Індивідуалізм і спрямованість до світу у філософії права Л. Феєрбаха

  • Павло ПИЛИПИШИН Хмельницький університет управління та права імені Леоніда Юзькова https://orcid.org/0000-0002-5862-3935

Анотація

Робиться спроба пошуку індивідуалістичних ідей у філософії Л. Феєрбаха. Завершальним етапом Німецької класичної філософії є філософія Феєрбаха, яка також є початком епохи матеріалізму, містить критику об’єктивного ідеалізму Гегеля та має антропологічний характер. Незважаючи на те, що у Феєрбаха був гегельянський період філософського розвитку, він запропонував антитез його «абсолютного ідеалізму» — антропологічний матеріалізм. Як вважав Феєрбах, лише природа і людина є єдиними об’єктивними реальними речами. Він закликає перейти до вивчення людини і природи від роздумів про потойбічні суті, як це роблять ідеалісти. Встановлено, що в Л. Феєрбаха людина є найбільш досконалою частиною вічної природи, а тому початковим пунктом філософії, її основою повинна бути не абсолютна ідея, а людина. Філософ у власній науці користується антропологічним принципом. Переваги цього принципу, на думку Феєрбаха, містяться у тому, що вони вимагають розглядати сутність людини не в примарному світі, а в реальній дійсності та уникнути розриву між духом та тілом, який властивий ідеалістичній та дуалістичній філософії. Згідно з думкою мислителя, найвищою метою людини є турбота про саму себе. Тому егоїзм, або себелюбство, як прояв індивідуалізму, виражає справжню сутність людської природи. Виявлено, що антропологічний матеріалізм Феєрбаха ґрунтується на таких індивідуалістичних ідеях: людина не творіння Бога, не самосвідомість, як у Гегеля, а найбільш досконала частина вічної природи; предметом філософії є реальна, жива, конкретна людина, яка має антропологічні особливості як природної істоти; філософ розглядає будь-яку дію людини як узгодження людської поведінки з людською сутністю; найвищою метою людини є турбота про саму себе; без егоїзму немає людини, тому що егоїзм — це любов людини до самої себе; егоїзм, або себелюбство, виражає справжню сутність людської природи та є проявом індивідуалізму; захист індивідуалістичних концепцій, а саме приватних інтересів особистості; людині притаманні пристрасті, які здійснюють вплив на її ціннісні орієнтири, забезпечують захисну реакцію, діють як з егоїстичною метою, так і досягають найвищої мети; любов містить в собі сутність і мету людини та є вирішальною силою суспільного і морального прогресу, вона розглядається як найвищий вияв людської чуттєвої природи, як найдосконаліший механізм регулювання суспільних відносин, як принцип організації соціального.

Посилання

Byhovskij, B. (1967) Fejerbah. Moskva : Mysl'.

Vakulich, N. R. (2001) Svoboda i lichnost': Sociokul'turnye osnovanija. Diss. … kand. filosof. nauk. Saratov.

Botvinova, A. V. (2004) Duhovnost' i gumanizm v otkrytom obshhestve: social'no-filosofskij analiz. Dis. ... d-ra filos. nauk. Moskva.

Tretiakova, T. M. (2014) Holovni aspekty sutnosti humanizmu L. Feierbakha. Aktualni problemy polityky, 51, 65–69.

Kobets, O., Kitov, M. (2015) Antropolohichnyi materializm Liudviha Feierbakha. In Naukovi zdobutky molodi — vyrishenniu problem kharchuvannia liudstva u KhKhI stolitti : mater. 81 Mizhn. nauk. konf. molodykh uchenykh, aspirantiv i studentiv (23–24 kvitnia 2015 r.). (Ch. 4, p. 141) Kyiv : NUKhT.

Petrov, Je. F. (1969) Jegoizm. Filosofsko-jeticheskij ocherk. Moskva : Nauka.

Fejerbah, L. (1955) Izbrannye filosofskie proizvedenija (v 2 t., t. 2). Moskva : Gosudarstvennoe izdatel'stvo politicheskoj literatury.

Pivovarov, D. V. (2016) L. A. Fejerbah: antropologizm, ateizm i filosofija religii. Vestnik Ural'skogo instituta jekonomiki, upravlenija i prava, 1 (34), 88–95.

Fejerbah, L. (1955) Izbrannye filosofskie proizvedenija. (v 2 t., t. 1). Moskva : Gosudarstvennoe izdatel'stvo politicheskoj literatury.

Omelchuk, O. M. (2012) Filosofsko-pravove rozuminnia povedinky liudyny u tvorchosti Fridrikha Shellinha ta Liudviha Feierbakha. Naukovyi visnyk Lvivskoho derzhavnoho universytetu vnutrishnikh sprav. Seriia yurydychna, 3, 486–493.

Avakjan, R. A. (1989) Osobennosti mirovozzrencheskoj pozicii L. Fejerbaha i ee mesto v filosofsko-istoricheskom processe. Vestnik obshhestvennyh nauk AN ArmSSR, 1, 42–52.

Juzhaninova, E. R. (2014) Osnovopolagajushhie cennosti filosofii Ljudviga Fejerbaha. Teorija i praktika obshhestvennogo razvitija, 21, 229–230. Retrieved from KiberLeninka: https://bit.ly/38BUiOU.

Опубліковано
2020-12-31
Розділ
Філософія права