Теоретико-праксеологічні аспекти визначення обсягів внутрішнього туризму
Анотація
Досліджуються особливості статистичних обрахунків обсягів внутрішнього туризму, оскільки сьогодні дана проблематика значно актуалізується через підвищення зацікавленості українських громадян до відпочинку на місцевих курортах і туристичних дестинаціях. Основною метою є концептуалізація напрацювань у сфері аналізу та подання статистичної інформації в туризмі та визначення основних статистичних трендів з обчислення обсягу внутрішніх туристів відповідно до міжнародних статистичних рекомендацій і досліджень у туризмі, а також узагальнення інформаційно-аналітичних параметрів з різних офіційних джерел. Систематизація літературних джерел і підходів до вирішення означеної проблематики свідчить, що науковий дискурс досить побіжно торкався сфери ґрунтовних досліджень щодо особливостей і проблем статистичних обрахунків обсягів внутрішнього туризму. Актуальність дослідження зумовлена й тим, що нині відсутній детальний статистичний аналіз відповідно до міжнародних рекомендацій ЮНВТО щодо обсягів внутрішнього туризму та визначення його об’єктивного й реального впливу на економіку регіонів і України зокрема. Методологічне підґрунтя дослідження складають туризмознавчі та економічні теорії, інструментарій яких спроможний сформувати теоретико-методологічне підґрунтя для визначення обсягів внутрішнього туризму та об’єктивного й реального його впливу на економіку регіонів та держави в цілому. Об`єктом дослідження є процес проведення детального статистичного аналізу обсягів внутрішнього туризму в Україні. Відповідно до цього, подаються переваги внутрішнього туризму, що згруповані за певними напрямами (економічні, соціальні, правові, культурні, технологічні) та стосуються як окремих туристів, так і підприємств, що надають туристичні послуги, а також регіонів і держави загалом. А також специфічні риси активізації розвитку внутрішнього туризму в Україні: 1) самоорганізованість; 2) орієнтування на блогерів та їх відпочинкові уподобання; вплив соцмереж на формування попиту на внутрішні тури й екскурсії; 3) фрагментарність (тенденційність) розвитку; 4) використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій; 5) активізація просування іміджу території, урбаністичного дизайну з використанням міжнародних аналогів місць-брендів (український Стоунхендж; українська Швейцарія, Ірландія, Італія, Венеція та інше); 6) поява національних проектів «Мандруй Україною», «Visit Ukraine», «Туристичні магніти» та ін.; 7) удосконалення транспортної інфраструктури; 8) запровадження інноваційних послуг і підвищення сервісу обслуговування подорожуючих (зокрема, створення Укрзалізницею вагонів для велосипедистів); 9) ремонт автошляхів і створення потужної інфраструктури уздовж доріг міжобласного значення; 10) запровадження інноваційних форм організації та проведення екскурсій і пізнавальних турів (проведення індивідуальних екскурсій, інтерактивних, у т.ч. квест-екскурсій, костюмованих екскурсій і т.п.) та з використанням новітніх технологій (наприклад, 3-D екскурсії, із застосуванням QR-кодів і т.п.). Дослідження особливостей статистичних обрахунків обсягів внутрішнього туризму здійснено на основі статистичних даних щодо розміщення внутрішніх туристів у засобах тимчасового проживання та кількості внутрішніх туристів, які були обслуговані туроператорами України, що становить частку лише організованого туризму. Визначено, що кількість самоорганізованих внутрішніх туристів реально можливо розрахувати лише на підставі даних мобільних операторів, перевізників (Укрзалізниці, авіакомпаній та ін.) та інших суб`єктів, залучених до обслуговування подорожуючих (наприклад, АЗС, заклади харчування, заклади культури та розваг та ін.). Дослідження підтверджує й теоретично доводить, що розробка методології та проведення детального статистичного аналізу обсягів внутрішнього туризму є важливим аспектом у визначенні об`єктивного й реального його впливу на економіку регіонів та держави загалом. Прагматичні результати цього дослідження мають сприяти інтенсифікації впровадження сучасних і збалансованих підходів з урахуванням міжнародних статистичних рекомендацій і досліджень, що проводяться в туризмі, до обрахування статистичних показників обсягу внутрішніх туристів.
Посилання
Bhatia, A. K. (2001) International Tourism Management. Sterling Publishers; UK.
Pierret, F. (09.12.2001) Some points on domestic tourism. Recontre International sur le development du tourism domestique. Retrieved from SILO: https://bit.ly/3o68qHi.
Drobotova, M. V. (2016) Rozrobka stratehii rozvytku vnutrishnoho turyzmu ta yii realizatsii na osnovi metodolohii proektnoho menedzhmentu. Visnyk Cherkaskoho universytetu, 4, 73–80.
Kozubova, N. V. (2014) Otsinka potentsialu vnutrishnoho rynku turystychnykh posluh, yak obiektu derzhavnoho rehuliuvannia. Modeliuvannia rehionalnoi ekonomiky, 1, 124–132. Retrieved from Natsionalna biblioteka Ukrainy im. V. I. Vernadskoho NAN Ukrainy: https://bit.ly/3o35vyY.
Opanasiuk, N. A., Okhrimenko, A. H. (2014) Orhanizatsiino-pravovi zasady rozvytku vnutrishnoho turyzmu v Ukraini. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky, 2, 848–853. Retrieved from: https://bit.ly/3kcAI1L.
Okhrimenko, A. H. (2012) Tendentsii formuvannia viznoho turystychnoho potoku do Ukrainy. Ekonomichnyi chasopys — XXI, 9–10, 38–42. Retrieved from; https://bit.ly/3GTx9qZ.
Okhrimenko, A. H. (2019) Natsionalna turystychna systema. Kyiv : Kyiv. nats. torh.-ekon. un-t.
Tourism Satellite Account: Recommended Methodological Framework 2008. Studies in Methods. Series F, No. 80/Rev.1. Department of Economic and Social Affairs. (2010) Statistics Division. World Tourism Organization. Luxembourg, Madrid, New York, Paris. Retrieved from The United Nations Statistics Division: https://bit.ly/3bOdo5C.
Sokol, T. H., Plyska, I. I. (2017) Innovatsiini sposoby i formy ekskursiinoi diialnosti na rynku turystychnykh posluh Ukrainy. Vcheni zapysky Universytetu «KROK», 47, 165–170. Retrieved from: https://bit.ly/3bKML1l.
Upravlinnia turyzmu ta promotsii. (N.d.) Retrieved from Ofitsiinyi portal Kyieva: https://bit.ly/3wom24n.
Opanasiuk, N. A., Okhrimenko, A. H. Klasternyi pidkhid u rehionalnomu rozvytku turyzmu. In Rehionalna polityka: polityko-pravovi zasady, urbanistyka, prostorove planuvannia, arkhitektura : zb. nauk. pr. Materialy Mizhnar. nauk.-prakt. konf., (Kyiv, 23 lystopada 2018 r.). (IV, pp. 176–181).
Opanasiuk, N. A., Okhrimenko, A. H. (2018) Turyzm i misto: realizatsiia pilotnoho hromadskoho proektu «Misto: rozvytok cherez turyzm». In Turystychnyi biznes: suchasni trendy ta stratehii rozvytku : tezy Mizhnar. nauk.-prakt. Internet-konf. (16 bereznia 2018 r.). (pp. 142–147). Kyiv : KNEU.
Kilkist turystiv, obsluhovanykh turoperatoramy ta turahentamy, za vydamy turyzmu. (N.d.) Retrieved from Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy: https://bit.ly/3GW0ocC.
Karmazin, O. O. (ed.) (2012) Kolektyvni zasoby rozmishchuvannia v Ukraini u 2011 rotsi: statystychnyi zbirnyk. Kyiv : Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy.
Karmazin, O. O. (ed.) (2016) Kolektyvni zasoby rozmishchuvannia v Ukraini u 2015 rotsi: statystychnyi zbirnyk. Kyiv : Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy.
Karmazin, O. O. (ed.) (2017) Kolektyvni zasoby rozmishchuvannia v Ukraini u 2016 rotsi: statystychnyi zbirnyk. Kyiv : Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy.
Karmazin, O. O. (ed.) (2018) Kolektyvni zasoby rozmishchuvannia v Ukraini u 2017 rotsi: statystychnyi zbirnyk. Kyiv : Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy.
Kolektyvni zasoby rozmishchuvannia v Ukraini u 2018 rotsi. (N.d.) Retrieved from Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy: https://bit.ly/3BPs0fO.
Kolektyvni zasoby rozmishchuvannia v Ukraini (iurydychni osoby, vidokremleni pidrozdily yurydychnykh osib) u 2019 rotsi. Retrieved from Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy: https://bit.ly/3wuEsR6.
Kalachov, I. V. (2013) Turystychna diialnist v Ukraini u 2012 rotsi: statystychnyi biuleten. Kyiv : Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Retrieved from Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy: https://bit.ly/3mKNkMT.
Kalachov, I. V. (2014) Turystychna diialnist v Ukraini u 2013 rotsi: statystychnyi biuleten. Kyiv : Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Retrieved from Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy: https://bit.ly/3hPdtGJ.
Karmazin, O. O. (ed.) (2015) Turystychna diialnist v Ukraini u 2014 rotsi: statystychnyi biuleten. Kyiv : Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Retrieved from Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy: https://bit.ly/2S2kv0F.
Karmazin, O. O. (ed.) (2016) Turystychna diialnist v Ukraini u 2015 rotsi: statystychnyi biuleten. Kyiv : Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Retrieved from Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy: https://bit.ly/32Uk9iJ.
Karmazin, O. O. (ed.) (2018) Turystychna diialnist v Ukraini u 2017 rotsi: statystychnyi zbirnyk. Kyiv : Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Retrieved from Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy: https://bit.ly/2ErRacI.
Turystychna diialnist v Ukraini u 2018 rotsi. (N.d.) Retrieved from Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy: https://bit.ly/3mNZ6Za.
Turystychna diialnist v Ukraini u 2019 rotsi. (N.d.) Retrieved from Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy: https://bit.ly/3bJP5WF.