ПРАКТИКА ВЕРХОВНОГО СУДУ ЯК ІНДИКАТОР ДЕФЕКТІВ ЗАКОНОДАВСТВА УКРАЇНИ ПРО ВИКОНАВЧЕ ПРОВАДЖЕННЯ

  • Марина Миколаївна Стефанчук ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана» 
Ключові слова: примусове  виконання  судових  рішень, зведене  виконавче провадження, державна виконавча служба, приватний виконавець, дефект законодавства, правова визначеність
Мова: Українська

Анотація

Висвітлено сучасний стан реформи виконавчого провадження в Україні. Констатовано, що вона має на меті подолання системної проблеми неефективного примусового виконання судових рішень. Проаналізовано практику Верховного Суду з питань примусового виконання судових рішень в Україні. Встановлено, що Великою палатою Верховного Суду, яка переглядає справу в разі, якщо вона містить виключну правову проблему для забезпечення розвитку права та формулювання єдиної правозастосовчої практики, констатовано значну кількість прогалин у законодавстві України про виконавче провадження. Розглянуто одну із таких виключних правових проблем у сфері виконавчого провадження, підставою виникнення якої стали дефекти законодавчого регулювання відносин у сфері зведеного виконавчого провадження, яка загострилась після запровадження інституту приватних виконавців у зв’язку з правовою невизначеністю питань взаємодії державних та приватних виконавців у цьому аспекті. На основі проведеного дослідження зроблено висновок про те, що практика Верховного Суду є індикатором дефектів законодавства у сфері примусового виконання судових рішень в Україні в порядку зведеного виконавчого провадження, які полягають у правовій невизначеності регламентації важливих елементів цього правового інституту. Означені прогалини в законодавстві повинні бути усунені на законодавчому рівні, а не залишатися предметом судової правотворчості, оскільки судова практика не є сталою, а за вимогами європейських інституцій у сфері примусового виконання національне законодавство повинно містити чітке визначення умов примусового виконання рішень, положення примусового виконання повинні бути розроблені чітко, не залишаючи можливості для неоднозначного тлумачення. З урахуванням доктринальних напрацювань, а також з використанням успішного досвіду інших держав запропоновано стратегічним напрямом вдосконалення законодавства України у сфері примусового виконання судових рішень визначити необхідність концептуальної зміни системи примусового виконання судових рішень з переходом на монополію приватних виконавців або ж їхню домінантну складову, за якої за державною виконавчою службою залишаються питання виконання рішень судів, у яких однією із сторін є держава.

Посилання

Verkhovna Rada Ukrainy (1950) Konventsiia pro zakhyst prav liudyny i osnovopolozhnykh svobod vid 4 lystopada 1950 r. Zakonodavstvo Ukrainy. https://bit.ly/2WXqHHt.

European Court of Human Rights (2009) Fifth section. Case of Yuriy Nikolayevich Ivanov v. Ukraine (Applications no. 40450/04)). Strasbourg 15 October 2009. Council of Europe. https://bit.ly/2GJ8MyL.

European Court of Human Rights (2017). Grand Chamber. Case of Burmych and Others v. Ukraine (Applications nos. 46852/13 et.al). Strasbourg 12 October 2017. Council of Europe. https://bit.ly/2T5LQhV.

Council of Europe (2009) Guidelines for a better implementation of existing Council of Europe Recommendation on enforcement adopted by the CEPEJ at its 14th plenary meeting (Strasbourg, 9–10 December 2009). https://bit.ly/2MAIgLF.

Verkhovna Rada Ukrainy (2016) Pro vykonavche provadzhennia : Zakon Ukrainy vid 02.06.2016 r. № 1404–VIII. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, 30, 542.

Yedynyi derzhavnyi reiestr sudovykh rishen (2018) Postanova Velykoi Palaty Verkhovnoho Sudu vid 05.12.2018 r. u spravi № 904/7326/17 za pozovom Tovarystva z obmezhenoiu vidpovidalnistiu «Primetals Teknolodzhiz Ukraina» do Publichnoho aktsionernoho tovarystva «Dniprovskyi metalurhiinyi kombinat» pro stiahnennia 5 129 953,56 hrn. https://bit.ly/2GJOSnb.

Fursa, S. Ya., & Fursa, Ye. I. (2019) Napriamky spivpratsi ta protystoiannia advokativ ta pryvatnykh vykonavtsiv. Advokatura Ukrainy: suchasnyi stan ta perspektyvy rozvytku (z nahody 145-richchia stvorennia Rady prysiazhnykh povirenykh pry Kharkivskomu okruzhnomu sudi) : materialy Vseukr. nauk.-prakt. konf. (m. Kharkiv, 16 travnia 2019 r.) (pp. 166–174).

Yedynyi derzhavnyi reiestr sudovykh rishen (2018) Postanova Velykoi Palaty Verkhovnoho Sudu vid 14.03.2018 r. u spravi № 660/612/16-ts za skarhoiu OSOBA_3 na dii posadovykh osib Velykooleksandrivskoho RV DVS HTUIu u Khersonskii oblasti ta UDVS HTIu u Khersonskii oblasti. https://bit.ly/2YnMbCJ.

Glushko, S. (2019, April 9) Razvitie professii chastnyh ispolnitelej: Franciya pridast uskorenie. Sudebno-yuridicheskaya gazeta. https://bit.ly/2MvbX0C.

Avtorhov, A. (2017, October 4) Ispolnenie sudebnyh reshenij v Litovskoj respublike. LIGA:ZAKONfrom https://bit.ly/2LXueEo.

Ministerstvo yustytsii Ukrainy (2019, April 11) Svitlana Hlushchenko: nasha meta — posylennia roli derzhavy shchodo vykonannia sudovykh rishen. https://bit.ly/2KrX4cC.

Yedynyi derzhavnyi reiestr sudovykh rishen (2018) Postanova Velykoi Palaty Verkhovnoho Sudu vid 17.10.2018 r. u spravi № 5028/16/2/2012 za pozovom zastupnyka prokurora mista Chernihova v interesakh derzhavy v osobi: Ministerstva palyva ta enerhetyky Ukrainy, PAT «NAK «Naftohaz Ukrainy», Publichnoho aktsionernoho tovarystva po hazopostachanniu ta hazyfikatsii «Chernihivhaz» do Vidkrytoho aktsionernoho tovarystva «Oblteplokomunenerho» pro stiahnennia 4 906 261,27 hrn. https://bit.ly/2YnMCwR.

Опубліковано
2019-07-18
Розділ
Цивільне право і цивільний процес; сімейне право; міжнародне приватне право