Реальні акти як інструмент публічного адміністрування

  • Олег МУЗА Академія адвокатури України
Ключові слова: реальний акт, публічне адміністрування, інструменти публічного адміністрування, адміністративна процедура, адміністративне провадження

Анотація

Досліджено феномен реальних актів як інструмент публічного адміністрування. Закріплення інструменту публічного адміністрування «реальні акти» вперше віднайшло своє втілення у німецькій доктрині адміністративного права. Наукове дослідження реальних актів в українському адміністративному праві ще не отримало належних результатів. Сформульовано визначення реальних актів як неформальних рішень чи дій органів публічної адміністрації, що приймаються або вчиняються поза межами правового регулювання управлінської діяльності та спрямовані на комунікацію з приватними особами. Визначено правові ознаки реальних актів: 1) є неформальними рішеннями чи діями органів публічної адміністрації; 2) метою їхнього застосування є повідомлення приватних осіб про суспільно значиму інформацію або досягнення консенсусу між органами публічної адміністрації та приватними особами у ході адміністративної процедури; 3) їх зміст не відображає остаточного результату владно-управлінського волевиявлення органів публічної адміністрації; 4) є додатковими неправовими засобами комунікації органів публічної адміністрації з приватними особами; 5) можуть бути оскаржені до суду у випадку порушення прав, свобод чи законних інтересів приватних осіб. Зауважено, що реальні акти за юридичною природою та формою прийняття (вчинення) не є адміністративними актами. Зроблено висновок про те, що реальні акти доповнюють систему інструментів публічного адміністрування та відображають частину управлінської діяльності органів публічної адміністрації, що не має чіткої правової формалізації. Застосування реальних актів органами публічної адміністрації дозволяє підвищити ефективність у взаємовідносинах з приватними особами під час виникнення відносин адміністративної процедури. Реальні акти не є юридичними фактами, що можуть призводити до динаміки адміністративних правовідносин, однак їхнє застосування може бути предметом судового розгляду з метою захисту прав, свобод та законних інтересів приватних осіб у відносинах з органами публічної адміністрації. Адміністративно-процедурне законодавство України повинно містити положення про можливість застосування реальних актів з метою розширення можливостей владно-управлінського впливу органів публічної адміністрації на різні сфери публічного адміністрування.

Посилання

Pro administratyvnu protseduru. Proiekt Zakonu Ukrainy vid 14.05.2020 r. za № 3475. (N.d.) Retrieved from Verkhovna Rada Ukrainy: https://bit.ly/3x1SQyH.

Melnyk, R. (2018) Zahalne administratyvne pravo v pytanniakh i vidpovidiakh. Kyiv : Yurinkom Inter.

Bogdandy, A. von, Huber, P. M. (2010) Staat, Verwaltung und Verwaltungsrecht: Deutschland. Bogdandy / Cassese / Huber (Hrsg.), Handbuch Ius Publicum Europaeum. Band III, Verwaltungsrecht in Europa: Grundlagen, Ius Publicum Europaeum (pp. 33–100). Buckram-Leinen mit Goldprägung und Schutzumschlag.

Mickevich, L. A. (2017) Ocherki teorii administrativnogo prava: sovremennoe napolnenie. Moskva : Prospekt.

Checklist for a General Law on Administrative Procedures. (N.d.) Retrieved from SIGMA / Support for Improvement in Governance and Management: https://bit.ly/3ePXR7e.

Germany: Administrative Procedure Act [Verwaltungsverfahrensgesetz (VwVfG)] (25.05.1976). Retrieved from The UN Refugee Agency: https://bit.ly/3ztdGsr.

Administrativnyj kodeks Respubliki Moldova ot 19 iyulya 2018 goda № 116 (s izmeneniyami po sostoyaniyu na 05.02.2021 g.). (N.d.) Retrieved from Yurist — Paragraf Online: https://bit.ly/3eM7S5h.

Federal Act on Administrative Procedure of the Swiss Confederation of 20 December 1968 (Status as of 1 January 2021). (N.d.) Retrieved from Fedlex: https://bit.ly/370Nv09.

Опубліковано
2021-04-02
Розділ
Право