Медіатехнології та формування бренду туристичної дестинації: зарубіжний і вітчизняний досвід
Анотація
Узагальнюються аргументи в межах наукової дискусії з питань дослідження впливу медіатехнологій на вибір місця подорожі, що дає змогу стверджувати про становлення такого виду туризму як кінотуризм. Основною метою проведеного дослідження є аналіз відносно нового в науковому просторі явища кінотуризму та окремих його видів, а також визначення механізмів впливу кіно- і телемедійної продукції на створення туристичної дестинації та її бренду. Систематизація літературних джерел і підходів до вирішення цієї проблеми засвідчила, що у світі активно розвивається й популяризується кінотуризм. Наведено беззаперечні факти визнання суспільством вагомості медіапродукту у збільшенні кількості відвідування локацій, зображених у ньому, або локацій, пов’язаних з ним, що, у свою чергу, формує бренд дестинації. Саме фільми, що завоювали всесвітню популярність після їх виходу на екрани, сприяли формуванню впливових туристичних брендів і привертають увагу численних туристів. Актуальність вирішення цієї наукової проблеми полягає в тому, що в Україні питання розвитку кінотуризму залишаються поза увагою науковців, а в практичній діяльності не впроваджуються провідні міжнародні практики щодо популяризації туристичних дестинацій за допомогою медіатехнологій, адже світовий досвід доводить, що існує прямий зв’язок між успіхом медіапродукту та збільшенням туристичних потоків до певної дестинації. Дослідження порушеної проблематики здійснено в наступній логічній послідовності: розглянуто теоретичні аспекти кінотуризму, особливості впливу медіатехнологій на розвиток туристичних дестинацій і використання масмедіа як засобів формування туристичного бренду; розкрито специфіку створення туристичного бренду в межах локації (on-location) та особливості процесу формування туристичного бренду поза локацією (off-location); проаналізовано досвід України з формування туристичного бренду (в межах та поза локацією) та надано пропозиції з просування провідних міжнародних практик з розвитку кінотуризму в Україні. Методичним інструментарієм проведеного дослідження стали такі методи. Теоретичні методи застосовувалися для огляду наукової, науково-популярної літератури та інших джерел проблематики дослідження; визначення й систематизації термінологічного апарату дослідження; критичного вивчення й узагальнення отриманої інформації. Аналітичні методи слугували для здійснення діагностики впливу медіатехнологій на розвиток певних дестинацій; аналізу отримання туристичними дестинаціями матеріальних і нематеріальних переваг кінотуризму. Періодом дослідження є 2010–2018 роки. Об’єктом дослідження обрано країни кращої світової практики з розвитку кінотуризму: США (зокрема туристичні дестинації Нью-Йорк і Лос-Анджелес), Канада, Шотландія, Італія, Франція, Нова Зеландія, Ісландія, а також найбільш відомі у світі кінострічки, що стали яскравим прикладом формування й популяризації туристичних дестинацій, показаних у фільмах. Таким чином, доведено беззаперечний вплив медіатехнологій на масове зростання кількості туристів, які прагнули відвідати місця зйомок улюблених фільмів. Представлено результати емпіричного аналізу залежності розвитку масового туризму та значного збільшення відвідуваності певних дестинацій завдяки медіатехнологіям. Дослідження теоретично доводить і емпірично підтверджує, що існує прямий зв’язок між успіхом медіапродукту та розвитком масового туризму. Таке явище отримало назву кінотуризм й було статистично обґрунтовано шляхом аналізу чисельності туристів та їх зацікавленості у місцях, що використані в кінофільмах, телесеріалах й анімаційних фільмах. Водночас слід зауважити, що вплив таких продуктів легше спостерігати в тих країнах і регіонах, що пройшли етапи формування туристичної індустрії як провідної завдяки туристичному буму, що викликав певний медіапродукт. Тоді зародження цього виду туризму яскраво позначається на економіці та формуванні туристичного іміджу країни. Результати проведеного дослідження можуть слугувати підґрунтям для подальших наукових розробок з даної проблематики та формування стратегії розвитку кінотуризму в Україні, можливості якого сьогодні використовуються фрагментарно.
Посилання
Prokopenko, O., Rusavska, V., Maliar, N., Tvelina, A., Opanasiuk, N., & Aldankova, H. (2020). Digital-Tool kit for Sports Tourism Promoting. International Journal of Advanced Research in Engineering and Technology (IJARET), 11(5), 84–96. https://doi.org/10.34218/IJARET.11.5.2020.010.
Danylyshyn, B., Bondarenko, S., Niziaieva, V., Veres, K., Rekun, N., & Kovalenko, L. (2020). Branding a Tourist Destination in the Region’s Development. International Journal of Advanced Research in Engineering and Technology (IJARET), 11(4), 312–323. https://doi.org/10.34218/IJARET.11.4.2020.031.
Rusavska, V., Melikh, T., Melikh, O., Chala, T., Babushko, S., & Halytska, M. (2019). Estimation of the Influence of the Seasonality Factor in the Strategic Activity of Tourism and Hospitality Enterprises. International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering (IJITEE), 9(1), 1686–1691. http://dx.doi.org/10.35940/ijitee.A4773.119119.
Beeton, S. (2010). The Advance of Film Tourism. Tourism and Hospitality Planning & Development, 7(1), 1–6. https://doi.org/10.1080/14790530903522572.
Karpovich, A. I. (2010). Theoretical Approaches to Film-Motivated Tourism. Tourism and Hospitality Planning & Development, 7(1), 7–20. https://doi.org/10.1080/14790530903522580.
Curtis, S. (2017). Film-induced tourism (aspects of tourism). Tourism Planning & Development, 14(3), 443–445. https://doi.org/10.1080/21568316.2017.1291160.
Reichenberger, I. (2018). Film-Induced Tourism. Journal of Tourism Futures, 4(1), 107–108. https://doi.org/10.1108/JTF-11-2017-0048
Frost, W., & Laing, J. (2014). Fictional media and imagining escape to rural villages. Tourism Geographies, 16(2, SI), 207–220. https://doi.org/10.1080/14616688.2013.823458
Roberson, R., & Grady, M. (2015). The «Shawshank Trail»: a cross-discplinary study in film-induced tourism and fan culture. Almatourism — Journal of Tourism Culture and Territorial Development, 6(4, SI), 47–66. https://doi.org/10.6092/issn.2036-5195/4953.
Juskelyte, D. (2016). Film-Induced Tourism: Destination Image Formation and Development. Regional Formation and Development Studies, 19(2), 54–67. http://dx.doi.org/10.15181/rfds.v19i2.1283.
Cardoso, L., Estevao, C., Fernandes, C., & Alves, H. (2017), Film-induced tourism: a systematic literature review. Tourism & Management Studies, 13(3), 23–30. https://doi.org/10.18089/tms.2017.13303.
Hudson, S., & Ritchie, J. R. (2006). Promoting Destinations via Film Tourism: An Empirical Identification of Supporting Marketing Initiatives. Journal of Travel Research, 44, 387–396. https://doi.org/10.1177/0047287506286720.
Croy, W. G. (2010). Planning for Film Tourism: Active Destination Image Management. Tourism and Hospitality Planning & Development, 7(1), 21–30. https://doi.org/10.1080/14790530903522598.
Hudson, S., Wang, Y., & Moreno-Gil, S. (2010). The Influence of a Film on Destination Image and the Desire to Travel: A Cross-Cultural Comparison. International Journal of Tourism Research, 13, 177–190. https://doi.org/10.1002/jtr.808.
Hahm, J., & Wang, Y. (2011). Film-induced tourism as a vehicle for destination marketing: is it worth the efforts? Journal of Travel & Tourism Marketing, 28(2), 165–179. https://doi.org/10.1080/10548408.2011.546209.
Kotler, P. T., & Armstrong, G. (2018). Principles of Marketing. Pearson Education Ltd, 734 p.
TCI Research. (2018). Retrieved from: https://tci-research.com.
Koumelis, T. (18.04.2018). 80 million international travellers influenced by films worldwide. Retrieved from Travel Daily News International: https://bit.ly/33TC7oK.
Tourist Association for Research and Development and Sustainable Development for Local and Regional Investments/CSO-NGO. (2020). Retrieved from World Tourism Organization: https://bit.ly/33UWBOd.
State Agency of Ukraine on Exclusion Zone Management (2020). Retrieved from: https://bit.ly/3PoYYvd.
Tourist flow to Chornobyl Exclusion Zone grows (05.03.2020; 12:00). Retrieved from UNIAN: https://bit.ly/3Hqq4x9.
Filmed in NYC — 3 Years, 517 Movies, 17,241 Filming Locations. (31.03.2015). Retrieved from Metrocosm Newsletter: https://bit.ly/3IuiDGy.
Martin, H. ‘La La Land’ is the latest movie to push L.A. tourism. (30.03.2017). Retrieved from Los Angeles Times: https://lat.ms/3pHn7Cn.
LOST tours: tour company site. (2020). Retrieved from: https://losttourshawaii.com/.
Tourism Snapshot. (2016). A Monthly Monitor of the Performance of Canada’s Tourism Industry. Destination Canada, 12(8). Retrieved from: https://bit.ly/3BVSCgB.
Mailman, E. (2020). The Outlander Effect: The popular book and TV series is increasing travel to these Scottish sites. Retrieved from Washington Post: https://wapo.st/358BMiS.
Movie tourism in Italy. (2018). Retrieved from Sardinia Film Festival: https://bit.ly/33UWZfD.
Home of Middle‑Earth™. (2020). Retrieved from 100% Pure New Zealand: https://bit.ly/3JYPALn.
Iceland in figures 2018. (2018). Retrieved from Statistics Iceland: https://bit.ly/3M5Szn1.
Chorman, M. (28.09.2017; 18:00) Pro ribeity y kinokomisii. Koly inozemni prodakshny budut hotovi pratsiuvaty v Ukraini. Retrieved from Detektor media: https://bit.ly/3phgtSL.
Tur po serialu «Chernobyl» NVO (2020). Retrieved from Chernobyl Tour: https://bit.ly/35u8YB1.
V Kieve zapuskayut ekskursii po serialu «Chernobyl»: chto budut pokazyvat turistam. (N.d.) Retrieved from Segodnya: https://bit.ly/3hnjr44.
Cosma, S., Pop, C., & Negrusa, A. (2006). Should Dracula Myth be a brand to promote Romania as a tourist destination? Interdisciplinary Management Research III, 39–56. Retrieved from: https://bit.ly/3hlYJBv.