Принципи оцінки конкурентоспроможності та напрямки успішного функціонування промислових підприємств в умовах мінливості ринкового середовища

  • Оксана ГАМОВА Запорізький національний університет
Ключові слова: конкуренція, конкурентоспроможність, принципи оцінки, показники оцінки, управління, ринкове середовище, напрямки діяльності

Анотація

Розглянуто питання підвищення конкурентоспроможності, за рівнем якої можна говорити про ефективність обраної стратегії розвитку, правильність прийнятих управлінських рішень, наявність конкурентних переваг на підприємствах машинобудування порівняно з конкурентами. Встановлено, що основним завданням промислових підприємств є підвищення рівня прибутковості, покращення фінансового стану, зростання показників діяльності, платоспроможності, що можливо шляхом виробництва та випуску конкурентоздатної продукції, врахування потреб споживачів, підвищення рівня конкурентної боротьби, зміцнення позицій, як на внутрішньому, так і на зовнішньому ринках. Обґрунтовано, що важливе значення має оцінка рівня конкурентоспроможності шляхом використання відповідних методів та доцільним є дотримання низки принципів. З’ясовано, що реалізація визначених принципів дозволить здійснити послідовну оцінку конкурентного становища, забезпечить правильність, достовірність такої оцінки, врахувати вплив ринкового середовища. За таких умов підприємства матимуть змогу розробити заходи щодо покращення показників діяльності, сформувати стратегічні перспективи розвитку. Також дотримання відповідних принципів гарантуватиме формування ефективних рішень та вплине на якість управління конкурентоспроможністю на промислових підприємствах, дозволить систематизувати процес оцінки, отримати достовірні дані, а також забезпечити практичне використання системи показників щодо оцінки конкурентного потенціалу. Визначено, що підприємства машинобудування працюють за складних умов, відтак було сформульовано напрямки успішного функціонування в умовах мінливості ринкового середовища шляхом врахування особливостей господарської діяльності, реалізація яких дозволить покращити їхню роботу, підвищити рівень прибутковості, зміцнити позиції на міжнародному ринку, визначити напрямки розвитку, нейтралізувати та знівелювати негативний вплив внутрішніх та зовнішніх факторів.

Посилання

Bondarenko, L. A. (2011) Analiz ta otsinka konkurentospromozhnosti mashynobudivnoho pidpryiemstva z vyrobnytstva avtomobilnoi tekhniky. Visnyk natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika»: Menedzhment ta pidpryiemstvo v Ukraini: etapy stanovlennia i problemy rozvytku, 720, 109–114.

Hladka, L. I., Vasylieva, V. R. & Shynkarenko, K. E. 2016. Konkurentospromozhnist ukrainskoi produktsii na prykladi mashynobudivnoho kompleksu ta shliakhy yii pidvyshchennia. Molodyi vchenyi, 7, 26–30. Retrieved from : https://bit.ly/34B3AJD.

Yemelianova, I. F. (2015) Metody ta pryntsypy otsinky konkurentospromozhnosti pidpryiemstv. Visnyk Donetskoho universytetu ekonomiky i torhivli imeni Mykhaila Tuhan-Baranovskoho, 1 (62), 7–12.

Kotenko, S. I., Shvindina, H. O. (2018) Problemy otsinky konkurentospromozhnosti pidpryiemstv yak indykatora stratehichnoho rozvytku. Problemy ekonomiky, 3, 104–112. Retrieved from : https://bit.ly/3mu7Y3e.

Levytska, A. O. (2013) Metody otsinky konkurentospromozhnosti pidpryiemstva: vitchyzniani ta zakordonni pidkhody do klasyfikatsii. Mechanism of Economic Regulation, 4, 155–163. Retrieved from : https://bit.ly/37M0qo5.

Mishustina, T. S. (2014) Metodyka otsinky konkurentospromozhnosti torhovelnoi marky mashynobudivnoho pidpryiemstva. Yevropeiskyi vektor ekonomichnoho rozvytku. Ekonomichni nauky, 1, 110–119. Retrieved from : https://bit.ly/3ox8ZsS.

Rybakova, T., Kostiev, O. (2012) Analiz i otsinka konkurentospromozhnosti promyslovoho pidpryiemstva. Ekonomichnyi analiz, 11 (3), 28–31. Retrieved from : https://bit.ly/3oFWFXF.

Seleznova, O. V. (2009) Analiz chynnykiv, yaki vplyvaiut na konkurentospromozhnist pidpryiemstv silskohospodarskoho mashynobuduvannia v suchasnykh umovakh hospodariuvannia. Ahrosvit, 4, 55–60. Retrieved from : https://bit.ly/3mwNd71.

Skrynkovskyi, R., Shpak, O., Protsiuk, T. & Noha, I. (2018) Formuvannia instrumentariiu dlia hrafichnoi otsinky konkurentospromozhnosti pidpryiemstva. Traektoriâ Nauki = Path of Science, 4 (1), 1014–1021.

Shapurova, O. O. (2018) Metody otsinky konkurentospromozhnosti promyslovykh pidpryiemstv. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia Ekonomichni nauky, 31, 152–155.

Опубліковано
2020-02-25
Розділ
Економіка та управління підприємствами