Суб’єкт міграційного процесу як основний складник адміністративно-правового механізму міграції
Анотація
Однією з умов розбудови правової держави є вдосконалення державного управління міграційними процесами відповідно до міжнародних стандартів. Міграція є невід’ємною частиною існування будь-якої держави. На міграційні процеси можуть вплинути економічні, політичні, соціальні, демографічні чинники, екологічні чи техногенні катастрофи. Не останню роль у міграційних процесах відіграють військові конфлікти або релігійні чи расові переслідування. Міграція — це переміщення особи з метою зміни місця проживання чи перебування, пов’язане з перетинанням державного кордону або меж адміністративно-територіальних одиниць. Адміністративно-правовий механізм міграції охоплює основні елементи міграційного процесу, основним в якому є суб’єкт. Мігрант, як суб’єкт, завдяки якому виникають міграційні відносини. Система органів державної влади як суб’єкт регулювання міграційних процесів від імені держави. Саме взаємодія суб’єктів робить міграційні відносини реальними. Суб’єктами міграційних процесів є органи державної влади й управління, що наділені певними повноваженнями у сфері управління міграційними процесами. Фізичні особи, які перетнули адміністративні кордони чи змінили місце свого постійного проживання (громадяни України, громадяни іноземних держав, особи без громадянства, біженці, внутрішньо переміщені особи). Недержавні організації, що безпосередньо не мають повноважень щодо управління міграційними процесами та можуть здійснювати безпосередній вплив на інтеграцію мігрантів у нове соціальне середовище. Зіставлення виконавчої, законодавчої i судової влади в системі правового регулювання міграції в Україні показує, що неодмінним атрибутом державно-владного механізму, побудованого на началах розподілу влади, є виконавча влада. Вона створює умови для здійснення превентивної функції органами законодавчої влади, ініціює зміни в чинне міграційне законодавство; реалізує власні виконавчо-розпорядчі функції; підтримує здійснення судовою владою функцій судочинства i сама є об’єктом судового впливу. Проведений аналіз свідчить, що геополітичні міграційні процеси сприяють розширенню кола суб’єктів міграційних процесів, а також про те, що однією з актуальних проблем сучасної системи адміністративно-правового регулювання міграційних процесів є потреба узгодженості інтересів держави, її громадян і мігрантів.
Посилання
Administratyvno-pravove rehuliuvannia mihratsiinykh protsesiv. (2012) Dnipropetrovsk : Dniprop. derzh. un-t vnutr. sprav.
Smolenskij, S. N. (ed.) (2008) Politicheskij slovar' spravochnik. Moskva : Jeksmo.
Nikolaievskyi, V. M., Prokhorenko, N. Ye. (2009) Teoretyko-metodolohichni zasady vyvchennia mihratsii naselennia. Visnyk mizhnarodnoho slovianskoho universytetu, 12 (1), 34–39.
Perevedencev, V. I. (1975) Metody izuchenija migracii naselenija. Moskva : Nauka.
Sheliuk, V. (2001) Sotsialna mihratsiia: Etapy, funktsii, typy. Perspektyvy, 3 (15), 45–50.
Povenchak, O. (2006) Vyznachennia ta klasyfikatsii mihratsii: nablyzhennia do operatsiinykh poniat. Politychnyi menedzhment, 2 (17), 127–139.
Bandurka, A. A. (2002) Administrativno-pravovoe regulirovanie migracionnyh processov v Ukraine. Diss. … kand. jurid. nauk. Har'kov.
Pro Kontseptsiiu derzhavnoi mihratsiinoi polityky. Ukaz Prezydenta Ukrainy vid 30.05.2011 r. № 622/2011. (N.d.) Retrieved from Verkhovna Rada Ukrainy. Zakonodavstvo Ukrainy: http://bit.ly/30GVQTC.
Tyndyk, N. P. (2006) Svitovyi mihratsiinyi protses: teoriia, praktyka, derzhavne rehuliuvannia. Kyiv : Atika.
Vorona, D. M. (2013) Subiekty ta obiekty pravovoho rehuliuvannia mihratsiinykh protsesiv v Ukraini. Pravove zhyttia suchasnoi Ukrainy : mater. Mizhnar. nauk. konf. prof.-vykl. ta aspirant. skladu (m. Odesa, 16–17 travnia 2013 r.). (t. 2, p. 15–17) Odesa : Feniks. Retrieved from eNUOLAIR — depozytarii (arkhiv) Natsionalnoho universytetu «Odeska yurydychna akademiia»: https://bit.ly/3cxkgo9.
Benytskyi, O. M. (2011) Systema orhaniv upravlinnia mihratsiinymy protsesamy v Ukraini. Naukovyi visnyk Lvivskoho derzhavnoho universytetu vnutrishnikh sprav, 3, 76–82.
Skakun, O. F. (2005) Teorija gosudarstva i prava (jenciklopedicheskij kurs). Har'kov : Espada.
Bitjak, Ju. P. (ed.) (2003) Administrativnoe pravo Ukrainy. (2nd ed.) Har'kov : Pravo.
Konstantynov, S. F. (2002) Administratyvno-pravovyi status inozemtsiv v Ukraini ta mekhanizm yoho zabezpechennia. Dys. … kand. yuryd. nauk. Kyiv.
Pro zatverdzhennia Polozhennia pro Derzhavnu mihratsiinu sluzhbu Ukrainy. Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 20.08.2014 r. № 360. (N.d.) Retrieved from Verkhovna Rada Ukrainy. Zakonodavstvo Ukrainy: http://bit.ly/3vltqMZ.
Pro zatverdzhennia Polozhennia pro Ministerstvo zakordonnykh sprav Ukrainy. Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 30.03.2016 r. № 281. (N.d.) Retrieved from Verkhovna Rada Ukrainy. Zakonodavstvo Ukrainy: http://bit.ly/3lkF06n.
Pytannia Ministerstva rozvytku ekonomiky, torhivli ta silskoho hospodarstva. Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 11.09.2019 r. № 838. (N.d.) Retrieved from Verkhovna Rada Ukrainy. Zakonodavstvo Ukrainy: http://bit.ly/3vo5M2v.
Pro zatverdzhennia Polozhennia pro Ministerstvo sotsialnoi polityky Ukrainy. Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 17.06.2015 r. № 423. (N.d.) Retrieved from Verkhovna Rada Ukrainy. Zakonodavstvo Ukrainy: http://bit.ly/3rJT1wT.
Pro zatverdzhennia Polozhennia pro Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 16.10.2014 r. № 630. (N.d.) Retrieved from Verkhovna Rada Ukrainy. Zakonodavstvo Ukrainy: http://bit.ly/3lfpeKc.
Pro Derzhavnu prykordonnu sluzhbu Ukrainy. Zakon Ukrainy vid 03.04.2003 r. № 661–IV. (N.d.) Retrieved from Verkhovna Rada Ukrainy. Zakonodavstvo Ukrainy: http://bit.ly/2NhV10o.
Mihratsiia v Ukraini: tsyfry i fakty. (N.d.) Retrieved from The IOM Mission in Ukraine: https://bit.ly/30HN8UU.
Prohrama «Mihratsiia & Diaspora»: mozhlyvosti dlia Ukrainy. (N.d.) Retrieved from Osvita.ua: http://bit.ly/3qF8qgJ.