Зовнішня торгівля як основний аспект маркетингової діяльності: сучасний стан та перспективи розвитку
Анотація
Розглядається зовнішня торгівля як основний аспект маркетингової діяльності вітчизняних підприємств в умовах динамічних ринків. Так, запорукою ефективного економічного розвитку країни є забезпечення зовнішньоекономічної діяльності. Зовнішня торгівля є основним економічним чинником, запорукою успіху будь-якої країни на міжнародній економічній арені і вирішальним фактором у формуванні конкурентоспроможності підприємств і підвищенні якості життя населення. Тому, враховуючи нестабільні ринкові умови та динамічність ринків, слід розглядати зовнішню торгівлю як основний аспект маркетингової діяльності вітчизняних підприємств. Досліджено сучасні тенденції розвитку зовнішньої торгівлі України. Проаналізовано наслідки впливу пандемії (COVID-19) на зовнішньоекономічну діяльність підприємств. Так, загальний товарообіг в Україні за 2020 рік скоротився на 6,5 % порівняно з попереднім роком. Імпорт скоротився у 2020 році на 10,3 % менше за показники 2019 року. Проте Україна зберігає провідні позиції у світі: є третім найбільшим експортером зерна, виробляючи щорічно 9–100 млн тонн зернових культур. У структурі експорту сільське господарство також відіграє значну роль: у 2019 році аграрні підприємства принесли Україні майже 40 % валютної виручки, демонструючи стабільність протягом останніх трьох років. Наголошено на важливості експортних операцій на міжнародних ринках. Зокрема, Україна посіла третє місце в переліку найбільших постачальників продукції аграрного сектору до країн Євросоюзу, експортувавши на суму 7,3 млрд євро. Також значний вплив на експорт аграрної продукції в ЄС вплинули підписання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС та імплементація Угоди про поглиблену та всеосяжну зону вільної торгівлі з ЄС (ПВЗСТ); з моменту підписання Угоди експорт аграрної продукції в ЄС збільшився більш ніж на третину. Проведено PEST-аналіз та SWOT-аналіз зовнішньої торгівлі України. Підкреслено роль аграрних підприємств у структурі зовнішньої торгівлі України: основою зовнішньої торгівлі України у 2019 році залишалася продукція аграрних підприємств. У загальних обсягах українського експорту частка продукції аграрних підприємств склала 44,3 %. Вказано на перспективи розвитку зовнішньої торгівлі України в нестабільних ринкових умовах. Україні необхідно аналізувати свою зовнішньоекономічну діяльність, та ситуацію що склалася: можливості, загрози, свої сильні та слабкі сторони, збільшувати свій товарообіг. Щоб покращити стан зовнішньої торгівлі пропонується зосередити увагу на експорті, особливо агарних підприємств.
Посилання
Zovnishnia torhivlia Ukrainy. (N.d.) Retrieved from Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy: https://bit.ly/3GQGsHY.
Zovnishnia torhivlia Ukrainy tovaramy ta posluhamy u 2020 r. (N.d.) Retrieved from Ministerstvo ekonomiky Ukrainy: https://bit.ly/3JXMmrx.
Tovaroobih Ukrainy u 2020 r. skorotyvsia na 6,4 % (12.01.2021; 12:12). Retrieved from Ekonomichna pravda: https://bit.ly/3n8zrdV.
Silske hospodarstvo v Ukraini (25.05.2020). Retrieved from DLF: https://bit.ly/3vmUq11.
Verner, I. Ye. (ed.) (2020) Statystychnyi shchorichnyk Ukrainy za 2019 rik (pp. 361–371). Kyiv. Retrieved from Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy: https://bit.ly/3pgAmti.
Rokocha V. V., Alkema V. I. Mizhnarodna torhivelna diialnist. Kyiv, 2018. 698 s.
Ozkan, G. (07.06.2021; 10.25) COVID-19 recovery: some economies will take longer to rebound — this is bad for everyone. Retrieved from The Conversation: https://bit.ly/3qesGcc.
Global prospects are improving but performance diverges strongly across countries. (N.d.) Retrieved from OECD: https://bit.ly/3CSuuvh.
Hopkins, J. L. (02.06.2021; 04.20) Yes, the global microchip shortage is COVIDs fault. No, it wont end anytime soon. Retrieved from The Conversation: https://bit.ly/3ESPXEU.