Методичний підхід до оцінювання ефективності консалтингу
Анотація
Розглянуто ефективність зовнішнього консалтингу для дорожньо-будівельних підприємств. З’ясовано, що саме підприємства-замовники консалтингу як сторона консалтингової взаємодії потребують практичного зручного інструментарію для оцінювання ефективності замовлених консалтингових послуг. Визначено, що ефективність консалтингу недоцільно оцінювати за двома показниками зіставлення результату до мети — результативністю і результату до витрат — економічністю. Третім рівноважливим показником для оцінювання ефективності запропоновано показник доцільності як зіставлення встановленої мети консалтингу до проблем підприємства, які підприємство-замовник ідентифікує та за допомогою консалтингу планує вирішити. Таким чином, першим кроком у консалтинговій взаємодії для замовника є діагностика його проблем шляхом опитування персоналу на всіх рівнях. Саме цей параметр визначає особливості галузі, в якій працює підприємство, адже проблеми кожної галузі, їхня структура є специфічними. Мета розраховується інтегральним показником на основі бажаних для замовника темпів зростання основних показників діяльності. Зіставлення встановленої мети до проблем підприємства визначає доцільність. Ще двома параметрами, які дозволяють, крім доцільності, розрахувати економічність і результативність, є витрати і результат. Останній також є інтегральним параметром на основі темпів зростання фактичних показників діяльності підприємства після реалізації консалтингових послуг. Таким чином, показник результативності як зіставлення результату до мети дозволяє визначити, наскільки ефективним є зовнішнє консультування саме за ознакою досягнення встановленої мети. Показник економічності є традиційним і визначається як зіставлення отриманого результату до витрат на консалтинг. Параметр витрат пропонується визначати з врахуванням не лише оплати консультанту за виконану роботу, але з експозиції — рівня взаємодії замовника із консультантом, та ймовірності того, що рекомендації консультанта будуть впроваджені замовником. Рівень ефективності консалтингу визначається за вище вказаними трьома показниками як критичний, достатній чи високий. Інтерпретація трикомпонентної моделі оцінювання ефективності консалтингових послуг ґрунтується на критеріальних межах та якісних характеристиках цих показників.
Посилання
Vasil'ev, G. A., Deeva, E. D. (2004) Upravlencheskoe konsul'tirovanie. Moskva : JuNITI. ISBN 5-238-00717-5.
Verba, V. A. (2012) Kontseptualni polozhennia otsiniuvannia upravlinskoho konsultuvannia. Efektyvna ekonomika, 1, Retrieved from: http://bit.ly/3to2f2h.
Blinov, A. O., Dresvjannikov, V. A. (2013) Upravlencheskoe konsul'tirovanie. Moskva : Dashkov i K.
Bortnikova, M. H. (2018) Diahnostuvannia konsaltynhovykh proektiv dlia mashynobudivnykh pidpryiemstv. Dys. … kand. ekon. nauk. Lviv.
Verba, V. A. (2011) Upravlinske konsultuvannia: kontseptsiia, orhanizatsiia, rozvytok. Kyiv : KNEU.
Dziuba, O. M., Levishchenko, O. S. (2020) Obgruntuvannia kompleksnoho pokaznyka vytrat pidpryiemstva na konsaltynhovi proekty. Ekonomika ta suspilstvo, 22. Retrieved from: http://bit.ly/3eI74PW; https://doi.org/10.32782/2524-0072/2020-22-52.