Новели податкового законодавства України та acquis ЄС у контексті реалізації плану заходів BEPS

  • Володимир КОРОЛЬ Науково-дослідний інститут приватного права і підприємництва імені академіка Ф. Г. Бурчака Національної академії правових наук України (м. Київ) https://orcid.org/0000-0003-3573-3426
  • Оксана НЕБИЛЬЦОВА ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана» https://orcid.org/0000-0002-8931-2021
Ключові слова: уникнення оподаткування, контрольована іноземна компанія, податковий тягар, пасивні доходи, суттєва діяльність, BEPS

Анотація

Містяться результати порівняльно-правового аналізу новел податкового законодавства України щодо контрольованих іноземних компаній, які наберуть чинність з 1 січня 2021 р., у контексті положень Директиви Ради (ЄС) 2016/1164 від 12 липня 2016 р. про запровадження норм протидії практикам уникнення оподаткування, що безпосередньо впливають на функціонування внутрішнього ринку, чинної з 1 січня 2019 року. Особливу увагу приділено передбаченим Податковим кодексом України та зазначеним вище актом вторинного законодавства ЄС видам та рівням контролю з боку відповідно резидентів України або держав-членів ЄС, які є необхідними та достатніми для кваліфікації іноземних компаній як контрольованих. Так, розкрито, що український законодавець запровадив не лише юридичний та економічний контроль, а й фактичний, який можуть здійснювати резиденти — пов’язані особи. Поряд із цим детально розкрито особливості імплементації у межах модернізованого податкового законодавства України концепції концентрації володіння. При цьому виявлено ключові відмінності від двох найбільш розповсюджених у світі моделей, представлених у Фінальному звіті ОЕСР щодо Заходу 3 проекту BEPS, що зумовлено сприйняттям та інтегруванням лише окремих елементів кожної з них. Досліджено як спільні аспекти, так і відмінності між підходами України та ЄС щодо пасивних доходів, які підлягають включенню до бази оподаткування контролюючих осіб пропорційно їхнім часткам, а також здійснення сутнісного аналізу щодо таких доходів, що може мати наслідком незастосування норм інституту контрольованих іноземних компаній. Увагу сфокусовано на обґрунтованості та співрозмірності кількісних параметрів мінімального порогу, який передбачає не включення певної частки прибутку контрольованої іноземної компанії до об’єкта оподаткування резидентів України за умови, якщо сукупний дохід усіх контрольованих іноземних компаній однієї контролюючої особи — юридичної або фізичної особи, з усіх джерел не перевищує еквівалент 2 млн євро. Проведений порівняльний аналіз дає підстави для висновку, що законодавчо запроваджена Україною модель щодо контрольованих іноземних компаній є більш жорсткою, ніж модель ЄС. Це породжує ризики реалізації вітчизняними платниками податків нових тактик і стратегій уникнення оподаткування.

Посилання

Pro zatverdzhennia Prohramy diialnosti Kabinetu Ministriv Ukrainy : postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 12.06.2020 r. № 471. (n.d.) Retrieved from Uriadovyi portal : https://bit.ly/2FgHYs9.

Council Directive (EU) 2016/1164 of 12 July 2016 laying down rules against tax avoidance practices that directly affect the functioning of the internal market. (n.d.) Retrieved from EUR-Lex : https://bit.ly/3hrsDBZ.

Podatkovyi kodeks Ukrainy vid 02.12.2010 r. № 2755–VI. (n.d.) Retrieved from Verkhovna Rada Ukrainy : http://bit.ly/37wCtgI.

Pro vnesennia zmin do Podatkovoho kodeksu Ukrainy shchodo vdoskonalennia administruvannia podatkiv, usunennia tekhnichnykh ta lohichnykh neuzghodzhenostei u podatkovomu zakonodavstvi : Zakon Ukrainy vid 16.01.2020 r. № 466–IX. (n.d.) Retrieved from Verkhovna Rada Ukrainy : https://bit.ly/3hzGma5.

OECD (2015), Designing Effective Controlled Foreign Company Rules, Action 3 — 2015 Final Report, OECD/G20 Base Erosion and Profit Shifting Project, OECD Publishing, Paris. (n.d.) Retrieved from : https://bit.ly/3irmKpJ; http://dx.doi.org/10.1787/9789264241152-en.

U.S. Code § 951.Amounts included in gross income of United States shareholders. (n.d.) Retrieved from Cornell Law School, Legal Information Institute : https://bit.ly/2Zxsl6t.

Enterprise Income Tax Law of the Peoples Republic of China (article 45) (Adopted at the 5th Session of the 10th National Peoples Congress of the Peoples Republic of China on March 16, 2007). (n.d.) Retrieved from Invest in China : https://bit.ly/3bYhzLp.

Regulations of the Peoples Republic of China on the Implementation of the Enterprise Income Tax Law (article 117). (n.d.) Retrieved from Invest in China : https://bit.ly/2ZAYn1n.

Lukianenko, L. I., Nebyltsova, O. V., Korshykova, R. S. (2019) Oblik finansovykh investytsii: metodolohiia ta problemy mizhnarodnoi unifikatsii. Kyiv, KNEU.

Asen, E. CFC Rules in Europe. (n.d.) Retrieved from Tax Foundation : https://bit.ly/2FgHRgd.

Federal Tax Court (I R 11/19): CFC Rules for Passive Income with Investment Character are not In Violation of the Free Movement of Capital. KPMG. German Tax Monthly. December 2019. (n.d.) Retrieved from : https://bit.ly/2RAaBDf.

Dueñas, S. CFC Rules Around the World. Tax Foundation. Fiscal Fact No. 659. Jun. 2019. (n.d.) Retrieved from : https://bit.ly/35z9gVs.

Sviatoslav Vakarchuk. (2019, June 21) Zaiava shchodo namiriv oliharkhiv investuvaty u vidnovlennia Donbasu. Retrieved from Facebook : https://bit.ly/2Fzg61W.

Poiasniuvalna zapyska do proektu Zakonu Ukrainy Pro vnesennia zmin do Podatkovoho kodeksu Ukrainy shchodo vdoskonalennia administruvannia podatkiv, usunennia tekhnichnykh ta lohichnykh neuzghodzhenostei u podatkovomu zakonodavstvi. (n.d.) Retrieved from Verkhovna Rada Ukrainy : https://bit.ly/3bRlsBY.

Опубліковано
2020-02-25
Розділ
Міжнародне право; європейське право