Конституційна модель взаємозв’язку прав індивідів на публічні фінанси та повноважень інститутів публічної влади

  • Андрій Мирославович Худик Апеляційна палата Вищого антикорупційного суду (м. Київ) https://orcid.org/0000-0003-3174-8428
Ключові слова: конституція, конституціоналізація, публічні фінанси, права соціуму, управління публічними фінансовими ресурсами, повноваження інститутів державної влади

Анотація

Досліджено процес конституціоналізації публічних фінансів крізь призму конституційної моделі взаємозв’язку прав індивідів на публічні фінанси та повноважень інститутів публічної влади в цій сфері. Наголошено, що, з позиції антропосоціокультурного підходу, публічні фінанси покликані забезпечувати публічні інтереси індивідів шляхом використання фінансових ресурсів, що перебувають у розпорядженні держави. Публічні фінанси передбачають здійснення вибору між різними завданнями та метою, і цей вибір досить часто передбачає вирішення питання доцільності, яке, своєю чергою зводиться до проблеми ефективної організації публічних фінансів для задоволення публічних потреб усіх індивідів. Зазначено, з позиції Конституції України, ефективність держави залежить від того, наскільки вона здатна задовольняти публічні потреби й інтереси індивідів. Роль держави зводиться до створення таких умов і механізмів реалізації інтересів, які за допомогою здійснення державної політики сприятимуть зростанню добробуту індивідів. Саме тому держава не може та не уповноважена Конституцією України абстрагуватися від реальних потреб соціуму, різних соціальних груп. Воля соціуму повинна втілюватися в законах, які мають відображати саме публічні інтереси індивідів, а не приватні інтереси окремих членів соціуму. На нашу думку, повне усунення держави зі сфери публічних фінансів та вирівнювання споживання загальних благ може сприяти появі надання публічно-сервісних послуг.

Зроблено висновок про те, що метою публічних фінансів є не розподіл та перерозподіл валового внутрішнього продукту та національного доходу, а організація виконання обов’язку інститутів публічної влади щодо належного управління публічними фінансовими ресурсами в публічних інтересах індивіда. Метою інститутів публічної влади є забезпечення волі повноцінного власника. Як наслідок, публічні фінансові ресурси не можуть бути використані державою на що завгодно, а тільки на публічні потреби індивіда. Особливий режим публічних фінансових ресурсів полягає в їх призначенні — служити задоволенню публічних потреб індивідів. Відтак Конституція України зобов’язує державу здійснювати справедливий та неупереджений розподіл і перерозподіл публічних фінансових ресурсів від імені та в інтересах соціуму.

Посилання

Deklaratsiya sotsialnogo progressa i razvitiya ot 11.12.1969. (n.d.). Retrieved from Verkhovna Rada Ukrainy. Zakonodavstvo Ukrainy: http://bit.ly/3aRraC5.

Mizhnarodnyi pakt pro ekonomichni, sotsialni i kulturni prava vid 16.12.1966. (n.d.). Retrieved from Verkhovna Rada Ukrainy. Zakonodavstvo Ukrainy: http://bit.ly/2vSBlYn.

Konstytutsiia Ukrainy vid 28.06.1996 r. № 254k/96–VR. (n.d.). Retrieved from Verkhovna Rada Ukrainy. Zakonodavstvo Ukrainy: http://bit.ly/2LXJAqz.

Dreval, L. N. (2008). Subyekty rossiyskogo finansovogo prava (Grachevа, E. Yu, ed.). Moskva: Yurisprudentsiya.

Biukenen, Dzh. M., & Masgreiv, R. A. (2004). Suspilni finansy i suspilnyi vybir: dva protylezhnykh bachennia derzhavy. Kyiv: Akademiia.

Khayek, F. A. fon. (2006). Pravo, zakonodatelstvo i svoboda: Sovremennoye ponimaniye liberalnykh printsipov spravedlivosti i politiki / (Pinsker, B., & Kustarev, A., transl.; Kuryayev, A., ed.). Moskva: IRISEN.

Havryliuk, R. O. (2014). Pryroda podatkovoho prava: antroposotsiokulturnyi pidkhid. Chernivtsi: Cherniv. nats. un-t.

Smit, A. (2007). Issledovaniye o prirode i prichinakh bogatstva narodov. Moskva: Eksmo.

Ilin, O. I. (2005). Gosudarstvennoye regulirovaniye obshchestvennykh blag (dis. … kand. ekon. nauk). Moskva. 134 l.

Yum, D. (1965). Traktat o chelovecheskoy prirode. Sochineniya (v 2 t, t. 1. pp. 77–788). Moskva: Mysl.

Olson, M. (1995). Logika kollektivnykh deystviy: Obshchestvennyye blaga i teoriya grupp (Ser. «Ekonomika»; T. 1.). Moskva: Fond Ekonomicheskoy Initsiativy.

Nechay, A. A. (2010). Publichnyye fondy kak sistemoobrazuyushchaya kategoriya finansovogo prava. Problemy zakonnosti, 111, pp. 109–115. Retrieved from: http://bit.ly/2Q9amP9.

Taranenko, K. Yu. (2016). Podatkovo-pravovyi paternalizm yak forma obmezhennia prav i svobod liudyny i hromadianyna. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Pravo, 38 (2), pp. 32–35. Retrieved from: http://bit.ly/2W6m3JY.

Pro sproshchennia poriadku nadannia naselenniu subsydii dlia vidshkoduvannia vytrat na oplatu zhytlovo-komunalnykh posluh, prydbannia skraplenoho hazu, tverdoho ta ridkoho pichnoho pobutovoho palyva : postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 21.10.1995 № 848. (n.d.). Retrieved from Verkhovna Rada Ukrainy. Zakonodavstvo Ukrainy: http://bit.ly/3aOhVT8.

Perepelytsia, M. O. (2012). Poniattia ta vydy subiektiv finansovoho prava. Kharkiv: Pravo.

Rozputenko, I. V. (2008). Publichni finansy. Kyiv: NADU. Retrieved from Natsionalna akademiia derzhavnoho upravlinnia pry Prezydentovi Ukrainy: http://bit.ly/39LKzEv.

Pilipenko, A. A. (2004). Pravovoye obespecheniye formirovaniya nalogovoy sistemy Respubliki Belarus. (diss. … kand. yurid. nauk). Minsk, 141 l.

Soyuznaya konstitutsiya Shveytsarskoy konfederatsii ot 18.04.1999. (2001). Konstitutsii gosudarstv Evropy (t. 3, pp. 537–579.). Moskva.

Shustrov, D. G. (2012). Gosudarstvo kak obyekt konstitutsionno-pravovogo regulirovaniya (diss. … kand. yurid. nauk). Moskva, 249 s.

Yanzhul, I. I. (2002). Osnovnyye nachala finansovoy nauki. Ucheniye o gosudarstvennykh dokhodakh. Moskva: Statut.

Опубліковано
2019-12-27
Розділ
Конституційне право; муніціпальне право