Інноваційні технології в освіті: національний форсайт-аналіз
Анотація
Розробка та впровадження новітніх методик у науковому та освітньому процесах мають враховувати повномасштабну оцінку поточних потреб у навчанні/науці та визначення найбільш відповідних та ефективних шляхів відповіді на запити сучасності. Дослідження спрямоване на вирішення завдань щодо формування актуальних пріоритетних напрямів інноваційної діяльності у сфері вищої освіти. Це передбачало застосування сучасної методології форсайт-аналізу, що включає такі методи: сканування горизонтів, наукометричні методи, експертних груп та патентний аналіз. Визначено світові інноваційні тренди в освіті, які переважно пов’язані з використанням ІКТ та впровадження нових методик навчання: змішане технологічне навчання, розширена реальність, нестандартні методики викладання, штучний інтелект, технологія e-Learning, навчальні додатки, система управління навчанням, цифрова трансформація освіти, навчання фінансовій грамотності та підприємництву, навчання протягом життя, горизонтальне навчання, технології сприятливого освітнього середовища, технології корпоративного навчання, розумне навчання, великі дані, робототехнічні технології, гейміфікація та блокчейн. На основі наукометричного аналізу новітніх освітницьких розробок світової публікаційної бази Web of Science встановлено топ-5 актуальних світових інноваційних напрямів у сфері вищої освіти: штучний інтелект, цифрова трансформація освіти, навчання протягом життя, гейміфікація та робототехічні технології. Аналіз результатів І етапу Національного форсайту дозволив виявити потреби національної системи освіти в інноваціях та засвідчив, що отримані від експертів-науковців пропозиції здебільшого відповідають актуальним світовим трендам у сфері вищої освіти. ІІ етап національного форсайту дозволив визначити тематичні групи, які є найбільш затребуваними на ринку освітніх послуг (отримали найвищі оцінки), серед яких — «Освітні стандарти та технології професійно-орієнтованого навчання», «Психологічне забезпечення навчального процесу», «Інклюзивна освіта» та «Культурно-освітній простір, підвищення якості освіти з використанням культурного надбання та політичного досвіду суспільства», «Цифрова трансформація освіти», «Штучний інтелект», «Технології e-Learning», «Горизонтальне навчання», «Зв’язок освіти та науки».
Посилання
Ahmad, N. H.; Halim, H. A.; Ramayah, T.; Popa, S., & Papa, A. (2018) The ecosystem of entrepreneurial university: the case of higher education in a developing country. International Journal of Technology Management, 78 (1–2), 52–69. https://doi.org/10.1504/IJTM.2018.093935.
Balven, R.; Fenters, V.; Siegel, D. S.; & Waldman, D. (2018) Academic entrepreneurship: the roles of organizational justice, championing, education, work-life balance, identity, and motivation. Academy of management Perspectives, 32 (1). https://doi.org/10.5465/amp.2016.0127.
Beyhan, B.; & Findik, D. (2018) Student and graduate entrepreneurship: ambidextrous universities create more nascent entrepreneurs. Journal of Technology Transfer, 43(5), 1346–1374. https://doi.org/10.1007/s10961-017-9590-z.
De Jager, H. J.; Mthembu, T. Z.; Ngowi, A. B.; & Chipunza, C. (2017) Towards an innovation and entrepreneurship ecosystem: a case study of the Central University of Technology, Free State. Science, Technology and Society, 22 (2), 310–331. https://doi.org/10.1177%2F0971721817702292.
Elia, G.; Secundo, G.; & Passiante, G. (2017) Pathways towards the entrepreneurial university for creating entrepreneurial engineers: an Italian case. International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 21 (1–2), 27–48.
Etzkowitz, H.; Germain-Alamartine, E., Keel, J. et al. (2019) Entrepreneurial university dynamics: structured ambivalence, relative deprivation and institution-formation in the Stanford innovation system. Technological Forecasting & Social Change, 141, 159–171.
Delivering on the Modernisation Agenda for Universities: Education, Research And Innovation, COM(2006) 208 final. Brussels. (N.d.) Retrieved from EUR-Lex: https://bit.ly/3K0IIg0.
The Oslo Agenda for Entrepreneurship Education in Europe. Oslo. (N.d.) Retrieved from European Commission: https://bit.ly/3v16KDH.
Machuskyi, V. V. (2018) Akademichne pidpryiemnytstvo v Ukraini: poniattia ta subiekty. Verkhovenstvo prava, 3. Retrieved from: https://bit.ly/3ExJnoj.
Romanovskyi, O. O. (2012) Fenomen pidpryiemnytstva v universytetakh svitu. Vinnytsia : Nova Knyha.
Chukhrai, N. I. (2011) Akademichne pidpryiemnytstvo za kordonom ta v Ukraini. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika», 714, 448–459.
Lawton, W. (01.09.2013) Horizon scanning: what will higher education look like in 2020? Retrieved from Advance HE: https://bit.ly/3jTp7UA.
Akmençe, A. E.; Akpinar, B.; & Akmençe, E. (2015) New horizons in education through holistic approach. The Journal of International Lingual, Social and Educational Sciences, 1 (1), 1–7. Retrieved from: https://bit.ly/3L2mifW.
Bishop, P. (2012) The three horizons of educational change. On the Horizon, 20(2), 137–144. https://doi.org/10.1108/10748121211235796.
Hines, A., & Dockiao, L. (2021) Key issues influencing the future internationalization of higher education: the case of Thailand. On the Horizon, 29 (3), 77–100. https://doi.org/10.1108/OTH-03-2021-0044.
Tan, S.; Cheah, H.; Chen, W.; & Choy, D. (2017) Horizon Scanning and Implications in the Near Future. In: Pushing the Frontier. Springer. Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-10-4239-3_11.
Shen, C.; & Ho, J. (2020) Technology-enhanced learning in higher education: A bibliometric analysis with latent semantic approach. Computers in Human Behavior, 104. https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.106177.
Barrot, J. S. (2021) Scientific Mapping of Social Media in Education: A Decade of Exponential Growth. Journal of Educational Computing Research, 59 (4), 645–668. https://doi.org/10.1177/0735633120972010.
Agbo, F. J.; Oyelere, S. S.; Suhonen, J.; & Tukiainen, M. (2021) Scientific production and thematic breakthroughs in smart learning environments: a bibliometric analysis. Smart Learn. Environ, 8(1). https://doi.org/10.1186/s40561-020-00145-4.
Chin, H.; Chew, C. (2021) Profiling the research landscape on electronic feedback in educational context from 1991 to 2021: a bibliometric analysis. Journal of Computers in Education, 8, 551–586. https://doi.org/10.1007/s40692-021-00192-x.
Rodríguez-Sabiote, C.; Úbeda-Sánchez, Á.; Álvarez-Rodríguez, J.; & Álvarez-Ferrándiz, D. (2020) Active Learning in an Environment of Innovative Training and Sustainability. Mapping of the Conceptual Structure of Research Fronts through a Bibliometric Analysis. Sustainability, 12 (19), 1–18. https://doi.org/10.3390/su12198012.
Tsili staloho rozvytku. (N.d.) Retrieved from Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy: https://bit.ly/38cFcSU.
Kvasha, T.; Paladchenko, O.; & Molchanova, I. (2020) Perspektyvni svitovi naukovi ta tekhnolohichni napriamy doslidzhen u sferi «Vidkhody». Kyiv : UkrINTEI.
Kvasha, T.; Paladchenko, O.; & Molchanova, I. (2020) Perspektyvni svitovi naukovi ta tekhnolohichni napriamy doslidzhen u sferi «Morski resursy». Kyiv : UkrINTEI.
Bohomazova, V.; & Kvasha, T. (2020) Analiz perspektyvnosti svitovykh naukovykh ta tekhnolohichnykh napriamiv rozvytku u sferi transportu. Nauka, tekhnolohii, innovatsii, 2(14), 18–25.
Shabranska, N. I. (2021) Analiz naibilsh perspektyvnykh tekhnolohichnykh napriamiv u sferi osvity z vykorystanniam instrumentiv platform Web of Science ta Derwent Innovation. Formuvannia rynkovykh vidnosyn v Ukraini, 6, 18–29. Retrieved from Natsionalna biblioteka Ukrainy im. V. I. Vernadskoho NAN Ukrainy: https://bit.ly/37pOScJ.
Bootz, J.; Durance, P.; & Monti, R. (2019) Foresight and knowledge management. New developments in theory and practice. Technological Forecasting & Social Change, 140, 80–83. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2018.12.017.
Ejdys, J.; Gudanowska, A. E.; Halicka, K.; Kononiuk, A. et al. (2018) Foresight in Higher Education Institutions: Evidence from Poland. Foresight and STI Governance, 13(1), 77–89. https://doi.org/10.17323/2500-2597.2019.1.77.89.
Varis, T. (2019) IT in education: foresight 2020: ICT competency, enhancing citizens media and computer literacy. Revista Prâksis, 3, 110–112. Retrieved from: https://bit.ly/3kfxmuw.
Nugroho, G. K. (2020) Foresight education: redefining leadership for a better future Indonesia. Magister Scientiae, 47(1). Retrieved from: https://bit.ly/3NwRWDf.
Erencenova, M. A.; & Bludova, S. N. (2020) Rapid foresight: sovremennaya tehnologiya obucheniya vzroslyh. Vestnik Severo-Kavkazskogo federalnogo universiteta, 4(79), 181–185. https://doi.org/10.37493/2307-907X.2020.4.23.
Pysarenko, T. V.; & Kvasha, T. K. (2013) Dosvid provedennia stratehichnykh marketynhovykh doslidzhen z vykorystanniam metodolohii Forsaitu v Ukraini. Vostochno-Evropejskij zhurnal peredovyh tehnologij, 1, 105–109. Retrieved from: https://bit.ly/3jWcs3q.
Kvasha, T. K.; Yamchuk, A. V.; & Kovalonok, S. B. (2009) Prohnozuvannia naukovo-tekhnolohichnoho rozvytku v Ukraini. In Naukovo-tekhnolohichni priorytety ta yikh vplyv na rozvytok ekonomiky (pp. 7–13). Kyiv : UkrINTEI.
Yamchuk, A. V.; & Kvasha, T. K. (2009) Rezultaty vykonannia I etapu Derzhavnoi prohramy prohnozuvannia naukovo-tekhnolohichnoho rozvytku na 2008–2012 roky. In Materialy Piatoi mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii 2–3 kvitnia 2009 r. (pp. 70–74). Lviv : LvTsNTEI.
Kvasha, T. K. (2010) Forsaitni doslidzhennia v Ukraini. In Aktualni problemy naukovo-tekhnolohichnoi ta innovatsiinoi polityky v konteksti formuvannia zahalnoievropeiskoho naukovoho prostoru: dosvid ta perspektyvy (pp. 353–357). Feniks.
Kvasha, T. K.; & Kushnir, A. L. (2011) Provedenie Forsajta i transfera tehnologij v Ukraine. In Sovremennye podhody vzaimodejstviya VUZov s naukoemkim biznesom (pp. 110–113). Sankt-Peterburg : ISBN.
Kvasha, T. K. (2017) Innovatsiini priorytety: teoretychni aspekty vyznachennia ta praktychna metodolohiia yikh utochnennia dlia Ukrainy. Universytetski naukovi zapysky, 1 (61), 267–278.
Zghurovskyi, M. Z. (ed.) (2016) Forsait ta pobudova stratehii sotsialno-ekonomichnoho rozvytku Ukrainy na serednostrokovomu (do 2020 roku) i dovhostrokovomu (do 2030 roku) chasovykh horyzontakh [proiekt]. Kyiv : NTUU «KPI».
Koretskyi, A. I. (2017) Priorytety innovatsiinoho rozvytku ekonomiky Ukrainy: naukometrychnyi aspekt. Kyiv : DKS Tsentr.
Kyzym, M. O.; Matiushenko, I. Yu.; Shostak, I. V.; & Danova, M. O. (2015) Perspektyvy forsait-prohnozuvannia priorytetnykh napriamiv rozvytku nanotekhnolohii i nanomaterialiv u krainakh svitu i Ukraini. Kharkiv : INZhEK.
Pysarenko, T. V.; Kvasha, T. K.; Paladchenko, O. F. et al (2020) Forsait v Ukraini u 2019–2020 rr.: bachennia ekspertiv shchodo priorytetnykh napriamiv nauky i tekhnolohii v Ukraini dlia realizatsii Tsilei staloho rozvytku. Kyiv : UkrINTEI.
Shevchenko, L. S. (2014) Forsait vyshchoi osvity: aktualnist dlia Ukrainy. Aktualni problemy ta shliakhy zabezpechennia sotsialno-ekonomichnoho rozvytku krainy ta rehioniv (pp. 248–250). Dnipropetrovsk. Retrieved from Instytutsiinyi repozytarii eNULAUIR Natsionalnoho yurydychnoho universytetu imeni Yaroslava Mudroho: https://bit.ly/3KNtMDv.
Filippova, V. D. (2020) Forsait-tekhnolohiia yak instrument formuvannia i realizatsii derzhavnoi polityky v haluzi pedahohichnoi osvity. Teoriia ta praktyka derzhavnoho upravlinnia i mistsevoho samovriaduvannia, 1. Retrieved from: https://bit.ly/3MePIYo.
Sychenko, V. V.; Khytko, M. M.; & Khytko, M. O. (2020) Vykorystannia forsaitu dlia stratehichnoho planuvannia rozvytku osvity v umovakh yii systemnykh zmin. Publichne upravlinnia ta mytne administruvannia, 2(25), 152–157. https://doi.org/10.32836/2310-9653-2020-2.27.
Romanovska, O. O.; Romanovska, Yu. Yu.; & Romanovskyi O. O. (2015) Vstup do innovatyky vyshchoi osvity. Kyiv : Vyd-vo NPU im. M. P. Drahomanova.
European Education Area. (N.d.) Retrieved from European Commission: https://bit.ly/3jWgXLd.
Innovation & Education. (N.d.) Retrieved from Innovation & Education: https://bit.ly/3Ote4zp.
What are Some Examples of Innovation in Education? (N.d.) Retrieved from TeachThought: https://bit.ly/3xGPDc0.
Articles. (N.d.) Retrieved from International Journal of Educational Technology in Higher Education: https://bit.ly/383tJou.
Top Educational Technology Trends in 2020–2021 (19.11.2020). Retrieved from eLearning Industry: https://bit.ly/3K0KiOY.
Universal Journal of Educational Research. (N.d.) Retrieved from Horizon Research Publishing: https://bit.ly/3JZzhO9.