Організація дистанційного доступу до освіти в умовах пандемії COVID-19: інновації, можливості та якість
Анотація
Визначено, що держава покликана вирішувати завдання управління змінами, особливо в умовах пандемії коронавірусу, а це включає цілеспрямоване вироблення, прийняття та реалізацію організаційних, регулювальних, координувальних, контролювальних і мотиваційних впливів, спрямованих на оновлення, інноваційне наповнення, модернізацію чи широкомасштабне реформування освіти, а також відповідний супровід процесів освітніх перетворень, що вже розпочалися і тривають. Проаналізовано сутність та мету поняття дистанційного навчання. Доведено, що це індивідуалізований процес набуття знань, умінь, навичок і способів пізнавальної діяльності людини, який відбувається за взаємодії віддалених один від одного учасників навчального процесу у спеціалізованому середовищі з використанням комп’ютерної техніки й комунікаційних мереж. Зазначено, що серед різноманіття перспектив та переваг цього виду навчання є й свої вагомі недоліки. Наголошено, що дистанційне навчання базується на принципі гнучкості місця, часу, темпу навчання, особливо в період пандемії COVID–19. Можливість впливати на деякі аспекти свого навчання підвищує внутрішню мотивацію учнів. Самостійна відповідальність за власну навчальну діяльність формується поступово, тому варто нарощувати автономність у процесі навчання. Наслідками закриття шкіл і переходу на дистанційне навчання є перерване навчання, проблеми із харчуванням, стрес для вчителів, особливо людей у віці, непідготовленість батьків до дистанційної домашньої освіти, погіршення догляду за дітьми, економічні втрати, непередбачене навантаження на систему охорони здоров’я, соціальну ізоляцію, труднощі з вимірюванням та перевіркою засвоєння знань. Визначено, що криза, що призвела навчальний процес у дистанційний режим, стала мотивом для переоцінки засобів та інструментів цифрових технологій, впроваджених у закладах освіти раніше.
Посилання
Semenets-Orlova, I., Yahodzinskyi, S., Klochko, A. (2019) Innovatsii v suchasnomu suspilstvi: vid frahmentu do stabilnoho resursu (keis osvity). In Liashenko, V. I., Prokopenko, O. V., Omelianenko, V. A. (eds.) Instytutsionalna model innovatsiinoi ekonomiky. (149–186). Kyiv : Instytut ekonomiky promyslovosti NAN Ukrainy.
Pro zatverdzhennia Polozhennia pro dystantsiine navchannia. Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 25.04.2013 r. № 466. (N.d.) Retrieved from Verkhovna Rada Ukrainy. Zakonodavstvo Ukrainy: http://bit.ly/3vmxlJA.
Semenets-Orlova, I. (2019) Orhanizatsiine navchannia v spilnu diialnist — innovatsiinyi pidkhid dlia vdoskonalennia spivrobitnykiv vuziv. Upravlinnia personalom, 3, 6–17.
Onlain-osvita v pandemiiu: shokova innovatsiia chy novi mozhlyvosti? (N.d.) Retrieved from RBK: http://bit.ly/3qHqcQg.
Kaplan, A. M., Haenlein, M. (2016) Higher education and the digital revolution: About MOOCs, SPOCs, social media, and the Cookie Monster. Business Horizons, 59 (4), 441–450. Retrieved from: http://bit.ly/2OLrLj4; https://doi.org/10.1016/j.bushor.2016.03.008.
Kornilova, E., Baranova, M. «Esli ne preodolet' jetot stress, nas zhdet massovoe vygoranie»: Jentoni Tattersoll (Coursera) — o zhizni v mire novyh tehnologij (07.11.2020). Retrieved from The Bell: http://bit.ly/3lcnGR9.
Shevchuk, S. V. (2012) Dystantsiine navchannia v systemi novykh pedahohichnykh tekhnolohii. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy, 33, 51–55. Retrieved from: http://bit.ly/3tfrR1m.
Deiaki pytannia orhanizatsii dystantsiinoho navchannia. Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 08.09.2020 r. № 1115, zareiestr. v Ministerstvi yustytsii Ukrainy 28.09.2020 r. za № 941/35224. (N.d.) Retrieved from Verkhovna Rada Ukrainy. Zakonodavstvo Ukrainy: http://bit.ly/30FICpX.
HolonIQ is the worlds smartest source of education intelligence to power decisions that matter. (N.d.) Retrieved from HolonIQ: https://www.holoniq.com/.
Prokopenko, I., Berezhna, S. (2020) Higher Education Institutions in Ukraine during the Coronavirus, or COVID-19, Outbreak: New Challenges vs New Opportunities. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 12(1Sup2), 130–135. https://doi.org/10.18662/rrem/12.1sup2/256.