Специфіка прагматизму оцінки міжфірмових взаємозв’язків підприємств мережевих структур в умовах макротрендів бізнесу

  • Володимир ГЕВКО Верховна Рада України (м. Київ)
Ключові слова: підприємства мережевих структур, міжфірмові взаємозв’язки, індикатори оцінювання, партнерські взаємовідносини, міжфірмові мережі

Анотація

У сучасних умовах макротрендів бізнесу слід відзначити, що з позиції теорії систем, підприємства мережевих структур можуть бути сформовані з різних складових елементів, які поєднані різноманітними зв’язками. Це робить дані підприємницькі структури категоріями такого самого порядку спільності, що й сама система, відрізняючись від неї лише більшою конкретизацією за однією ознакою — зв’язками, їхньою якістю та структурою. На основі проведених досліджень встановлено, що взаємозв’язки можуть бути виділені із загальної системи елементів і мають бути покладені в основу ідентифікації підприємств мережевих структур.

Досліджено особливості міжфірмових взаємозв’язків підприємств мережевих структур у сучасних трансформаційних умовах. Обґрунтовано перелік індикаторів оцінювання міжфірмових взаємозв’язків та встановлення їх верхніх та нижніх меж. Як результат наукових досліджень, виокремлено переваги та недоліки методики аналізу взаємозв’язків на основі індикативного підходу.

Розвиток внутрішньої та зовнішньої конкуренції все активніше спонукає керівників підприємств мережевих структур України до пошуку можливостей зменшення ризиків та витрат ринковими методами, зокрема установленням партнерських та мережевих взаємовідносин. Установлення таких форм кооперації допомагає адаптуватися до ринкових бар’єрів шляхом об’єднання ресурсів для спільного розроблення та впровадження інновацій, підтримки ринкових брендів, освоєння нових ринків тощо. Якщо для економічно розвинутих країн переважає тенденція до формування міжфірмових мереж на ринкових принципах з використанням децентралізованих механізмів координації діяльності учасників, що будуються на партнерській довірі, то в українській економіці домінують ієрархічні мережі з централізованим управлінням. Звертаємо увагу на те, що підприємства мережевих структур є новою моделлю перерозподілу інтелектуальних і виробничих ресурсів, що дозволяє її суб’єктам мінімізувати часові та матеріальні витрати на адаптацію до умов ринку.

Посилання

Ustynov, R. H. (2018) Obgruntuvannia vzaiemozviazku kultury pidpryiemstva ta yoho konkurentospromozhnosti. Menedzher. Visnyk Donetskoho derzhavnoho universytetu upravlinnia. Seriia «Ekonomika», 4 (81), 85–92.

Vivchar, O. I. (2017) Teoretychni aspekty bezpekoznavstva v umovakh pidpryiemstv (fundamentalni zahrozy v suchasnomu sotsiohumanitarnomu prostori). Sotsialno-ekonomichni problemy i derzhava, 1 (16), 24–31. URL : https://bit.ly/3bUE6Ja.

Sichkarenko, K. O. (2015) Merezheva orhanizatsiia innovatsiinoi diialnosti: naukova dopovid / NAN Ukrainy, DU «Instytut ekonomiky ta prohnozuvannia NAN Ukrainy». Kyiv.

Haidai, Yu. V. (2014) Formuvannia orhanizatsiinoi kultury pidpryiemstv torhivli. Kyiv.

Bala, O. I., Bala, R. D. (2007) Korporatyvna kultura: funktsii ta zavdannia. In Upravlinnia u sferi finansiv, strakhuvannia ta kredytu (pp. 48–49). Lviv, NU «Lvivska politekhnika».

Опубліковано
2020-02-25
Розділ
Економіка та управління підприємствами