Виклики організації навчання в Україні під час пандемії COVID-19
Анотація
Проведено аналіз викликів організації навчання, із якими стикнулися заклади освіти України, в умовах карантину під час пандемії COVID-19. Підкреслено складність та неоднозначність процесу прийняття управлінських рішень у сфері освіти в умовах карантину та організації дистанційного навчання. Описано відповідну тривимірну модель прийняття управлінських рішень та характер управлінських рішень, які приймались закладами освіти нашої держави як реакція на виклики пандемії COVID-19. Систематизовано особливості психологічних, комунікативних, матеріально-фінансових, нормативно-правових, організаційних викликів, які повинні стати новими можливостями для закладів освіти для удосконалення їхньої роботи та досягнення основної мети діяльності — надання високоякісних освітніх послуг. Проаналізовано доцільність використання різних сервісів та платформ у навчальному процесі на різних його етапах. Обґрунтовано перелік компетентностей, які особливо важливі в умовах використання дистанційних технологій навчання, серед яких — здатність експериментувати, діяти з високою швидкістю; забезпечувати різні процеси в різних ролях, одночасно з багатьма учасниками та з різних точок доступу; використовувати сучасні інформаційні технології, комп’ютерні системи та ін. Виявлено найбільш вагомі проблеми комунікацій між учасниками освітнього процесу в умовах карантинних обмежень. Систематизовано чинне законодавство України, яке регламентує дистанційне навчання, уточнено зміст та особливості провадження власне дистанційної форми навчання та технологій дистанційного навчання, які можуть застосовуватись на очній та заочній формах навчання. Також акцентовано увагу на необхідності вирішення проблеми належного фінансового та матеріально-технічного забезпечення (супроводу) дистанційного навчання для всіх учасників освітнього процесу. Визначено основні переваги та недоліки організації навчального процесу з використанням дистанційних технологій. Виявлені основні акценти організації дистанційного навчання, які вимагають детального вивчення та подальшого запровадження в Україні.
Посилання
Mala, N. T., Protsyk, I. S. (2010) Mystetstvo pryiniattia upravlinskoho rishennia. Naukovyi visnyk Natsionalnoho lisotekhnichnoho universytetu Ukrainy, 20.14. 345–351. Retrieved from: https://bit.ly/3qWYpvy.
Shchodo provedennia pidsumkovoho otsiniuvannia ta orhanizovanoho zavershennia 2019–2020 navchalnoho roku. Lyst Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 16.04.2020 r. № 1/9-213. (N.d.) Retrieved from Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy: http://bit.ly/3cysAUs.
Konstytutsiia Ukrainy vid 28.06.1996 r. № 254k/96-VR. (N.d.) Retrieved from Verkhovna Rada Ukrainy. Zakonodavstvo Ukrainy: http://bit.ly/2LXJAqz.
Ivantsiv A. Zalezhnist vid liudskosti. Yak shkola spravliaietsia z vyklykamy karantynu ta onlain-osvity (01.05.2020). Retrieved from LB.ua: http://bit.ly/3vsyvmH.
Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. (N.d.) Retrieved from: http://www.ukrstat.gov.ua/.
Pro osvitu. Zakon Ukrainy vid 05.09.2017 r. № 2145–VIII. (N.d.) Retrieved from Verkhovna Rada Ukrainy. Zakonodavstvo Ukrainy: https://bit.ly/3kkN0Tk.
Pro vyshchu osvitu. Zakon Ukrainy vid 01.07.2014 r. № 1556–VII. (N.d.) Retrieved from Verkhovna Rada Ukrainy. Zakonodavstvo Ukrainy: https://bit.ly/3qHfsBE.
Polozhennia pro dystantsiine navchannia. Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 25.04.2013 r. № 466. (N.d.) Retrieved from Verkhovna Rada Ukrainy. Zakonodavstvo Ukrainy: https://bit.ly/3vmxlJA.
Polozhennia pro instytutsiinu formu zdobuttia zahalnoi serednoi osvity. zatv. nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 23.04.2019 r. № 536. (N.d.) Retrieved from Verkhovna Rada Ukrainy. Zakonodavstvo Ukrainy: http://bit.ly/3cyNCSR.
Kontseptsiia rozvytku dystantsiinoi osvity v Ukraini. Postanova Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 20.12.2000 r. (N.d.) Retrieved from Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy: https://bit.ly/2PX5rDt.