Фінансові аспекти дуальної форми здобуття освіти

  • Віктор СИНЧАК Хмельницький університет управління та права імені Леоніда Юзькова https://orcid.org/0000-0001-8957-3654
  • Олександра ГРЕХОВА ПрАТ «Страхова компанія «ТАС» (м. Хмельницький)
Ключові слова: форми здобуття освіти, вартість навчання, теоретичне навчання, практичне навчання, база практики, інтереси роботодавця, освітньо-професійна програма, принцип дуальності, дуальна форма здобуття освіти, дуальна форма організації навчання, моделі реалізації дуальної форми здобуття освіти, заклади вищої освіти, заклади професійної освіти, фінансування освіти, пряме та опосередковане фінансування, фінансування професійного навчання, фінансове забезпечення, диверсифікація джерел фінансових ресурсів

Анотація

Показано роль дуальної форми здобуття освіти в підвищенні якості підготовки випускників вітчизняних навчальних закладів. Наголошено на необхідності диверсифікації джерел фінансування дуальної форми здобуття вищої освіти на етапах її впровадження. Визначено дуальну форму організації навчання мотиваційним чинником диверсифікації джерел фінансування освіти. Розкрито зміст принципу дуальності та особливості його застосування у підвищенні фаховості випускника. Наголошено на вагомості двох форм навчання студентів у різних середовищах. Охарактеризовано поняття «дуальна форма здобуття освіти» та «дуальна форма організації навчання». Підкреслено коректність застосування в науковій лексиці та вживання на практиці понять «дуальна форма здобуття освіти» та «дуальна форма організації навчання». Проаналізовано зарубіжний досвід фінансування вищої освіти. Показано багатоаспектність у підготовці фахівців у ЗВО з використанням академічного капіталу та диверсифікації джерел фінансування освіти у зарубіжній практиці. Узагальнено зарубіжний досвід підготовки спеціалістів робітничих професій та фінансування професійного навчання. Визначено вигоди від прямого та опосередкованого фінансування професійної освіти для створення додаткових навчальних місць на робочому місці. Наведено німецький досвід формування Рамкового навчального плану закладом освіти та Рамкового плану практики за участю роботодавця. Наголошено на стимулах і мотивації ментора під час навчання студентів на робочому місці. Опрацьовано результати пілотних проектів з впровадження дуальної форми організації навчання у вітчизняних закладах з підготовки робітничих професій. Установлено високий рівень працевлаштування випускників професійних училищ та економію коштів завдяки збільшенню практичного навчання на робочому місці. Узагальнено особливості реалізації дуальної форми організації навчання і його фінансування в Барському коледжі транспорту та будівництва. Доведено необхідність врахування графіку роботи роботодавців під час формування робочого навчального плану освітніми закладами. Проведено порівняння зіставлень навчання студентів у закладах освіти та на робочих місцях за різних моделей дуальної форми здобуття освіти. Проведено розрахунки для освітньої програми з розподілом кредитів між вітчизняним ЗВО і роботодавцями. Запропоновано основні напрями розробки освітньо-професійних програм у ЗВО.

Посилання

Petrakov, Ya. V. (2012) Modeli finansuvannia vyshchoi osvity v Yevropi ta sviti. Finansy Ukrainy, 12, 95–121.

Vlasova, I. V. (2019) Finansuvannia vyshchoi osvity u Nimechchyni. In Peredovi osvitni praktyky: Ukraina, Yevropa, Svit (pp. 227–228). Kyiv, Pedahohichna dumka.

Boholib, T. M. (2012) Protsesy kapitalizatsii rozvytku vyshchoi osvity ta universytetskoi nauky. Finansy Ukrainy, 11, 84–93.

Tkachenko, N. V., Tsikanovska, N. A. 2019. Meinstrymy formuvannia akademichnoho kapitalizmu u svitovomu osvitnomu prostori. Finansy Ukrainy, 12, 44–52.

Demillo, R. A. (2017) Revolution in higher edication: how a small band of innovators will mare college accessible and affordable. Cambridge, The MIT Press.

Oleinikova, L. H., Tochylina, I. V. (2018) Podatkovi instrumenty pidtrymky osvitnoi haluzi v Ukraini. Finansy Ukrainy, 8, 106–125.

Tatomyr, I. L. (2017) Perspektyvni napriamy venchurnoho investuvannia osvitnikh startapiv. Finansy Ukrainy, 7, 43–55.

Lovinska, L. H. (2017) Vyznachennia vartosti osvitnikh posluh. Finansy Ukrainy, 2, 12–26.

Sokolovska, A. M. (2018) Dyskusiini aspekty formulnoho rozpodilu biudzhetnykh vydatkiv na vyshchu osvitu v Ukraini. Finansy Ukrainy, 5, 8–21.

Vrublevska, O. V. (2019) «Chervoni linii» dualnoi osvity v konteksti priorytetiv osvitnoi polityky. Naukovo-metodychnyi tsentr vyshchoi ta fakhovoi peredvyshchoi osvity. Kyiv. Retrieved from : https://bit.ly/2FE97Fe.

Drazhnytsia, S. A., Drazhnytsia, O. M. (2016) Dualne navchannia yak interaktyvna forma orhanizatsii navchalnoho protsesu. Zbirnyk naukovykh prats KhIST «Ukraina». Khmelnytskyi, 12, 52–54.

Melnyk, N. Yu., Mykolaichuk, I. P. (2019) Perspektyvy rozvytku dualnoi osvity v Ukraini. Peredovi osvitni praktyky: Ukraina, Yevropa, Svit (pp. 310–313). Kyiv, Pedahohichna dumka.

Matat, D. (2018) Dualna osvita: dosvid i perspektyvy. Osvita Ukrainy, 7, 5.

Kibitlevskyi, Y. E. (2019) Vprovadzhennia elementiv dualnoi formy navchannia: z dosvidu roboty. Peredovi osvitni praktyky: Ukraina, Yevropa, Svit (pp. 388–390). Kyiv, Pedahohichna dumka.

Hrekhova, O. V. (2019) Mekhanizm vprovadzhennia kontseptsii dualnoi osvity v ukrainskyi osvitnii prostir. Potentsial suchasnoi nauky (pp. 28–30). Kyiv.

Synchak, V. P. (2019) Reformuvannia bazovykh strukturnykh pidrozdiliv zakladiv vyshchoi osvity na etapi yikh rozvytku. Peredovi osvitni praktyky: Ukraina, Yevropa, Svit (pp. 289–293). Kyiv, Pedahohichna dumka.

Shramko, Ya. (2016) Pryntsyp dualnosti v lohitsi i filosofii. Filosofska dumka, 3, 47–63.

Pro dualne navchannia: Za materialamy pres-sluzhby MON, uriadovoho portalu, Analitychnoho tsentru CEDOS vlasnykh korespondentiv. (2018) Osvita Ukrainy, 5, 4.

Pro osvitu : Zakon Ukrainy vid 05.09.2017 r. № 2145–VIII. (n.d.) Retrieved from Verkhovna Rada Ukrainy. Zakonodavstvo Ukrainy : https://bit.ly/3kkN0Tk.

Kontseptsiia pidhotovky fakhivtsiv za dualnoiu formoiu zdobuttia osvity vid 19.09.2018 r. № 660–r. (n.d.) Retrieved from Verkhovna Rada Ukrainy. Zakonodavstvo Ukrainy : http://bit.ly/35mlMXp.

Zatonatska, T. H., Herasymenko, O. O. (2019) Transformatsiia napriamiv vzaiemodii derzhavy ta pryvatnoho sektoru u sferi vyshchoi osvity v Ukraini: suchasnyi stan i vektory rozvytku. Finansy Ukrainy, 1, 68–79.

Osetskyi, V. L., Tatomyr, I. L. (2016) Osoblyvosti vykorystannia endavmentu ta fandraizynhu v osvitnii praktytsi. Finansy Ukrainy, 3, 86–100.

Drozdova, A. O. (2012) Svitovyi dosvid profesiinoho navchannia i rozvytku personalu. Aktualni problemy ekonomichnoho ta sotsialnoho rozvytku vyrobnychoi sfery. DVNZ «Donetskyi natsionalnyi tekhnichnyi universytet», 1, 94–96.

Dualna osvita v Ukraini : Materialy pres-konferentsii fakhivtsiv Ministerstva osvity i nauky Ukrainy 29.01.2018 r. (n.d.) Retrieved from Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy : https://bit.ly/35Ate21.

Pro provedennia doslidno-eksperymentalnoi roboty za temoiu «Profesiina pidhotovka kvalifikovanykh robitnykiv z vykorystanniam elementiv dualnoi systemy navchannia na bazi zakladiv profesiino-tekhnichnoi osvity»: nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 16.03.2015 r. № 298. (n.d.) Retrieved from Prezentatsiia realizatsii eksperymentu. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy : https://bit.ly/33Cn3Ie.

Na Sumshchyni zaprovadzhuiut elementy dualnoi osvity. Departament osvity i nauky Sumskoi oblasnoi derzhavnoi administratsii. (2018) Sumy. Retrieved from: https://bit.ly/33qMJY4.

Pro provedennia doslidno-eksperymentalnoi roboty za temoiu «Profesiina pidhotovka kvalifikovanykh robitnykiv z vykorystanniam elementiv dualnoi systemy navchannia na bazi zakladiv profesiino-tekhnichnoi osvity» : nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 16.03.2015 r. № 298. (n.d.) Retrieved from Prezentatsiia realizatsii eksperymentu. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy : https://bit.ly/35BN5xK.

Pro rozpodil vydatkiv derzhavnoho biudzhetu mizh zakladamy vyshchoi osvity na osnovi pokaznykiv yikh osvitnoi, naukovoi ta mizhnarodnoi diialnosti : postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 24.12.2019 r. № 1146. (n.d.) Retrieved from Kabinet ministriv Ukrainy : https://bit.ly/2ZBUeKr.

Korodenko, M. (2018) Vidchuty enerhiiu zmin. Osvita Ukrainy, 5, 8–9.

Rozrakhunok planovykh vytrat na 1 studenta biudzhetnoi formy navchannia na 2020 rik za osvitnim stupenem Bakalavr, osvitnim stupenem Mahistr u Khmelnytskomu universyteti upravlinnia ta prava imeni Leonida Yuzkova: proekt. (2020) Khmelnytskyi, Khmelnytskyi universytet upravlinnia ta prava imeni Leonida Yuzkova.

Synchak, V., Hrekhova, O. (2019) Anketuvannia robotodavtsiv z pytan posylennia praktychnoi skladovoi v navchalnomu protsesi. Retrieved from Google : https://bit.ly/3kjLAIz.

Опубліковано
2020-02-25
Розділ
Гроші, фінанси і кредит