Релігієзнавчий туризм на Хмельниччині
Анотація
Досліджується феномен релігієзнавчого туризму на Хмельниччині. Зазначено, що релігієзнавчий туризм реалізовується у двох форматах: екскурсійно-пізнавальному та паломницькому. Констатовано, що у межах сучасної Хмельниччини зосереджено потужний пласт різноконфесійних сакральних пам’яток. Насамперед язичницькі «місця сили», городища-святилища, капища, жертовні колодязі, скельні храми, дольмени, кам’яна монументалістика. Широкоформатно представлене християнство: церкви, собори, костели, монастирі, кірхи, каплиці. Значного поширення на теренах області набула іудейська сакральна спадщина: синагоги та некрополі. Цікавими туристичними локаціями можуть бути залишки елементів мусульманських мечетей та мінаретів. Акцентовано на різноманітності архітектурних форм, стилів, призначення культових споруд: кам’яні церкви, костели, синагоги оборонного типу, дерев’яні храми, церкви-ротонди; збудовані у неоготичному, ренесансному, бароковому, пізньобароковому, класичному, грецькому, «псевдо-російському», місцевих стилях; полкові церкви, замкові храми. Наведено окремі приклади історичного минулого та сьогодення сакральних споруд. Акцентовано на малодосліджені локації релігієзнавчого туризму, ними постають «цілюці водойми» — криниці, джерела, струмки, озера, яких чимало на Хмельниччині. Змістовними туристичними локаціями можуть бути населенні пункти, які дали поштовх до розвитку різноманітних культурних феноменів, пов’язаних з релігією. Потужний потенціал можуть мати сакральні пам’ятки, знищені в радянський період. Їхні ідентифікація, відновлення, популяризація дають стійке підґрунтя для широкого осмислення історії регіону, відновлення втрачених культурних пластів та національної пам’яті.
Посилання
Yarotskyi, P. L. (2012) Relihiieznavchyi turyzm — shliakh tolerantnoho vzaiemospryiniattia konfesii. Praktychne relihiieznavstvo. (pp. 122–139) Kyiv : Ukrainska konfederatsiia zhurnalistiv ta Ukrainska asotsiatsiia relihiieznavtsiv.
Entsyklopediia pamiatok. (N.d.) Retrieved from: https://bit.ly/3vDvMao.
Poliukhovych, D. Mistychni Tovtry. Sakralna pechera-skhovok, volkhvy ta slidy Bohorodytsi (02.04.2020). Retrieved from TEKSTY.org.ua: https://bit.ly/3tX41ZI.
Poliukhovych D. Ivakhnivetski tovtry — nedoslidzhena istoriia (26.08.2020). Retrieved from Zbruch: https://bit.ly/2XH8PXr.
Petrash, I. V., Shpakovskyi, S. M., Klymchuk, V. V. (2018) Novoushychchyna: istoriia u pamiatkakh. Naukove vydannia. Khmelnytskyi : Polihrafist.
Rozhko, M. F. (2016) Arkhitektura ta systema oborony Ukrainskykh Karpat u kniazhu dobu. Lviv : BaK.
Sitsinskyi, Ye. (1928) Oboronni zamky Zakhidnoho Podillia XIV–XVII st. Istorychno-arkheolohichni narysy. Kyiv. Retrieved from Instytut istorii Ukrainy NAN Ukrainy: https://bit.ly/3tVPQ76.
Melnyk, V. (ed.) (2018) Sakralni pamiatky Khmelnychchyny. Khmelnytskyi : FOP Strykhar A. M..
Poliukhovych, D. Lenin i Stalin u pekli nad Zbruchem (07.11.2014). Retrieved from Zbruch: https://bit.ly/3zrlpGY.
Yesiunin, S. 100-richchia sviato-heorhiievskoho khramu (25.12.2008). Retrieved from Novyny Khmelnytskoho «Ie»: https://bit.ly/3tXxra1.
Poliukhovych, D. Kytaihorod na Podilli (17.06.2017). Retrieved from Relihiino-informatsiina sluzhba Ukrainy: https://bit.ly/3tWdUXr.
Khram v Tarnorudi na Khmelnychchyni (08.06.2012; 12:00). Retrieved from Kostely i kaplytsi Ukrainy: https://bit.ly/3Cv7WQC.
Tserklevych, V. S. (2015) Sakralno-relihiinyi turyzm na Khmelnychchyni: ohliad obiektiv, shcho mozhut stanovyty turystychnyi interes. Khmelnytski kraieznavchi studii, 5, 219–230.
Paliukhovych, D. Panivtsi ta prokliattia kalvinistiv (31.10.2017). Retrieved from Relihiino-informatsiina sluzhba Ukrainy: https://bit.ly/3tUx5B9.
Shutko, O. Osmanski pamiatky Kamiantsia-Podilskoho: visti z mynuloho (04.09.2015). Retrieved from Dzerkalo tyzhnia. Ukraina. https://bit.ly/3zvmpKi.