Суддівське врядування та суддівське самоврядування як гарантія незалежності судової влади

  • Олександр Андрійович Боровицький Сьомий апеляційний адміністративний суд (м. Вінниця)
Ключові слова: судова влада, суддя, незалежність судової влади, суддівське врядування, суддівське самоврядування, Вища рада правосуддя

Анотація

Досліджуються питання суддівського врядування та суддівського самоврядування як гарантії незалежності судової влади, розглянуто їх загальне та цільове призначення, вказано на їх розмежування не тільки на рівні термінології, але й на функціональному рівні.

Проаналізовано положення оновленого законодавства щодо організаційних форм і діяльності органів суддівського врядування та суддівського самоврядування, їх взаємодії з погляду забезпечення принципу незалежності судової влади. У цьому контексті розглянуті питання, що пов’язані із такими органами суддівського врядування, як: Вища рада правосуддя, Вища кваліфікаційна комісія суддів України та органам суддівського самоврядування.

На підставі проведеного аналізу було зроблено висновок, що органи, яким довірено захищати незалежність суддів, повинні становити автономні, незалежні органи судової влади, що забезпечує можливість здійснення індивідуальними суддями своїх функцій, незалежно від будь-якого контролю з боку виконавчої і законодавчої влади та без неправомірного тиску зсередини судової системи, з чого і виходять міжнародні та європейські стандарти у сфері судочинства.

Визначено, що при загальному призначенні — забезпечення незалежності судової влади та суддів, цільовим призначенням «суддівського врядування» є створення та забезпечення для органів судової влади таких організаційних умов, за яких діяльність суду буде прозорою, правосуддя — справедливим, неупередженим, а судді відповідати високим вимогам професійної підготовки, етики та доброчесності. «Суддівське самоврядування» ж орієнтоване на захист професійних прав суддів та вирішення питань внутрішньої діяльності судів.

На підставі аналізу положень оновленого законодавства передбачається, що деякі повноваження Комісії з питань доброчесності та етики можуть призвести до втручання в діяльність Вищої ради правосуддя, і таким чином, порушити принцип незалежності діяльності органу.

Посилання

Rishennia Konstytutsiinoho Sudu Ukrainy u spravi za konstytutsiinymy podanniamy Verkhovnoho Sudu Ukrainy shchodo vidpovidnosti Konstytutsii Ukrainy (konstytutsiinosti) polozhen chastyny tretoi, abzatsiv pershoho, druhoho, chetvertoho, shostoho chastyny piatoi statti 141 Zakonu Ukrainy «Pro sudoustrii i status suddiv» ta polozhen punktu 5 rozdilu III «Prykintsevi polozhennia» Zakonu Ukrainy «Pro vnesennia zmin do deiakykh zakonodavchykh aktiv Ukrainy shchodo pensiinoho zabezpechennia» (sprava pro shchomisiachne dovichne hroshove utrymannia suddiv u vidstavtsi) vid 08.06.2016 № 4–rp/2016. (2016). Visnyk Konstytutsiinoho Sudu Ukrainy, 6, pp. 97–109.

Smokovych, M. (2018). Nezalezhnist suddi yak skladova pryntsypu verkhovenstva prava. Slovo Natsionalnoi shkoly suddiv Ukrainy, 2 (23), pp. 14–25.

Pro sudoustrii i status suddiv : Zakon Ukrainy vid 02.06.2016 № 1402–VIII. (n.d.). Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy. 2016. № 31. St. 545.

Pro Vyshchu radu pravosuddia : Zakon Ukrainy vid 21.12.2016 № 1798–VIII. (n.d.). Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy. 2017. № 7–8. St. 50.

Kuibida, R. O. (2004). Reformuvannia pravosuddia v Ukraini: stan i perspektyvy. Kyiv: Atika.

Nazarov, I. V. (2003). Porivnialno-pravovyi analiz Vyshchoi rady yustytsii Ukrainy z Vyshchoiu radoiu mahistratury Moldovy. Derzhava i pravo. Yurydychni i politychni nauky, 19, pp. 492–496.

Shtohun, S. H. (2016). Sudova reforma chy kosmetychnyi remont systemy sudovoi vlady? Chasopys Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia». Seriia «Pravo», 2 (14), pp. 1–13.

Zahorskyi, V. S., Teleshun, S. O., et al. (Eds.) (2011). Entsyklopediia derzhavnoho upravlinnia u 8-my tomakh. (tom 8: Publichne vriaduvannia). Lviv: LRIDU NADU.

Abdulyn, R. S. (2014). Sudebnoe upravlenye kak strukturno-funktsyonalnыi эlement v systeme sovetskoho hosudarstvennoho upravlenyia. Genesis: ystorycheskye yssledovanyia, 3, pp. 16–36. Retrieved from: https://bit.ly/2R9Khjl, http://doi.org/10.7256/2306-420X.2014.3.11044.

Bilodid, I. K., at al. (Ed.). (1978). Slovnyk ukrainskoi movy (v 11 t., 1970–1980, t. 9: S, Nazarova, I. S., et al, eds.). Kyiv: Nauk. dumka.

Shemshuchenko, Yu. S., et al. (Ed.) (1998–2004). Yurydychna entsyklopediia (u 6 t., t. 5: P–S) / Kyiv: Ukrainska entsyklopediia im. M. P. Bazhana.

Kurhanskyi, O. V. (2018). Do pytannia shchodo suddivskoho vriaduvannia. In Bakaianov, N. M. (Ed.). Tvorchyi shliakh vchenoho: do 80-richchia profesora V. V. Dolezhana. (pp. 152–154). Odesa: Yurydychna literatura.

Pro vnesennia zmin do Zakonu Ukrainy «Pro sudoustrii i status suddiv» ta deiakykh zakoniv Ukrainy shchodo diialnosti orhaniv suddivskoho vriaduvannia : Zakon Ukrainy vid 16.10.2019 r. № 193–IX. (2019). Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 88, st. 2933.

Poiasniuvalna zapyska do proektu Zakonu Ukrainy «Pro vnesennia zmin do deiakykh zakoniv Ukrainy shchodo diialnosti orhaniv suddivskoho vriaduvannia». (n.d.). Retrieved from Verkhovna Rada Ukrainy: http://bit.ly/2IVWQKv.

Polishchuk, A. (2019, October 30). Sudova vlada yak «publichnyi servis». Retrieved from Hazeta «Den»: http://bit.ly/38XMZ1y.

Vysnovok Tsentru polityko-pravovykh reform na proiekt Zakonu Ukrainy «Pro vnesennia zmin do deiakykh zakoniv Ukrainy shchodo diialnosti orhaniv suddivskoho vriaduvannia» (2019, September 5). Retrieved from Tsentr polityko-pravovykh reform (TsPPR): http://bit.ly/33rUXid.

Pro vnesennia zmin do deiakykh zakoniv Ukrainy shchodo perezavantazhennia vlady : Zakon Ukrainy vid 19.09.2019 № 117–IX. (2019). Vidomosti Verkhovnoi Rady, 43, st. 250.

Poiasniuvalna zapyska do proektu Zakonu Ukrainy «Pro vnesennia zmin do deiakykh zakoniv Ukrainy shchodo perezavantazhennia vlady». (n.d.). Retrieved from Verkhovna Rada Ukrainy: http://bit.ly/2IVWQKv.

Vysnovok Holovnoho naukovo-ekspertnoho upravlinnia na proekt Zakonu Ukrainy «Pro vnesennia zmin do deiakykh zakoniv Ukrainy shchodo perezavantazhennia vlady» (reiestr. № 1066 vid 29.08.2019). (n.d.). Retrieved from Verkhovna Rada Ukrainy: http://bit.ly/2IVWQKv.

Pro nadannia konsultatyvnoho vysnovku do zakonoproektu № 1066 : rishennia Vyshchoi rady pravosuddia vid 17.09.2019 № 2496/0/15-19. (n.d.). Retrieved from Vyshcha rada pravosuddia: http://bit.ly/2xRRxK5.

Osnovni pryntsypy nezalezhnosti sudovykh orhaniv (Skhvaleni rezoliutsiiamy 40/32 ta 40/146 Heneralnoi Asamblei OON vid 29 lystopada ta 13 hrudnia 1985 roku). (2015). Yevropeiski ta mizhnarodni standarty u sferi sudochynstva. (pp. 19–23). Kyiv.

Velyka khartiia suddiv. Konsultatyvna rada yevropeiskykh suddiv. Osnovopolozhni pryntsypy (pryiniata u Strasburzi, 17 lystopada 2010. KRIeS. (2015). Yevropeiski ta mizhnarodni standarty u sferi sudochynstva. (pp. 67–69). Kyiv.

Vysnovok № 10(2007) Konsultatyvnoi rady yevropeiskykh suddiv do uvahy Komitetu Ministriv Rady Yevropy shchodo sudovoi rady na sluzhbi suspilstva. (n.d.). Retrieved from Sudova vlada Ukrainy: http://bit.ly/3a4nPzq.

Pro Rehlament Verkhovnoi Rady Ukrainy : Zakon Ukrainy vid 10.02.2010 № 1861–VI. (2010). Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, 14–15, 16–17, st. 133.

Опубліковано
2019-12-27
Розділ
Міжнародне право; європейське право