C. (1976, September/October) Judicial Law Making and Administration. Public Administration Review, 36, 551–555. https://doi.org/10.2307/974236.

Verkhovna Rada Ukrainy (2019) Rishennia Konstytutsiinoho Sudu Ukrainy vid 16.04.2009 r. № 7–rp/2009u spravi za konstytutsiinym podanniam Kharkivskoi miskoi rady shchodo ofitsiinoho tlumachennia polozhen chastyny druhoi statti 19, statti 144 Konstytutsii Ukrainy, statti 25, chastyny chotyrnadtsiatoi statti 46, chastyn pershoi, desiatoi statti 59 Zakonu Ukrainy «Pro mistseve samovriaduvannia v Ukraini» (sprava pro skasuvannia aktiv orhaniv mistsevoho samovriaduvannia). Zakonodavstvo Ukrainy. https://bit.ly/2lSZBUF.

Komitet Verkhovnoi Rady Ukrainy z pytan derzhavnoho budivnytstva, rehionalnoi polityky ta mistsevoho samovriaduvannia (2018) Zvit SIGMA pro rezultaty otsinky proektu Zakonu Ukrainy «Pro administratyvnu protseduru» (versiia vid 1 hrudnia 2018 r.) / pidhotovleno dlia Predstavnytstva YeS v Ukraini. https://bit.ly/2lvC6Rp.

Tymoshchuk, V. P. (2010) Administratyvni akty: protsedura pryiniattia ta prypynennia dii. Konus-Yu, 296 p.

Council of Europe (1980) European Committee on Legal Co-operation (CDCJ) — Exercise of discretionary powers by administrative authorities — Final activity report submitted to the Committee of Ministers. CM(79)321-add2. https://bit.ly/2lyuf5s.

Опубліковано
2019-07-18
Розділ
Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право