Легалізація активів у порядку одноразового (спеціального) добровільного декларування в Україні як спроба поєднання публічних і приватних інтересів

  • Олег ШЕРЕМЕТ Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0002-9512-991X
  • Богдан ДЕРЕВЯНКО Науково-дослідний інститут приватного права і підприємництва імені академіка Ф. Г. Бурчака https://orcid.org/0000-0001-7408-8285
Ключові слова: бюджет,, одноразове спеціальне (добровільне) декларування, Податковий кодекс України, ставка податку, валютні цінності

Анотація

Мета: на основі аналізу положень податкового законодавства України про легалізацію активів у порядку одноразового (спеціального) добровільного декларування визначити можливі суперечливі питання до них, надати пропозиції щодо мінімізації негативних наслідків для суспільства та осіб, які не скористаються цими положеннями. Методи дослідження: під час дослідження було застосовано комплекс загальнофілософських, спеціально-правових та новітніх методів наукового дослідження; серед інших переважно застосовано історично-правовий, аналітико-синтетичний, порівняльно-правовий, метод сходження від абстрактного до конкретного та інші методи, що дозволило вийти на отримані результати дослідження. Результати: Законом України від 15 червня 2021 р. було надано рік — з 01 вересня 2021 по 01 вересня 2022 р. на одноразове (спеціальне) добровільне декларування людиною активів, набутих за рахунок доходів, що не були належним чином оподатковані. Новизна законодавства і врегульованих ним відносин призвела до постановки питань: 1) чи зможе людина подовжити строк декларування?; 2) чи треба декларувати нерухоме майно, яке знаходиться в АРК або ОРДЛО?; 3) чи логічно застосовані різні ставки податку для активів на рахунках у банках України/на території України (5 %) та в іноземних банках/на території інших держав (9%)?; 4) чому у п. 10 підрозд. 9-4 розд. ХХ Податкового кодексу України обрано саме такі числові межі для житлової (120 та 240 м2) та нежитлової (60 м2) нерухомості?; чому відсутня вартісна характеристика щодо нерухомого житлового майна?; чому відсутні посилання на розмір та статус населеного пункту?; чому визначено саме таким розмір земельної ділянки?; що робити, якщо людина має перевозити транспортним засобом, що вміщує 10 або більше осіб, велику родину?; чи справедливо, що власник одного автомобіля вартістю 300 тис. грн вважається таким, що податок сплатив, а власник двох автомобілів вартістю 20 тис. грн за обидва вважається таким, що податок не сплатив?; 5) як проводитиметься підрахунок доходів і витрат людини?; якими будуть санкції до осіб, доходи яких не відповідають кількості і вартості наявних у них активів? та ін. Висновки: запропоновано для декларації закордонних активів застосувати ставку податку на рівні, нижчому, ніж стосовно активів, що знаходяться в Україні, а можливо, ще і механізм податкової та кримінальної амністії за умови повернення грошових коштів та цінностей в Україну; рекомендовано топпосадовцям не давати приводу до появи питань стосовно їхнього коштовного майна в Україні та за кордоном і не впливати на самостійну роботу правоохоронних і судових органів; для запобігання соціальній напрузі запропоновано скоригувати кількість житлової нерухомості за статусом міста, селища, села або визначити кількість житлової і нежитлової нерухомості, а також землі у грошовому виразі без привʼязки до географічних та інших факторів; найпростішим варіантом зменшення соціальної напруги буде підняття у підп. 1 і 2 п. 10 підрозд. 9-4 розд. ХХ Податкового кодексу України визначених кількісних показників хоча б удвічі і збільшення у підп. 3 п. 10 підрозд. 9-4 розд. ХХ Податкового кодексу України кількості транспортних засобів з одного до двох або встановлення грошового показника вартості автомобіля (автомобілів). Рекомендовано особам, стосовно яких після 01 вересня 2022 р. проводитиметься перевірка представниками фіскальних органів, апелювати до останніх із вимогою враховувати власні витрати та витрати членів родини за прожитковим мінімумом.

Посилання

Pro zatverdzhennia Natsionalnoho polozhennia (standartu) bukhhalterskoho obliku 1 «Zahalni vymohy do finansovoi zvitnosti». Nakaz Ministerstva finansiv Ukrainy vid 07.02.2013 r. № 73, zareiestr. u Ministerstvi yustytsii Ukrainy 28.02.2013 r. za № 336/22868. (N.d.). Retrieved from Verkhovna Rada Ukrainy. Zakonodavstvo Ukrainy: https://bit.ly/3IiBKmT.

Pro vnesennia zmin do Podatkovoho kodeksu Ukrainy ta inshykh zakoniv Ukrainy shchodo stymuliuvannia detinizatsii dokhodiv ta pidvyshchennia podatkovoi kultury hromadian shliakhom zaprovadzhennia odnorazovoho (spetsialnoho) dobrovilnoho deklaruvannia fizychnymy osobamy nalezhnykh yim aktyviv ta splaty odnorazovoho zboru do biudzhetu. Zakon Ukrainy vid 15.06.2021 r. № 1539–IX. (2021) Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, 34, 274.

Berlach, A. I. (2006) Finansove pravo Ukrainy. Kyiv : Un-t «Ukraina».

Blikhar, M. M. (2016) Pravova pryroda podatku z ohliadu na yoho yurydychni oznaky ta elementy. The scientific heritage, 2 (2), 64‒68.

Blikhar, M. M. (2017) Pravovyi status orhaniv finansovoho kontroliu pry zdiisnenni investytsiinoi diialnosti. Pidpryiemnytstvo, hospodarstvo i pravo, 5, 161‒165.

Vinnyk, O. M. (2012) Tekhnolohii derzhavno-pryvatnoho partnerstva (pravovi aspekty). Demohrafiia ta sotsialna ekonomika, 1, 110–119.

Hudima, T. S. (2020) Hospodarsko-pravove zabezpechennia realizatsii hroshovo-kredytnoi polityky derzhavy na zasadakh staloho rozvytku. Kyiv : DU «Instytut ekonomiko-pravovykh doslidzhen imeni V. K. Mamutova NAN Ukrainy».

Derevianko, B. V. (2015) Pro udoskonalennia zdiisnennia derzhavnoho kontroliu ta nahliadu za diialnistiu subiektiv hospodariuvannia. Yurydychnyi naukovyi elektronnyi zhurnal, 4, 99–102.

Derevianko, B.; Ostryi, D. (2016) Osoblyvosti biudzhetnoi vidpovidalnosti yak riznovydu finansovo-pravovoi vidpovidalnosti. Pidpryiemnytstvo, hospodarstvo i pravo, 6, 145–149.

Dudko, V. P. (2008) Derzhavnyi finansovyi kontrol. 2nd ed. Chernivtsi : Prut.

Kostenko, O. O. (2008) Pravove rehuliuvannia alternatyvnykh system opodatkuvannia. Donetsk.

Kostenko, Yu. O. (2009) Finansove pravo Ukrainy. Kyiv : Tsentr uchb. l-ry.

Kostenko, Yu. O. (2016) Podatkova reforma: deiaki aspekty administruvannia podatkiv ta zboriv. Nauka i pravookhorona, 4 (34), 76–81.

Kucheryavenko, M. P. (2009) Nalogovye procedury: pravovaya priroda i klassifikaciya. Kiev : Pravova yednist.

Kucheriavenko, M. P. (2011) Pravova pryroda protsedurnoho rehuliuvannia opodatkuvannia. Yuryst Ukrainy, 2 (15), 26–29.

Kucheriavenko, M. P. (2013) Podatkove pravo Ukrainy. Kharkiv : Pravo.

Kucheriavenko, M. P. (ed.) (2016) Finansove pravo. Kharkiv : Pravo.

Mamutov, V. (2001) Ekonomichni vazheli proty tinovoi ekonomiky. Visnyk NAN Ukrainy, 1, 24–32.

Mamutov, V. K. (2006) O sochetanii gosregulirovaniya i rynochnoj samoregulyacii. Ekonomika Ukrainy, 1, 59–65.

Monaienko, A. O. (2008) Pravovi osnovy derzhavnoho finansovoho kontroliu. Zaporizhzhia : KPU.

Monaienko, A. O. (2009) Biudzhetne pravo Ukrainy. Zaporizhzhia : Klasychnyi pryvatnyi universytet.

Podcerkovnyj, O. P. (2005) Denezhnye obyazatelstva i raschetnye pravootnosheniya v Ukraine. Odessa : Studiya «Negociant».

Podtserkovnyi, O. P. (2006) Hroshovi zoboviazannia hospodarskoho kharakteru: problemy teorii i praktyky. Kyiv : Yustinian.

Pozhar, T. O. (2011) Rol finansovo-ekonomichnykh metodiv derzhavnoho finansovoho kontroliu u zabezpechenni biudzhetnoi dystsypliny. Aktualni problemy ekonomiky, 8 (122), 327–333.

Popovych, T. G.; Polyukhovych, V. I.; Pozhodzhuk, T. B.; and Kovalyshyn, O. R. (2020) Economy, law, community: Sustainable development and a new paradigm. Asia Life Sciences, 1, 39–56.

Popovych, T. G. (2018) International vision of standardization as a means of regulating economic entities of terms of instability and globalization. Pryvatne pravo i pidpryiemnytstvo, 18, 185–190.

Riadinska, V. O. (2013) Sotsialna spravedlyvist pry opodatkuvanni dokhodiv fizychnykh osib. Pivdennoukrainskyi pravnychyi chasopys, 2, 59–64.

Riadinska, V. O. (2014) Pravovyi mekhanizm podatku na dokhody fizychnykh osib vid roialti: problemy pravovoho rehuliuvannia. Nauka i pravookhorona, 2 (24), 248–255.

Radinska, V. O. (2015) Zarubizhnyi dosvid opodatkuvannia nezakonnykh dokhodiv fizychnykh osib. Yevropeiski perspektyvy, 2, 130–136. Retrieved from Natsionalna biblioteka Ukrainy im. V. I. Vernadskoho NAN Ukrainy: https://bit.ly/356xp7Q.

Savchenko, L. A. (2008) Pravovi osnovy finansovoho kontroliu. Kyiv : Yurinkom Inter.

Starynskyi, M. V. (2015) Problemy ta perspektyvy pravovoho rehuliuvannia valiutnykh vidnosyn v Ukraini. Sumy : Mriia.

Teremetskyi, V. I. (2012) Podatkovi pravovidnosyny v Ukraini. Kharkiv : Dysa plius.

Chernadchuk, V. (2007) Do pytannia obiekta biudzhetnykh vidnosyn. Pidpryiemnytstvo, hospodarstvo i pravo, 3, 79–84.

Chernadchuk, V. D. (2008) Stan ta perspektyvy rozvytku biudzhetnykh pravovidnosyn v Ukraini. Sumy.

Chernadchuk, V. D. (2011) Do pytannia vydiv ta form biudzhetnoho kontroliu. Finansove pravo, 3 (17), 23–26.

Chernadchuk, V. D. (2017) Stanovlennia ta rozvytok ukrainskoi nauky finansovoho prava. Sumy : Mriia.

Podatkovyi kodeks Ukrainy vid 02.12.2010 r. № 2755–VI. (2011) Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, 13–14, 15–16, 17, 112.

Pro patentuvannia deiakykh vydiv pidpryiemnytskoi diialnosti. Zakon Ukrainy vid 23.03.1996 r. № 98/96–VR. (1996) Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, 20, 82.

Zemelnyi kodeks Ukrainy vid 25.10.2001 r. № 2768–III. (2002) Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, 3–4, 27.

Опубліковано
2021-10-30
Розділ
Актуальна тема