Сучасні моделі державного управління в країнах ЄС: досвід імплементації

  • Валентина Іванівна Николаєва Донецький державний університет управління (м. Маріуполь) https://orcid.org/0000-0003-4594-303X
Ключові слова: державне управління, NPM — новий державний менеджмент, GG — належне управління, агенсифікація, клієнторієтований підхід

Анотація

Наведено порівняльну характеристику європейських систем державного управління. Особливу увагу приділено новим моделям державного управління в країнах ЄС: New Public Management (NPM) — новому державному менеджменту; New Public Governance (NPG) — новому публічному управлінню або New public service (NPS) — новій публічній службі; Good Governance (GG) — належному, доброму управлінню. Вказано як позитивні, так і негативні характеристики цих моделей державного управління. Розкрито успішне реформування державного управління за рахунок створення відповідних інституцій та дотримання відповідних принципів, процедур, стандартів державного управління та цінностей, якими повинні керуватися державні службовці. Доведено, що сфера організації державного управління та державної служби в ЄС має широкий досвід через впровадження так званих «м’яких» стандартів. Основну увагу приділено висвітленню ефективних інструментів реформування державного управління в ЄС, їх головних функцій. Окреслено наслідки впровадження NPM за європейськими регіонами, яка була адаптована за презентацією Вальтера Кікерта. Визначено ключові властивості нового державного управління та кардинальні напрямки адміністративних реформ, що здійснювались у кожній країні ЄС, і удосконалення головних взаємопов’язаних складників системи державного управління, до яких належать інституції; правила і процедури, процеси і механізми координації співробітництва; кадровий потенціал. З’ясовано проведення реформування державного управління через реформу адміністративних процедур, розвиток державної служби, процес децентралізації і агенсифікації. У сучасних демократичних державах управлінські інновації спрямовані на підтримку ринкових механізмів демократизації органів державної влади; ринкову маркетизацію (трансформацію) роботи держави з масовим упровадженням методів державного менеджеризму. В означених моделях державного управління покладений клієнтоорієнтований підхід, який дозволяє виробити відповідну стратегію, яка базується на споживацьких цінностях, задоволенні очікувань від надавачів послуг і впровадженні інформаційних технологій.

Посилання

Rhodes, R. (1999). Understanding Governance. Policy Network, Government, Reflexivity and Accountability. Buckingham, Philadelphia: Open University Press.

ОЕСР (1992), OECD (1992). Development Assistance Committee’s Work on Participatory Development and Good Governance. Paris: Organization for Economic Co-operation and Development.

Osborne, S. P. (2006). The New Public Governance? Public Management Review, 8 (3), pp. 377–388. https://doi.org/10.1080/14719030600853022.

Peters, B. G., & D. J. Savoie (Eds.) (1998). Taking Stock: Assessing Public Sector Reforms. Montreal: Canadian Centre for Management Development.

Denhardt, R. B., & Denhardt, J. V. (2000). The New Public Service: Serving Rather Than Steering. Public Administration Review, 60 (6), pp. 549–559. https://doi.org/10.1111/0033-3352.00117.

Koppell, J. (2010). Administration without Borders. Public Administration Review. Special Issue on the Future of Public Administration in 2020, 70(1), pp. 46–55. https://doi.org/10.1111/j.1540-6210.2010.02245.x.

Pollitt, C., & Bouckaert, G. (2011). Public Management Reform: A Comparative Analysis-New Public Management, Governance, and the NeoWeberian State. (3rd ed.). Oxford : Oxford University Press.

Bouckaert, G., Nakrošis, V., & Nemec, J. (2011). Public Administration and Management Reforms in CEE: Main Trajectories and Results, The NISPACEE Journal of Public Administration and Policy, 4 (1), pp. 9–29. https://doi.org/10.2478/v10110-011-0001-9.

Guogis, A., Smalskys, V., & Ferraz D. (2012). Is the New Governance Supplementary or Opposite to New Public Management? The Lithuanian and Portuguese. International Public Management Journal. January, 2–49.

Dunleavy, P., Margetts, H, Bastow, S., & Tinkler, J. (2006). New Public Management Is Dead — Long Live Digital-Era Governance. Journal of Public Administration Research and Theory, 16 (3). pp. 467–494. https://doi.org/10.1093/jopart/mui057.

Nunberg, B. (1992). Managing the Civil Service: Reform Lessons from Advanced Industrialized Countries. Policy Research Working Paper, WPS 945. Washington D.C. The World Bank. Retrieved from The World Bank: http://bit.ly/2wXqaNT.

European Public Administration Network. (n.d.). Retrieved from EUPAN: http://www.eupan.org.

Support for Improvement in Governance and Management by the Organization for Economic Co-operation and Development and European Union. SIGMA — OECD. (n.d.). Retrieved from: http://www.sigmaweb.org.

Instrument instytutsiinoi rozbudovy TWINNING. (n.d.). Retrieved from Derzhavna sluzhba Ukrainy z bezpeky na transporti: http://bit.ly/2TOILVG.

Hood, C. (1991) Public management for all seasons. Public Administration. Spring, pp. 3–9. https://doi.org/10.1111/j.1467-9299.1991.tb00779.x.

Kickert, W. (2010) Public Management, the Fiscal Crisis and Beyond. European Social Services Conference. Barcelona, 22 June 2010. Retrieved from European Social Network: http://bit.ly/3aNgAfg.

Kovač, P., & Bileišis, M. (eds) (2017) Public Administration Reforms in Eastern European Union. Member States Post-Accession Convergence and Diverge. University of Ljubljana, faculty of administration. Ljubljana, Vilnius. 506 p.

Contemporary issues in the public management of social services in Europe Contemporary issue. (n.d.). Retrieved from European Social Network: http://bit.ly/2wWpVTi.

Deming, W. E. (1982) Quality productivity and Competitive. Cambridge : Massachusetts Institute of Technology, Center for Advanced Engineering Study.

Опубліковано
2019-12-27
Розділ
Механізми державного управління