Формування інноваційного потенціалу компаній: результат систематизації та узагальнення фундаментальних досліджень

  • Сі Цо ЧАН Київський національний університет імені Тараса Шевченка https://orcid.org/0000-0003-2945-5220
Ключові слова: інноваційний потенціал, компанії, підходи, ресурси, формування

Анотація

Аргументовано та узагальнено теоретичні аспекти формування інноваційного потенціалу компаній. Мета дослідження полягає в обґрунтуванні теоретичних і методичних підходів до формування інноваційного потенціалу компаній на засадах систематизації та узагальнення фундаментальних наукових праць. Опрацювання літератури засвідчує необхідність забезпечення системного бачення вказаної наукової проблеми на якісно новому рівні. Актуальність дослідження визначається необхідністю розробки науково-обґрунтованих підходів до формування інноваційного потенціалу компаній. Досліджено сутність категоріальних понять і характеристик інноваційного потенціалу. Визначено економічну сутність інноваційного потенціалу компаній та особливості його формування. Опрацьований і доповнений понятійний апарат, що характеризує концептуальний підхід до інновацій. Розглянуто системний підхід до формування інноваційного потенціалу компанії на основі визначення будови інноваційних ресурсів компанії. Розглянуто ресурсні аспекти формування інноваційного потенціалу компаній на засадах інтегрального, галузевого, факторного, результативного та комбінованого підходів. Доведено, що якість інноваційного потенціалу визначається не тільки величиною тих чи інших ресурсів, але і їх збалансованістю, наявністю оптимальних пропорцій між ними. Зроблено огляд умов формування інноваційного потенціалу та особливості його проведення. Удосконалені методичні підходи до формування інноваційного потенціалу компанії на основі механізму раціональної декомпозиції елементів інноваційного потенціалу. Розглядаються етапи формування інноваційного потенціалу компаній. Виявлено та проаналізовано фактори, що стимулюють інноваційну діяльність компаній, і фактори, що їх обмежують. Розширено термінологічний апарат наукового дослідження, що дозволяє оптимізувати комплекс сформованих підходів до формування інноваційного потенціалу компаній. Практична цінність результатів дослідження обумовлена необхідністю вдосконалення інноваційних процесів у компаніях за рахунок поліпшення механізмів і методів формування їх інноваційного потенціалу. Теоретичні положення і висновки можуть бути використані для вирішення питань, пов’язаних з інноваційним розвитком бізнес-процесів у компаніях та управлінням їх виробничою діяльністю.

Посилання

Landry, R., Amara, N. & Lamari, M. (2000). Does Social Capital Determine Innovation? To What Extent? Technological Forecasting and Social Change, 69 (7), 681–701. https://doi.org/10.1016/S0040-1625(01)00170-6.

Malerba, F. (1992). Learning by Firms and Incremental Technical Change. Economic Journal, Royal Economic Society, 102 (413), 845–859. https://doi.org/10.2307/2234581.

Karim, S. (2009). Business Unit Reorganization and Innovation in New Product Markets. Management Science, 55 (7), 1237–1254. July. https://doi.org/10.1287/mnsc.1090.1017.

De Bresson, C., Amesse, F. (1991). Networks of Innovators: A Review and Introduction to the Issue. Research Policy, 20 (5), 363–379. https://doi.org/10.1016/0048-7333(91)90063-V.

Foray, D. (2000). Characterizing the Knowledge Base: Available and Missing Indicators. In: OECD, Ed., Knowledge Management in the Learning Society (pp. 239–257), OECD, Paris.

Brem, A., Maier, M. & Wimschneider, C. (2016). Competitive Advantage through Innovation: The Case of Nespresso. European Journal of Innovation Management, 19 (1), 133–148. https://doi.org/10.1108/EJIM-05-2014-0055.

Hwang, Y. S., Hwang, M. H. & Dong, X. (2015). The Relationships Among Firm Size, Innovation Type, and Export Performance With Regard to Time Spans. Emerging Markets Finance and Trade, 51 (5), 947–962. https://doi.org/10.1080/1540496X.2015.1061386.

Prokop, V., Stejskal, J. & Kuvíková, H. (2017). The Different Drivers of Innovation Activities in European Countries: A Comparative Study of Czech, Slovak, and Hungarian Manufacturing Firms. Ekonomicky Casopis, 65 (1), 31–45.

Bidault, F., Cummings, T. (1994). Innovating through Alliances: Expectations and Limitations. R&D Management, 24 (1), 33–45. https://doi.org/10.1111/j.1467-9310.1994.tb00845.x.

Archibugi D., Planta M. (1996). Measuring Technological Change through Patents and Innovation Surveys. Technovation, 16 (9), 451–468. https://doi.org/10.1016/0166-4972(96)00031-4.

Om Narasimhan, Surendra Rajiv & Shantanu Dutta (2006). Absorptive Capacity in High-Technology Markets: The Competitive Advantage of the Haves. Marketing Science, INFORMS, 25 (5), 510–524. https://doi.org/10.1287/mksc.1060.0219.

Dierickx Ingemar, Cool Karel (1989). Asset Stock Accumulation and Sustainability of Competitive Advantage. Management Science, 35 (12), 1504–1511. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=1504475; https://doi.org/10.1287/mnsc.35.12.1504.

Jaffe, Adam B. (1986). Technological Opportunity and Spillovers of R&D: Evidence from Firms’ Patents, Profits, and Market Value. American Economic Review, American Economic Association, Vol. 76, Issue 5, pp. 984–1001. https://doi.org/10.3386/w1815.

Jones Charles, I. (1995). R&D-Based Models of Economic Growth. Journal of Political Economy, University of Chicago Press, 103 (4), 759–784. https://doi.org/10.1086/262002.

Basant, R., Fikkert, B. (1996). The Effects of R&D, Foreign Technology Purchase, and Domestic and International Spillovers on Productivity in Indian Firms. The Review of Economics and Statistics, 78 (2), 187–199. https://doi.org/10.2307/2109920.

Coe, D. T., Helpman, E. (1993). International R&D Spillovers, NBER Working Papers 4444, National Bureau of Economic Research, Inc.

Jaffe, Adam B., Trajtenberg, M. & Henderson, R. (1993). Geographic Localization of Knowledge Spillovers as Evidenced by Patent Citations. The Quarterly Journal of Economics, 108 (3), 577–598. https://doi.org/10.2307/2118401.

Crиpon, B., Duguet, E. & Mairesse, J. (1998). Research, Innovation and Productivity: An Econometric Analysis at the Firm Level. Economics of Innovation and New Technology, 7 (2), 115–156. https://doi.org/10.3386/w6696.

Zvi, Griliches. (1979). Issues in Assessing the Contribution of Research and Development to Productivity Growth. Journal of Economics. The RAND Corporation, 10 (1), 92–116. Spring.

Milgrom, P., Roberts, J. (1995). Complementarities and Fit: Strategy, Structure and Organizational Change in Manufacturing. Journal of Accounting and Economics, 19 (2–3), 179–208. https://doi.org/10.1016/0165-4101(94)00382-F.

Piva, M., Vivarelli, M. (2007). Is Demand-Pulled Innovation Equally Important in Different Groups of Firms? Camb J Econ. Cambridge. Journal of Economics, 31 (5), 691–710. https://doi.org/10.1093/cje/bem010.

West, J., Bogers, M. (2014). Leveraging External Sources of Innovation: A Review of Research on Open Innovation. Journal of Product Innovation Management, 31 (4), 814–831. https://doi.org/10.1111/jpim.12125.

West, J., Salter, A., Vanhaverbeke, W., Chesbrough, H. (2014). Open Innovation: The Next Decade: The Next Decade. Research Policy, 43 (5), 805–811. DOI: https://doi.org/10.1016/j.respol.2014.03.001.

Ali, A. (1994). Pioneering Versus Incremental Innovation: Review and Research Propositions. Journal of Product Innovation Management, 11 (1), 46–61. https://doi.org/10.1016/0737-6782(94)90118-X; https://doi.org/10.1111/1540-5885.1110046.

Caves, R. E. (1998). Industrial Organization and New Findings on the Turnover and Mobility of Firms. Journal of Economic Literature, 36 (4), 1947–1982. Available at SSRN : https://ssrn.com/abstract=1506377.

Branzei, Oana, Vertinsky, Ilan (2006). Strategic Pathways to Product Innovation Capabilities in Smes. Journal of Business Venturing, 21 (1), 75–105. Available at SSRN : https://ssrn.com/abstract=1503207; https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2004.10.002.

Lööf, H., Heshmati, A. (2003). On the Relationship between Innovation and Performance: A Sensitivity Analysis. Economics of Innovation and New Technology, 15 (4–5), 317–344. https://doi.org/10.1080/10438590500512810.

Lokshin, B., Belderbos, R., Carree, M. (2006). Complementarity in R&D Cooperation Strategies. Review of Industrial Organization, 28 (4), 401–426. https://doi.org/10.1007/s11151-006-9102-z.

Cassiman, B., Veugelers, R. (2006). In search of Complementarity in the Innovation Strategy: Internal R&D and External Knowledge Acquisition. Management Science, 52 (1), 68–82. https://doi.org/10.1287/mnsc.1050.0470.

Bresnahan, T., Brynjolfsson, E., Hit, L. M. (2002). Information Technology, Workplace Organization, and the Demand for Skilled Labor: Firm-Level Evidence. Quarterly Journal of Economics, 117 (1), 339–376. https://doi.org/10.3386/w7136.

Pavitt, K. (1984). Sectoral Patterns of Technical Change: Towards a Taxonomy and a Theory. Research Policy, 13 (6), 343–373. https://doi.org/10.1016/0048-7333(84)90018-0.

Pisano, Gary P. (1990). The R&D Boundaries of the Firm: An Empirical Analysis. Administrative Science Quarterly, 35 (1), 153–176. https://doi.org/10.2307/2393554.

Murovec, N., Prodan, I. (2009). Absorptive Capacity, its Determinants, and Influence on Innovation Output: Cross-Cultural Validation of the Structural Model. Technovation, 29 (12), 859–872. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2009.05.010.

Forsman, H. (2011). Innovation Capacity and Innovation Development in Small Enterprises. A Comparison between the Manufacturing and Service Sectors. Research Policy, 40 (5), 739–750. https://doi.org/10.1016/j.respol.2011.02.003.

Dewar, R. D., Dutton, J. E. (1986). The Adoption of Radical and Incremental Innovations: An Empirical Analysis, Management Science, INFORMS, 32 (11), 1422–1433. https://doi.org/10.1287/mnsc.32.11.1422.

Brem, A., Radziwon, A. (2017). Efficient Triple Helix Collaboration Fostering Local Niche Innovation Projects–A Case from Denmark. Technological Forecasting and Social Change, 123, 130–141. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2017.01.002.

Cappa, F., Del Sette, F., Hayes, D., Rosso, F. (2016). How to Deliver Open Sustainable Innovation: An Integrated Approach for a Sustainable Marketable Product. Sustainability, 8 (12), 1341. https://doi.org/10.3390/su8121341.

Fosfuri, A., Tribó, J. A. (2008). Exploring the Antecedents of Potential Absorptive Capacity and its Impact on Innovation Performance. Omega, Elsevier, 36 (2), 173–187. https://doi.org/10.1016/j.omega.2006.06.012.

Опубліковано
2020-02-25
Розділ
Економіка та управління підприємствами