Атракціон віртуальної реальності як джерело завдання шкоди в деліктних зобов’язаннях
Анотація
Досліджуються питання визначення атракціону віртуальної реальності як джерела завдання шкоди. Враховуючи стрімкий розвиток науково-технічного прогресу у сфері розваг, дедалі більшою популярністю користуються атракціони віртуальної реальності. Поруч із захопливими сюжетами та веселими спецефектами, віртуальна реальність несе чималу кількість ризиків завдання шкоди. Відшкодування такої шкоди законодавчими актами України не врегульовано. Досліджено історію становлення розваг у сфері віртуальної реальності. Встановлено, що свій початок віртуальна реальність бере з часів винайдення перших стереоскопів у 1830 роках. Другий поштовх у розвитку віртуальна реальність отримала у 1920 роках, під час винайдення перших імітаторів польоту. А у 1982 році в США була створена перша у світі лабораторія, що досліджувала та розробляла пристрої віртуальної реальності. Водночас з’явився сам термін «віртуальна реальність». Виділено ознаки віртуального атракціону, притаманні йому саме як атракціону. Проаналізовано етимологічний зміст понять «віртуальна реальність» та «віртуальний атракціон» за допомогою вітчизняних та іноземних тлумачних словників. Виділено ознаки віртуального атракціону, притаманні йому як розвазі у сфері віртуальної реальності. Проаналізовано принцип дії віртуального атракціону на свідомість відвідувача. Виділено вентральний і дорсальний потоки як системи головного мозку, що кодують візуально сприйняту інформацію. Взаємодія віртуальної реальності з людським організмом пов’язана саме через зазначені потоки. Визначено вразливі місця організму, яким, у першу чергу, може бути завдана шкода віртуальним атракціоном. Розглянуто хвороби центральної нервової системи, які можуть бути спровоковані впливом віртуального атракціону на свідомість відвідувача. Виділено травми, які можуть спровокувати функційні захворювання нервової системи — неврози та травми вегетативної нервової системи, такі як: мігрень; хвороба Рейно; хвороба Меньєра. Встановлено, що атракціон віртуальної реальності є джерелом завдання шкоди. Виділено характерні ознаки віртуального атракціону як джерела завдання шкоди. Запропонована власна дефініція атракціону віртуальної реальності як джерела завдання шкоди. Узагальнено та виділено найпопулярніші види сучасних атракціонів віртуальної реальності. Визначено суб’єкта відповідальності за шкоду, завдану діяльністю віртуального атракціону.
Посилання
Dovbenko, A. D., Imenynnyk, V. O., Kolendovska, M. M. (2020) Vykorystannia multymediinykh tekhnolohii virtualnoi realnosti dlia stvorennia navchalnykh ta naukovo-doslidnykh system. XXIV Mizhnarodnyi molodizhnyi forum «Radioelektronika ta molod u XXI stolitti». Zb. mater. forumu. (t. 3, p. 95–96) Kharkiv : KhNURE.
Davydovskaja, N. A. (2017) Nejrofiziologicheskie preimushhestva bioadekvatnoj metodiki prepodavanija uchebnyh disciplin. Princip prirodosoobraznosti v filosofii i metodologii obrazovanija, 21 (5), 42–56.
Virtual'naja real'nost'. (N.d.) Retrieved from Novosti interneta veshhej (Wiki Io T): http://bit.ly/3ezi1mB.
Pro zatverdzhennia Pravyl budovy i bezpechnoi ekspluatatsii atraktsionnoi tekhniky. Nakaz Ministerstva Ukrainy z pytan nadzvychainykh sytuatsii ta u spravakh zakhystu naselennia vid naslidkiv Chornobylskoi katastrofy vid 01.03.2006 r. № 110. (N.d.) Retrieved from Verkhovna Rada Ukrainy. Zakonodavstvo Ukrainy: https://bit.ly/3bG0rf4.
Busel V. T. (ed.) (2005) Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy: 250000. Kyiv ; Irpin : Perun.
Virtualna realnist. (N.d.) Retrieved from Vikipediia: http://bit.ly/3qINo0w.
Virtual reality. Dictionary by Merriam-Webster. URL : http://bit.ly/3vtlM3l.
Kak mozg prevrashhaet kartinku v dejstvie, a dvizhenie — v zvuk (10.06.2019) Retrieved from Sankt-Peterburgskij gosudarstvennyj universitet: http://bit.ly/3bI8yrp.
Sowa, J. F. (2016) The Virtual Reality of the Mind. 7th Annual International Confernce on Biologically Inspired Cognitive Architectures, BICA 2016. Procedia Computer Science, 88, 139–144. Retrieved from: http://bit.ly/3qINw00; https://doi.org/10.1016/j.procs.2016.07.417.
Heres what happens to your body when youve been in virtual reality for too long (04.03.2018, 18:00). Retrieved from Business Insider: http://bit.ly/3exj5HF.
Hulko, H. O. (2015) Nevrotychni vlastyvosti osobystosti yak predmet psykholohichnoho vyvchennia. Aktualni problemy sotsiolohii, psykholohii, pedahohiky, 3 (28), 26–35. Retrieved from CORE: https://bit.ly/3bIRSQt.
Jarosh, O. A. (1985) Nervnye bolezni. Kiev : Vyshha shkola. Retrieved from DSpace Home: https://bit.ly/2OPcnSC.
Chutko, L. S., Surushkina, S. Ju., Nikishena, I. S., Jakovenko, E. A., Anisimova, T. I. (2010) Nevrastenija: sostojanie problemy i podhody k terapii. Zhurnal nevrologii i psihiatrii im. S. S. Korsakova, 110 (4), 63–66. https://doi.org/10.17116/jnevro201911901114.
Khvoroba Reino (Anhiotrofonevroz), fizioterapevtychne likuvannia. (N.d.) Retrieved from Rodovid: http://bit.ly/3ez3QOt.
Shevchenko, T. O. (2016) Obgruntuvannia suchasnoi kompleksnoi terapii khvoroby Meniera. Dys. … kand. med. nauk. Kyiv.
Gong, L., Berglund, J., Fast-Berglund, Å., Johansson, B., Wang, Z., Börjesson, T. (2019) Development of virtual reality support to factory layout planning. International Journal on Interactive Design and Manufacturing (IJIDeM), 13, 935–945. Retrieved from: https://bit.ly/30EZKMG; https://doi.org/10.1007/s12008-019-00538-x.
«I feel sick, give me the bucket»: What 25 hours in virtual reality feels like (06.05.2016; 23:10). Retrieved from The Washington Post: http://wapo.st/3csrHwH.
Kryzhanovskaja, A. A. (2004) Ispol'zovanie programm dlja JeVM — dejatel'nost', sozdajushhaja povyshennuju opasnost' dlja okruzhajushhih. Zhurnal rossijskogo prava, 6, 91–100. Retrieved from: https://bit.ly/3qNGy9X.
Virtual Tourism [2020]. Breaking The Boundaries Of Time & Space (18.04.2020). Retrieved from Travel Trend: http://bit.ly/3qN85bI.
The Ultimate Dream of Flying. (N.d.) Retrieved from Birdly: https://birdlyvr.com/.
Virtualna realnist: likuie chy kalichyt? (03.01.2018; 11:00). Retrieved from Ekonomichna pravda: https://bit.ly/2PZ5tee.