Програмний підхід до вирішення завдань інноваційного розвитку економіки
Анотація
Предметом здійсненого дослідження виступає оцінка ефективності застосування цільових комплексних програм під час вирішення важливих проблем інноваційного розвитку країни. Мета статті полягає в поглибленні теоретико-методологічних підходів, розробці рекомендацій методичного і практичного характеру, спрямованих на вдосконалення процедури формування, прийняття та оцінки виконання державних цільових програм (ДЦП). Ефективність застосування програмного підходу до вирішення найважливіших проблем розвитку країни показана на прикладі будівництва ДніпроГЕСу. Акцентується увага на ключових факторах успіху на будівництві: патріотизм, віра в майбутнє, висока кваліфікація робітників, службовців, управлінців, харизматичність керівника програми, воля й усестороння підтримка керівництва держави. Здійснено аналіз реалізації ДЦП в Україні упродовж 2018–2018 рр. Акцентується увага на їх хронічному невиконанні з причин недотримання положень методології програмного підходу в управлінні та методичних рекомендацій з розробки і реалізації ДЦП. Здійснена спроба встановити причинно-наслідковий зв’язок, взаємообумовленість між якістю підготовки ДЦП і кінцевими результатами їх виконання. Приділена увага оцінці рівня інноваційності національної економіки, причинам її зниження. Наголошується на необхідності формування вдосконалених механізмів системного управління програмами. Рекомендовано вдосконалити процедури цілепокладання, застосування принципу комплексності в плануванні програмних заходів у взаємозв’язку з цільовими показниками, ресурсами, термінами виконання, закріпленням виконавців. Підкреслена важливість суворого дотримання фінансової дисципліни під час реалізації програм, недопущення під час розподілу ресурсів створення різних корупційних схем. Наголошується на необхідності вдосконалення системи контролю за виконанням заходів ДЦП. Запропоновано закріпити в нормативно-правових документах положення про механізм розподілу моральної, матеріальної та адміністративної відповідальності посадових осіб за виконання рішень, спрямованих на своєчасне та якісне досягнення встановленої цілей мети програми, особливо під час їх невиконання.
Посилання
Granberg, A. (n.d.) Vasilij Leont'ev i ego vklad v mirovuju jekonomicheskuju nauku. Retrieved from Ekonomicheskij portal : http://bit.ly/39fKh9O.
Programmno-celevoe upravlenie processom zameshhenija ruchnogo truda mashinnym na predprijatijah mestnoj promyshlennosti g. Kieva. (1983) Aktual'nye problemy jekonomii zhivogo truda i racional'noe ispol'zovanie trudovyh resursov (pp. 125–126). Cheljabinsk, ChPI.
Androshchuk, H. O., Zhyliaiev, I. B., Chyzhevskyi, B. H., Shevchenko, M. M. (ed.) (2009) Stratehiia innovatsiinoho rozvytku Ukrainy na 2010–2020 roky v umovakh hlobalizatsiinykh vyklykiv. Kyiv, Parlamentske vyd-vo.
Pro derzhavni tsilovi prohramy : Zakon Ukrainy vid 18.03.2004 r. № 1621–IV. (2004) Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, 25, 352.
Pro derzhavne prohnozuvannia ta rozroblennia prohram ekonomichnoho i sotsialnoho rozvytku : Zakon Ukrainy vid 23.03.2000 r. № 1602–III. (2000) Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, 25, 195.
Pro zatverdzhennia Poriadku rozroblennia ta vykonannia derzhavnykh tsilovykh prohram : postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 31.01.2007 r. № 106. (2007) Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 8, 313.
Pro skhvalennia Stratehii rozvytku sfery innovatsiinoi diialnosti na period do 2030 roku : rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 10.07.2019 r. № 526–r. (2019, July 30) Uriadovyi kurier, 143.
Metodychni rekomendatsii shchodo skladannia stratehichnykh planiv pidpryiemstvamy derzhavnoho sektoru. (n.d.) Retrieved from Ministerstvo rozvytku ekonomiky, torhivli ta silskoho hospodarstva Ukrainy : https://bit.ly/3bVUlWl.
Heits, V. M. (2008) Derzhavni tsilovi prohramy ta uporiadkuvannia prohramnoho protsesu v biudzhetnii sferi. Kyiv, Naukova dumka.
Libanova, E. M. (ed.) (2012). Sotsialni rezultaty derzhavnykh prohram: teoretyko-metodolohichni ta prykladni aspekty otsiniuvannia. Uman, Sochinskyi.
Kizim, N. A., Uzunov, V. V. (2007) Programmno-celevoj podhod k gosudarstvennomu upravleniju social'noj naprjazhennost'ju v regionah strany. INZhJeK.
Shkvorets, Yu. F. (2016) Prohramno-tsilove upravlinnia formuvanniam ta realizatsiieiu derzhavnykh priorytetiv naukovo-tekhnichnoho ta innovatsiinoho rozvytku (metodolohiia, metody ta instytutsiini mekhanizmy). Kyiv, Serdiuk V. L.
Holynska, O. V. (2013) Mekhanizmy derzhavnoho upravlinnia biudzhetamy cherez instrumenty prohramno-tsilovoho metodu. Odesa, VMV.
Fedotova, G. V. (2015) Razvitie metodologii programmno-celevogo planirovanija jekonomicheskih processov na osnove institucializacii obratnyh svjazej v upravlenii. Kursk.
Stan vykonannia derzhavnykh tsilovykh prohram u 2018 rotsi. Retrieved from Ministerstvo rozvytku ekonomiky, torhivli ta silskoho hospodarstva Ukrainy : https://bit.ly/2ZCW8dV.
Moshchytska, T. O. (2010) Derzhavni tsilovi prohramy yak diievyi instrument stymuliuvannia rozvytku ekonomiky. Problemy ekonomiky, 3, 28–33.
Ukraina opustylasia v reitynhu innovatsiinykh ekonomik Bloomberg (2020, January 20). Retrieved from Ukrinform : https://bit.ly/3khk4LW.
Sachs, J., Schmidt-Traub, G., Kroll, C., Lafortune, G., Fuller, G. (2018). SDG Index and Dashboards Report 2018. New York, Bertelsmann Stiftung and Sustainable Development Solutions Network (SDSN).
The official site of the Worldbank. The Worldwide Governance Indicators (WGI) project — 2018. Retrieved from World Bank Group : https://bit.ly/35w4urD.
Ukraina opustylasia v reitynhu spryiniattia koruptsii (2020, January 20). Retrieved from Ekonomichna pravda : https://bit.ly/33p3Rxi.
Herasymchuk, V. H. (2017) Vidpovidalnist i kompetentnist — osnovni pryntsypy prohramnoho pidkhodu v upravlinni. Ekonomichnyi visnyk NTUU «KPI», 14, 223–231. https://doi.org/10.20535/2307-5651.14.2017.108777.