До питання про визначення меж муніціпально-правового регулювання
Анотація
Зазначається про відсутність єдиного підходу до ро- зуміння меж правового регулювання в цілому та меж муніципально-правового регулювання зокрема. Суспіль- ні відносини, пов’язані із здійсненням місцевого самовря- дування, врегульовані як на рівні Конституції та за- конів України, так і муніципально-правових актів. На конституційному та законодавчому рівнях повинні ви- значатися лише основні засади та закріплюватися га- рантії місцевого самоврядування. Межі муніципально- правового регулювання доцільно розглядати в двох ас- пектах: по-перше, з позиції співвідношення різних рівнів правового регулювання сфери місцевого самоврядуван- ня; по-друге, з позиції обсягу муніципально-правового регулювання відповідної сфери суспільних відносин. За обсягом суспільних відносин, на які поширюється муніципально-правове регулювання, доцільно виділяти нормативне та індивідуальне муніципально-правове регулювання. Межі індивідуального муніципально- правового регулювання співпадають з межами норма- тивного муніципально-правового регулювання. Варто відрізняти межі правового регулювання місцевого само- врядування та межі муніципально-правового регулю- вання. Правове регулювання місцевого самоврядування є багаторівневим, включає в себе конституційне, за- конодавче та підзаконне регулювання. Муніципально-правове регулювання можна віднести до підзаконно- го регулювання. На законодавчому рівні не визначено ієрархії підзаконних нормативно-правових актів у ви- падку регулювання ними одних і тих же суспільних від- носин. Тому, на думку автора, в аспекті співвідношен- ня різних рівнів правового регулювання сфери місцевого самоврядування межі муніципально-правового регулю- вання обумовлюються його підзаконним характером та визначаються вимогою не суперечити Конститу- ції та законам України. Що стосуються здійснення де- легованих повноважень обласними та районними ра- дами, то межі їх муніципально-правового регулювання визначаються у відповідному акті про делегування по- вноважень (договорі про делегування повноважень). З погляду обсягу муніципально-правового регулюван- ня відповідної сфери суспільних відносин Конституція України визначає межі муніципально-правового регу- лювання у ст. 140, а саме самостійне вирішення те- риторіальною громадою питань місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Посилання
Verkhovna Rada Ukrainy (2014) Pro skhvalennia Kontseptsii reformuvannia mistsevoho samovriaduvannia ta terytorialnoi orhanizatsii vlady v Ukraini : rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 01.04.2014 r. № 333–r. Zakonodavstvo Ukrainy. https://bit.ly/2KeOlMg.
Halus, O. O. (2017) Poniattia ta vydy munitsypalno-pravovykh aktiv. Konstytutsiino-pravovi akademichni studii, 3, 26–32.
Mukhin, V. V. (2015) Indyvidualne pravove rehuliuvannia: neobkhidnist zahalnoteoretychnoi kharakterystyky. Porivnialno-analitychne pravo, 5, 37–39.
Usmanova, R. M. (2014) Municipalnoe pravo v sisteme publichnogo regulirovaniya obshestvennyh otnoshenij: problemy teorii i praktiki : dis. … d-ra yurid. nauk : 12.00.02. 414 l.
Shemshuchenko, Yu. S. et al. (2001). Yurydychna entsyklopediia : v 6 t. Ukr. entsykl. T. 3: K–M, 792 p.
Fatkullin, F. N. (1987) Problemy teorii gosudarstva i prava. Izd-vo Kazan. un-ta, 135 p.
Skakun, O. F. (2013) Teoriia derzhavy ta prava. 524 p.
Lazarev, V. V. (ed.) (2001) Obshaya teoriya prava i gosudarstva. 3-e izd. Yurist, 2001. 520 p.
Melnik, O. M. (2010) Sfera pravovogo regulyuvannya: ponyattya, oznaki, vidi. Pravo Ukrayini, 9, 132–138.
Gorbul, Yu. A. (2008) Municipalnoe pravovoe regulirovanie (voprosy teorii i praktiki) : dis. … kand. yurid. nauk : 12.00.01. Krasnoyarsk. 199 l.
Pashutin, V. V. (2012) Mezhi pravovoho rehuliuvannia: poniattia ta vydy. Problemy pravoznavstva ta pravookhoronnoi diialnosti, 2, 3–8.
Halus, O. O. (2018) Poniattia ta oznaky munitsypalno-pravovoho dohovoru. Konstytutsiino-pravovi akademichni studii, 2, 114–118.
Tarakhonych, T. I. (2014) Vydy pravovoho rehuliuvannia: teoretychni aspekty rozuminnia. Chasopys Kyivskoho universytetu prava, 4, 28–31.
Mukhin, V. V. (2018) Indyvidualne rehuliuvannia u mekhanizmi detsentralizatsii u pravi : dys. ... dokt. yuryd. nauk : 12.00.01. Kharkiv, 443 ark.
Chudyk, N. O. (2011) Statut terytorialnoi hromady yak dzherelo konstytutsiinoho prava v Ukraini : avtoref. dys. … kand. yuryd. nauk : 12.00.02. Kyiv, 24 s.
Verkhovna Rada Ukrainy (2002) Rishennia Konstytutsiinoho Sudu Ukrainy vid 26.03.2002 r. № 6-rp/2002 u spravi za konstytutsiinym podanniam Ministerstva vnutrishnikh sprav Ukrainy shchodo ofitsiinoho tlumachennia polozhennia chastyny druhoi statti 28 Zakonu Ukrainy «Pro status deputativ mistsevykh Rad narodnykh deputativ» (sprava pro okhoronu trudovykh prav deputativ mistsevykh rad). Zakonodavstvo Ukrainy. https://bit.ly/31c1Rpj.
Verkhovna Rada Ukrainy (2010) Rishennia Konstytutsiinoho Sudu Ukrainy vid 01.04.2010 r. № 10-rp/2010 u spravi za konstytutsiinym podanniam Vyshchoho administratyvnoho sudu Ukrainy shchodo ofitsiinoho tlumachennia polozhen chastyny pershoi statti 143 Konstytutsii Ukrainy, punktiv «a», «b», «v», «h» statti 12 Zemelnoho kodeksu Ukrainy, punktu 1 chastyny pershoi statti 17 Kodeksu administratyvnoho sudochynstva Ukrainy. Zakonodavstvo Ukrainy. https://bit.ly/2ZwVMU8.
Soliannik, K. Ye. (2015) Systema dzherel munitsypalnoho prava. Pravo ta innovatsii, 1 (9), 142–147.