Безпілотний автомобіль як джерело завдання шкоди: цивільно-правовий аспект
Анотація
Метою статті є визначення цивільно-правових особливостей безпілотного автомобіля як джерела завдання шкоди. При розробці комп’ютерної програми для керування безпілотним автомобілем слід вирішити питання щодо відповідності її етичним нормам (моралі). Тобто розробити етику штучного інтелекту із врахуванням пріоритету у виборі для населення кожного регіону.
Зазначено, що має місце законодавча база застосування безпілотних автомобілів у багатьох державах (США, Нідерландах, Великобританії, Франції та Німеччині). В Україні відсутні законодавчі акти, які дозволяють застосування такого безпілотного автомобіля на дорогах. На дорогах України за кермом обов’язково повинен знаходитися водій. На думку автомобільних експертів, використання безпілотних автомобілів в Україні також є неможливим у зв’язку із незадовільним станом доріг.
Зроблено висновок про те, що технологія розроблення та використання безпілотних автомобілів повинна одержати нагляд з боку держави шляхом розробки єдиних вимог для автомобілів та програмного забезпечення. Такий документ було прийнято Урядом Великобританії.
Вирішення питання про відшкодування шкоди, завданої таким транспортним засобом вирішується згідно Цивільного кодексу України. Зроблено висновок про те, що безпілотний автомобіль є особливим транспортним засобом, оскільки керування транспортним засобом здійснюється за допомогою комп’ютера.
Суб’єктом цивільно-правової відповідальності за шкоду, завдану безпілотним автомобілем не можна визнавати виготовлювача автомобіля та розробника програмно-апаратного модуля. Така відповідь пояснюється тим, що безпілотні автомобілі є джерелом підвищеної небезпеки, так як володіють такими ознаками: наділені шкідливими властивостями; характеризуються неможливістю повного контролю з боку людини за проявом шкідливих властивостей матеріальних об’єктів; визначаються підвищеною ймовірністю завдання шкоди.
Суб’єктом цивільно-правової відповідальності за шкоду, завдану безпілотним автомобілем як джерелом підвищеної небезпеки, є особа, яка на відповідній правовій підставі володіє транспортним засобом, механізмом, іншим об’єктом, використання, зберігання або утримання якого створює підвищену небезпеку.
Володілець безпілотного автомобіля має право звернутися з зворотною вимогою (регресом) до його виготовлювача у зв’язку з недоліками товару.
Посилання
Gruzoviki-bespilotniki — blizhaysheye budushcheye kanadskikh dorog (2017, December 26). Retrieved from Netolko.News: http://bit.ly/2IHwax5.
Bezpilotni taksi z 2020 roku. Shcho pokazala Tesla (2019, April 25). Retrieved from Korrespondent: http://bit.ly/2Q8QcVa.
U Zaporizhzhi zibraly pershyi bezpilotnyi Lanos (2018, March 27). Retrieved from Ukrainska pravda: http://bit.ly/2wT64nY.
Avtopilot Tesla vriatuvav zhyttia vodiievi (2016, August 8). Retrieved from Korespondent.net: http://bit.ly/2vfZxmY.
Yak chasto bezpilotni avto popadaiut v DTP? (2016, January 14). Retrieved from SENFIL: http://bit.ly/3cWTvsn.
Samokerovanyi avtomobil UBER zbyv na smert pishokhoda (2018, March 20). Retrieved from Finance.Ua: http://bit.ly/2xz8rwO.
Pro avtomobilnym transport : Zakon Ukrainy vid 05.04.2001 № 2344–III. (n.d.). Retrieved from Verkhovna Rada Ukrainy. Zakonodavstvo Ukrainy: http://bit.ly/2TMaWVd.
Pravyla dorozhnoho rukhu : zatv. postanovoiu Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 10.10.2001 № 1306. (n.d.). Retrieved from Verkhovna Rada Ukrainy. Zakonodavstvo Ukrainy: http://bit.ly/39MhgkR.
Bezpilotnyi avtomobil. (n.d.). Retrieved from Vikipediia: http://bit.ly/2Q74sxO.
Bezpilotni avto. Perspektyvy avtomobilia bez vodiia. (n.d.). Retrieved from Ukr-Prokat: http://bit.ly/2WfeLUe.
Bezpilotni avtomobili v Ukraini: choho chekaty? (2016, September 9). Retrieved from AutoMotoClub.Info: http://bit.ly/38RlJln.
Maibutnie avtostrakhuvannia: bezpilotni avtomobili, telematyka i carsharing radykalno zminiat kontseptsiiu strakhovoho zakhystu. (n.d.). Retrieved from Polis24.ua: http://bit.ly/39XD1P7.
Koho maie pereikhaty bezpilotnyi avtomobil: dytynu chy babusiu? Tse zalezhyt vid krainy (2018, November 1). Retrieved from Blog.imena.ua: http://bit.ly/3cTznaH.
Ne doviriaiu kompiuteru vozyty mene, — Tramp pro bezpilotni avto (2019, March 19). Retrieved from ZIK: http://bit.ly/2vmu4Qg.
Bezpilotni avtomobili: mizh fantastykoiu ta utylitarnistiu (2019, May 3). Retrieved from Tyzhden.Ua: http://bit.ly/2W8mBPK.
Bezpilotna Tesla vbyla vodiia. Rodyna vodiia hotuietsia do masshtabnoho sudu (2019, May 3). Retrieved from TSN: http://bit.ly/2vhsaQR.
Potichnyi, T. Roboty-avtomobili vzhe hotovi, suspilstvo — poky ni (2019, March 11). Retrieved from Ukrainska pravda: http://bit.ly/3cU3Kh9.
8 oboviazkovykh pravyl dlia bezpilotnykh avto — zatverdzheno uriadom Brytanii (2017, August 8). Retrieved from Blog.imena.ua: http://bit.ly/2Q8dZVy.
Tsyvilnyi kodeks Ukrainy vid 16.01.2003 № 435–IV. (n.d.). Retrieved from Verkhovna Rada Ukrainy. Zakonodavstvo Ukrainy: http://bit.ly/2w1seVb.