УЧАСТЬ СТАРОСТИ В БЮДЖЕТНОМУ ПРОЦЕСІ ОБ’ЄДНАНОЇ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ
Анотація
Визначено адміністративну децентралізацію важливим напрямом реформування органів місцевого самоврядування. Підкреслено зростання фінансової автономії бюджетів місцевого самоврядування. Наголошено на отриманні бюджетами місцевого самоврядування додаткових надходжень від перерозподілу фінансових ресурсів. Простежено послідовність прийняття нормативно-правових актів для забезпечення процесів децентралізації в Україні. Показано нову інституцію в органах місцевого самоврядування в особі старости. Узагальнено наукові підходи до історичного походження посади старости. Наголошено на історичному минулому посади старости в органах місцевого самоврядування. Узагальнено історичний досвід реалізації фіскальних повноважень старости. Наведено історичну ієрархію в повноваженнях старости. Показано історичну роль старости в нагляді за справлянням податків і зборів. Розкрито зміст поняття «війт» і аргументована його роль в організації справляння податків і зборів. Виокремлено основні повноваження старости за вітчизняним законодавством. Доведено наявність бюджетних повноважень у роботі старости. Обґрунтовано участь старости у бюджетному процесі. Установлено відсутність законодавчих підстав у старости для участі у розробці проекту місцевого бюджету при плануванні доходів. Визначено недоцільним законодавче відсторонення старости від формування дохідної частини при підготовці проекту місцевого бюджету. Аргументована доцільність повноцінної участі старости в бюджетному процесі. Наголошено на важливості взаємодії між старостою та фінансовими службами в умовах формування доходів місцевих бюджетів. Показано переваги взаємодії старости з фінансовими службами при залученні платників до сплати податків і зборів. Підкреслено необхідність здійснення взаємодії на рівні усіх служб органів місцевого самоврядування щодо мобілізації доходів місцевих бюджетів. Наголошено на необхідності дотримання балансу інтересів старости між наповненням дохідної частини місцевого бюджету та фінансуванням бюджетних програм. Розмежовано підходи до подальшої доцільності централізації податкового контролю та запровадження децентралізації фіскальної співпраці з контролюючими органами на рівні територіальних громад. Запропоновано зміни до чинного законодавства щодо розширення бюджетних повноважень старости та обґрунтовано їх переваги.
Посилання
Verkhovna Rada Ukrainy (2014) Pro spivrobitnytstvo terytorialnykh hromad : Zakon Ukrainy vid 17.06.2014 r. № 1508–VII. Zakonodavstvo Ukrainy. https://bit.ly/2YJZPPE.
Verkhovna Rada Ukrainy (2015) Pro dobrovilne obiednannia terytorialnykh hromad : Zakon Ukrainy vid 05.02.2015 r. № 157–VIII. Zakonodavstvo Ukrainy. https://bit.ly/2YoB1gK.
Verkhovna Rada Ukrainy (2017) Pro vnesennia zmin do deiakykh zakoniv Ukrainy shchodo statusu starosty sela, selyshcha : Zakon Ukrainy vid 09.02.2017 r. № 1848–VIII. Zakonodavstvo Ukrainy. https://bit.ly/2YDFQOA.
Verkhovna Rada Ukrainy (1997) Pro mistseve samovriaduvannia v Ukraini : Zakon Ukrainy vid 21.05.1997 r. № 280/97–VR. Zakonodavstvo Ukrainyfrom https://bit.ly/2coiJPR.
Andrushko, A. V. (2018) Okremi aspekty pravovoho rehuliuvannia pratsi starosty obiednanykh terytorialnykh hromad. Universytetski naukovi zapysky, 3–4 (67–68), 177–190.
Verkhovna Rada Ukrainy (2010) Biudzhetnyi kodeks Ukrainy vid 08.07.2010 r. № 2456–VI. Zakonodavstvo Ukrainy. https://bit.ly/2T3hpJf.
Verkhovna Rada Ukrainy (2010) Podatkovyi kodeks Ukrainy vid 02.12.2010 r. № 2755–VI. Zakonodavstvo Ukrainy. https://bit.ly/2MCUL9h.
Kazanskyi, D. (2019, February 12). Detsentralizatsiia. Ne vtratyty krainu. Ukrainskyi tyzhden, 6 (586), 30–31.
Hadzalo, Ya. (2018) Perevazhna bilshist isnuiuchykh terytorialnykh hromad vyiavylysia nespromozhnymy vykonuvaty vsi povnovazhennia orhaniv mistsevoho samovriaduvannia. Ekonomist, 11, 3–4.
Bak N. A. (2016) Detsentralizatsiia v Ukraini: Biudzhetni prava, oboviazky ta vidpovidalnist. Finansy Ukrainy, 7, 64–81.
Mykhailovskyi, V. (2018, December 16) Marna sproba tsentralizatsii. Yak u XIV–XVII stolittiakh bulo predstavleno korolivsku vladu na mistsiakh. Ukrainskyi tyzhden, 49 (577), 52–54.
Poniattia biudzhetnykh povnovazhen. Elektronnyj metodicheskij kabinetfrom https://bit.ly/2OCENyO.
Verkhovna Rada Ukrainy (2001) Pro sluzhbu v orhanakh mistsevoho samovriaduvannia : Zakon Ukrainy vid 07.06.2001 r. № 2493–III. Zakonodavstvo Ukrainy. https://bit.ly/2T3z83b.
Khmelnytskyi TsPPK ()2018 Prohrama kruhloho stolu na temu: «Starosta obiednanoi terytorialnoi hromady v systemi mistsevoho samovriaduvannia Ukrainy: problemy ta priorytety diialnosti» (11 hrudnia 2018 roku). Khmelnytskyi, 4 p.
Sidor, M. I. (2015) Biudzhetni povnovazhennia Derzhavnoi fiskalnoi sluzhby Ukrainy. Nashe pravo, 6, 182–186.
Akademichnyi tlumachnyi slovnyk (1970–1980). Starosta. Slovnyk ukrainskoi movy. https://bit.ly/2LXyiEA.
Akademichnyi tlumachnyi slovnyk (1970–1980). Viit. Slovnyk ukrainskoi movy. https://bit.ly/2MC3kS4.
Akademichnyi tlumachnyi slovnyk (1970–1980). Uchast. Slovnyk ukrainskoi movy. https://bit.ly/2ZuOSP5.
Komitet vybortsiv Ukrainy (2019) Pro starostu ta yoho povnovazhennia. https://bit.ly/31g4R4i.
Pysmennyi, I. V. (2017) Lidery terytorialnykh hromad yak atraktory efektyvnoho suspilnoho rozvytku. Aspekty publichnoho upravlinnia, 5, 11, 53–59.
Kyrylenko, O. P., & Marchuk, A. P. (2018) Modernizatsiia biudzhetnoho zabezpechennia osvity v ramkakh sektoralnoi detsentralizatsii. Finansy Ukrainy, 6, 75–90.
Storonianska, I. Z., & Benovska L. Ya. (2018) Osoblyvosti finansovoho vyrivniuvannia rozvytku terytorii v umovakh biudzhetnoi detsentralizatsii. Finansy Ukrainy, 6, 58–74.
Baiuk, M. I. (ed.) (2017) Stanovlennia instytutu starosty: pershi kroky. PP Melnyk A. A., 225 p.