Правовий аспект реалізації перспективних моделей освітньої підготовки персоналу Державної прикордонної служби України

  • Ігор ЛЕВАДНИЙ Адміністрація Державної прикордонної служби України https://orcid.org/0000-0002-8583-0489
  • Олег БОРОВИК Адміністрація Державної прикордонної служби України https://orcid.org/0000-0003-3691-662X
  • Сергій ХАЛИМОН Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького https://orcid.org/0000-0003-2998-7235
  • Андрій СОРОКА Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького https://orcid.org/0000-0003-1284-545X
Ключові слова: освітня підготовка персоналу, трансформація військової освіти, концепція, перспективна модель, оцінка ефективності, Державна прикордонна служба України, правовий аспект

Анотація

Проведено оцінку ефективності реалізації перспективних моделей освітньої підготовки персоналу Державної прикордонної служби України з погляду правових аспектів. На основі здійсненого аналізу зроблено висновки про те, що перспективні моделі освітньої підготовки персоналу Державної прикордонної служби України не суперечать вимогам законодавчих і відомчих нормативно-правових актів, зокрема: законам України «Про військовий обов’язок і військову службу», «Про освіту», «Про вищу освіту», «Про внесення змін до деяких законів України щодо військової освіти та науки», Положенню «Про вищі військові навчальні заклади», затвердженому Постановою Кабінету Міністрів України, та стандартам вищої освіти, затвердженим наказами Міністерства освіти і науки України. Обґрунтовано, що реалізація перспективних моделей освітньої підготовки персоналу Державної прикордонної служби України сприятиме професіоналізації фахового виконання завдань складниками сектору безпеки і оборони України. Зроблено застереження стосовно того, що запровадження в систему підготовки офіцера-прикордонника лідерських курсів повинно відбуватися шляхом виваженого формування таких програм лідерських курсів, які враховували б специфіку тих завдань, які покладаються на ДПСУ, а також ймовірні сценарії застосування персоналу ДПСУ в інтересах виконання завдань складників сектору оборони. Показано, що необхідним при формуванні оновлених програм підготовки офіцерів-прикордонників є врахування досвіду, традицій військової школи, національних особливостей становлення і розвитку вітчизняних Збройних сил та інших військових формувань України. Проведена оцінка ефективності реалізації перспективних моделей освітньої підготовки персоналу Державної прикордонної служби України з погляду правових аспектів сприяє прийняттю рішення щодо доцільності реалізації перспективних моделей.

Посилання

Хартія стратегічного партнерства США — Україна від 10.11.2021 р. Посольство США в Україні. URL : https://bit.ly/3uLTzWt.

Левадний І. А., Фігура О. В., Боровик О. В. Стан та актуальні проблеми освітньої підготовки персоналу Державної прикордонної служби України в контексті трансформації військової освіти. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: педагогічні науки. 2022. Том 28 № 1: Част. 1. С. 105–127. https://doi.org/10.32453/pedzbirnyk.v28i1.959.

Сердюк С. І., Луцький О. Л., Боровик О. В. Шляхи та способи розв’язання актуальних проблем освітньої підготовки персоналу Державної прикордонної служби України в контексті трансформації військової освіти. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: педагогічні науки. 2022. Том 28 № 1: Част. 1. С. 194–221. https://doi.org/10.32453/pedzbirnyk.v28i1.964.

Васильчук І. І., Коваль Б. М., Боровик О. В. Нормативно-правові і технологічні засади вдосконалення освітньої підготовки персоналу Державної прикордонної служби України в контексті трансформації військової освіти. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: педагогічні науки. 2022. Том 28 № 1: Част. 1. С. 5–19. https://doi.org/10.32453/pedzbirnyk.v28i1.952.

Дослідження проблем правового регулювання застосування Збройних сил України, інших військових формувань, правоохоронних органів у збройних конфліктах, їх залучення до антитерористичних та інших операцій в мирний час, з урахуванням стандартів НАТО і досвіду провідних країн світу: науково-дослідна робота / Національний університет оборони України імені Івана Черняховського. Київ, 2018. 98 с.

Про внесення змін до деяких законів України щодо військової освіти та науки. Закон України від 17.12.2021 р. № 1986–IX. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://bit.ly/3P6D9jB.

Слюсар В. І., Гамалій Н. В. Система систем стандартів. Основні напрями формування ВТП держави та шляхи її реалізації : Тези доповіді 1-ї науково-практичної конференції. Київ : ЦНДІ ОВТ ЗСУ, 2014. C. 65–67.

Слюсар В. І. Щодо стратегії формування системи систем стандартів НАТО. Проблеми координації воєнно-технічної та оборонно-промислової політики в Україні. Перспективи розвитку озброєння та військової техніки : зб. матер. V Міжн. наук.-практ. конф. (м. Київ, 11–12 жовтня 2017 р.). Київ, 2017. C. 84–86.

Слюсар В. И. Концепция межвидовых стандартов НАТО. Новітні технології — для захисту повітряного простору : Тези доповідей 14-ї наук. конф. (м. Харків, 11–12 квітня 2018 р.). Харків : ХНУПС, 2018. C. 46–47.

Удосконалення національної системи військової освіти відповідно до стандартів підготовки фахівців у навчальних закладах країн-членів НАТО: науково-дослідна робота / Національний університет оборони України імені Івана Черняховського. Київ, 2017. 668 с.

Collective training and exercise directive. BI-SC Directive (CT&ED) 075-003 02.10.2013. NATO Milmed COE. URL: https://bit.ly/3z1v36a.

Бестюк А. І. Механізми державного управління вищою військовою освітою в Україні. Дис. … канд. наук з держ. упр., 25.00.02. Харків, 2021. 259 арк.

Про внесення змін до деяких законів України щодо військової освіти та науки. Закон України від 17.12.2021 р. № 1986–IX. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://bit.ly/3P6D9jB.

Про освіту. Закон України від 05.09.2017 р. № 2145–VIII. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://bit.ly/3kkN0Tk.

Положення про вищі військові навчальні заклади. Постанова Кабінету Міністрів України від 12.05.2021 р. № 467. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://bit.ly/3Pn96nt.

Про військовий обов’язок і військову службу. Закон України від 25.03.1992 р. № 2232–XII. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://bit.ly/3IxIpKG.

Про національну безпеку України. Закон України від 21.06.2018 р. № 2469–VIII. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: http://bit.ly/2TOeXbC.

Про внесення змін до деяких законів України щодо військової освіти та науки. Висновок Комітету з питань науки, освіти та інновацій від 14.07.2021 р. щодо проєкту Закону від 09.06.2021 р. № 5641. Верховна Рада України. URL: https://bit.ly/3O8kqmu.

Про вищу освіту. Закон України від 01.07.2014 р. № 1556–VII. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://bit.ly/3qHfsBE.

Затверджені стандарти вищої освіти. Міністерство освіти і науки України. URL: https://bit.ly/3uJ8ktf.

Про затвердження Положення про акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти. Наказ Міністерства освіти і науки України від 11.07.2019 р. № 977. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://bit.ly/3IxRtPC.

Професійний стандарт офіцера тактичного рівня Державної прикордонної служби України. Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького. URL: https://bit.ly/3RuhnYC.

Про Державну прикордонну службу України. Закон України від 03.04.2003 р. № 661–IV. Відомості Верховної Ради України. 2003. № 27. Ст. 208.

Опубліковано
2022-07-01
Розділ
Право