Трансформація управління круїзним туризмом в Україні
Анотація
Досліджується трансформація менеджменту круїзного туризму в Україні, особливості його розвитку на певному історичному етапі, що дозволяє оцінити внутрішній потенціал круїзного туризму, проблеми та перспективи його розбудови в умовах турбулентної сучасності. Основною метою є концептуалізація напрацювань у сфері менеджменту та історії розвитку круїзного туризму, а також узагальнення провідних практик з цієї проблематики для формування сучасної моделі управління круїзним туризмом в Україні, адже в умовах глобалізації актуальним залишається питання розгляду еволюції розвитку галузей, секторів економіки країни, а також визначення сегментів їх активного зростання й трендів розвитку в цілому. Систематизація літературних джерел і поглядів до вирішення означеної проблематики свідчить, що науковий дискурс фрагментарно й побіжно торкався сфери ґрунтовних досліджень щодо особливостей і проблем розвитку круїзного туризму в Україні з позиції трансформації підходів до його управління. Актуальність дослідження зумовлена й тим, що нині відсутній ґрунтовний аналіз як історії розвитку круїзного туризму України в цілому, так і ретроспективи його управління зокрема, адже становлення галузі відбувається на перетині різних сфер у результаті реалізації управлінських рішень, що акумулюють потенціал дифузії новацій і спрямовані на формування нових ланцюгів цінностей, створення латентного попиту в умовах наявної системи державного управління, тобто з урахуванням поточних і стратегічних ризиків. Методологічне підґрунтя дослідження складають управлінські, туризмознавчі та економічні теорії, інструментарій яких спроможний сформувати теоретико-методологічне підґрунтя для визначення напрямів трансформації управління круїзним туризмом в Україні. Об`єктом дослідження є процес проведення детального аналізу історичних передумов та закономірностей трансформації управління круїзним туризмом у нашій державі. Зважаючи на це, визначено переваги та недоліки управління круїзним туризмом на різних етапах його розвитку. З`ясовано, що управління круїзним туризмом на сучасному етапі є малоефективним, а відновлення його розвитку до рівня 90-х років ХХ ст. потребує дер-жавної підтримки відповідної інфраструктури, обмежень щодо роботи пасажирських суден, які не відповідають екологічним стандартам відповідно до концепції сталого розвитку. Акцентовано також увагу на важливості диференціації пропозиції в круїзному туризмі як ефективної управлінської моделі його розвитку. Зокрема, не безпідставно стверджується, що потенційні можливості круїзного туризму ще не повністю освоєно, дієвими повинні бути заходи щодо підтримки й популяризації цього виду відпочинку, зважаючи на досвід світових лідерів туристичного бізнесу, які активно розвивають водний транспорт за допомогою досягнень науки й техніки. За результатами дослідження виокремлено історичну трансформацію пропозицій круїзних компаній та спрогнозовано, що завдяки інноваційності рішень щодо забезпечення їх конкурентоспроможності, вітчизняні круїзні компанії матимуть змогу не тільки розвивати цей вид туризму, а й зберегти власну частку ринку в мінливому середовищі. Дослідження підтверджує й теоретично доводить, що історичні зміни в розвитку туристичного круїзного ринку визначають необхідність моніторингу його суб’єктів та рівня їхньої інноваційності. За результатами аналізу встановлено, що процеси консолідації світового круїзного ринку підвищують гарантії безпеки для туристів, особливо в нинішніх умовах турбулентності, розширюють їхню інформованість, знижують ризиковість круїзного продукту, забезпечуючи його якісну стандартизацію щодо соціально-екологічної відповідальності, безперервний розвиток та удосконалення сервісу. Такий історичний зріз дослідження суб’єктів вітчизняного круїзного туризму дає можливість також визначити перспективність розвитку круїзного туристичного продукту, що повинен формуватися на основі світових технологічних інновацій і самостійного пошуку нововведень. Праксеологічні результати цього дослідження мають сприяти інтенсифікації впровадження сучасних і збалансованих підходів у розвиток круїзного туризму та його продукту на ринку послуг з урахуванням провідних міжнародних практик.
Посилання
Brida J. G., Zapata S. Cruise tourism: economic, socio-cultural and environmental impacts. International Journal of Leisure and Tourism Marketing. 2010. Vol. 1. No. 3. Pp. 205–226. http://doi.org/10.1504/IJLTM.2010.029585.
Castillo-Manzano J. I., Fageda X., Gonzalez-Laxe F. An analysis of the determinants of cruise traffic: An empirical application to the Spanish port system. Transportation Research. Part E. 2014.Vol. 66. Pp. 115–125. https://doi.org/10.1016/j.tre.2014.03.008.
Wang H., Shi J., Mei J. Research on the Development of the World’s Cruise Industry During 2017–2018: Strong Demands Stimulate the Sustainable High Growth. Report on the Development of Cruise Industry in China (2018). Singapore: Springer, 2019. https://doi.org/10.1007/978-981-13-3780-2_1.
Cruise Tourism — Current Situation and Trends. Manuel Butler. World Tourism Organization. Tourism Trends and Marketing Strategies Programme; World Tourism Organization. Regional Programme for the Americas. Madrid : World Tourism Organization, 2010. 253 p. https://doi.org/10.18111/9789284413645.
Sustainable Cruise Tourism Development Strategies — Tackling the Challenges in Itinerary Design in South-East Asia. World Tourism Organization (UNWTO) and Asia-Pacific Tourism Exchange Center (APTEC). Madrid : World Tourism Organization, 2016. 174 p. https://doi.org/10.18111/9789284417292.
Joint statement to support the safe resumption of cruise ship operations following the COVID-19 pandemic. Madrid : World Tourism Organization, 2020. World Tourism Organization. URL: https://bit.ly/3b8JpIZ
Mazaraki A., Boiko M., Bosovska M., Vedmid N., Okhrimenko A. Formation of National Tourism System of Ukraine. Problems and Perspectives in Management. 2018. Vol. 16 (1). Pp. 68–84. http://doi.org/10.21511/ppm.16(1).2018.07.
Нездойминов С. Г. Украинские перспективы развития круизного рынка. British Journal of Science, Education and Culture. 2014. Vol. IV, No. 1(5). Pp. 588–594.
Нездоймінов С. Г., Андрєєва Н. М. Дослідження туристичного руху на водному транспорті в Україні. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2017. № 1. С. 205–212. URL: https://bit.ly/3vdXziM.
Nezdoiminov S., Milashovska O.River Travel as a Direction for the Development of Tourism in Ukraine. Journal of Geology, Geography and Geoecology. 2019.Vol. 28(1). Pp. 148–158. https://doi.org/10.15421/111916.
CLIA. Official website. URL: https://www.cruising.org.
Дем’янченко А. Г. Потенціал і проблеми розвитку круїзного бізнесу в Україні. Вісник ДІТБ. 2009. № 13. С. 183–187.
Годя I. M. Історія розвитку річкового круїзного туризму в Україні. Тенденції розвитку туристичної індустрії в умовах глобалізації : матер. I Міжн. наук.-практ. конф., 27–28 квітня 2017 р. Ужгород : Інвазор, 2017. С. 92–94.
Ємельянова К. С. Особливості розвитку підприємств круїзного бізнесу України. Збірник наукових праць ДЕТУТ. Серія «Економіка і управління». 2013. Вип. 23–24. С. 308–313.
Зацепіна Н. О. Історія виникнення та сучасний стан круїзного туризму в світі. Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. 2012. Вип. XXXIV. С. 232–234.
Ляховська О. С. Стан та перспективи розвитку круїзного туризму в Україні початку ХХІ століття. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. 2013. Вип. 19, Том 2. С. 177–182.
Ляховська О. С. Круїзний туризм в Україні. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. 2011. Вип. 17, Том 2. С. 25–30.
Попов А. Д. Зарубежные круизы для советских туристов: из истории транспортного туризма в СССР. Современные проблемы сервиса и туризма. 2010. № 1. С. 24–30.
История круизных теплоходов в Украине и СССР (12.11.2013). Теплоходик. URL: https://bit.ly/3zAv4OP.
Мельник І. Л., Антоненко І. Я. Формування інноваційного продукту круїзного туризму. Київ : Сталь, 2016. 248 с.
ПрАТ «Українське дунайське пароплавство». URL : http://udp.one.
ТОВ «Червона рута». URL : http://ruta-cruise.com/uk.
Розвиток внутрішніх водних шляхів — дорога до Євроінтеграції. Центр транспортних стратегій. URL: https://bit.ly/3BhwmQb.