Вираз української ідентичності в сакральній культурі міста Вінніпег
Анотація
Досліджується вираження української ідентичності в сакральній культурі міста Вінніпег. Зазначено, що релігійна ідентичність стала підґрунтям збереження української національної ідентичності в діаспорі. За підтримки церкви українські емігранти не впали у зневіру, не піддалися асиміляції, натомість наполегливо, творчо вибудовували матрицю української духовної самобутності: сповідували догмати віри, брали участь у релігійних обрядах та ритуалах; вивчали свою історію, зберігали пам’ять про видатних українців, культивували українські традиції та звичаї, літературну, мистецьку спадщину, традиційні ремесла, сакральну культуру, символи; розвивали освітнє середовище, громадську, суспільну активність. Констатовано, що церква виконувала функцію соціального контролю в житті мирян та водночас плекала українські ціннісні маркери ідентичності, насамперед: позитивне, шанобливе ставлення до священника, родини, співвірників. Відіграла важливу роль у гуртуванні української спільноти. Акцентовано, що саме в сакральній культурі чи не найповніше виявляється менталітет народу, його світовідчуття, світосприйняття, особливості національного характеру, ідеали, прагнення, смаки, розуміння прекрасного. Форма сакральних споруд не лише символізувала елементи християнської віри, але й виконувала інформативну функцію впізнаванності, самобутності. Зазначено, що унікальністю українського сакрального будівництва Вінніпегу є те, що проєктування, побудова, внутрішнє та зовнішнє оздоблення храмів переважно здійснювалося високопрофесійними українцями-емігрантами, перед якими, з-поміж іншого, постали складні завдання реалізації не лише загальноприйнятого принципу «церква — символ віри, мистецький твір», але й врахування та втілення українських традиції в будівлях модерного стилю. На практиці, будуючи церкви, українські емігранти, з одного боку, вдавалися до спрощення архітектурних форм їх ідеалізації, з іншого — вражає їхня стильова різноманітність. Зазвичай храми будувалися за зразками архітектури східної християнської церкви в Україні, шляхом наслідування та творчої інтерпретації двох варіантів основних європейських стилів церковного будівництва: старовізантійського (Х–ХІ ст.ст.) та українського бароко (ХVІІ–ХVІІІ ст.ст.). Виділено ключові течії сакральної архітектури, представлені у Вінніпезі. Наведено зразки архітектурних рішень, сакральних споруд, виділено ключові особливості та символічний зміст. Акцентовано на участі архітекторів, митців-вихідців з України в реалізації будівництва сакрального простору Вінніпегу. Констатовано, що проблематика є доволі глибокою та передбачає подальше наукове осмислення практичної ролі сакрального простору як осередків культивування національного духу, збереження традицій, освітнього, мовного середовища та історичної пам’яті.
Посилання
Рудницький Яр. З подорожей по Канаді 1949–1959. Монреаль : Вид-во Івана Тиктора, 1959. 128 с.
Філософський енциклопедичний словник. Довідкове видання / під ред. В. Шинкарука. Київ : Абрис, 2002. 742 с.
Козловець М. А. Ідентичність: поняття, структура і типи Вісник Житомир-ського державного університету імені Івана Франка. 2011. № 57. С. 3–9.
Козловець М. А. Феномен національної ідентичності: виклики глобаліза-ції. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2009. 558 с.
Митрополит Ілларіон. Книга нашого буття на чужині. Вінніпег : Україн-ське Наукове Богословське товариство, 1956. 167 с.
Біланюк П. Українська церква її сучасне і майбутнє. Торонто-Чікаго : Ко-мітети Оборони Обряду і Традицій Української Католицької Церкви в Ка-наді і З.Д.А., 1966. 31 с.
Филипович Г. Релігійна ідентичність українців діаспори в контексті їхньо-го повсякденного життя. Релігія та соціум. 2013. № 3–4. С. 311–319.
Митрополит Іларіон. Українська культура і наша церква. Ідеологія Укра-їнської Православної Церкви. Вінніпег : Товариство «Волинь», 1991. 84 с.
Баран О. Праця для церкви і народу: життя і діяльність о. д-ра Василя Кушніра Вінніпег : Вид. фонд о. д-ра В. Кушніра, 1995. 215 с.
Lehr J. C. The Ukrainian Sacred Landscape: A Metaphor of Survival and Ac-culturation. URL: https://bit.ly/3N1y2l7.
Попович М. В. Нарис історії культури України. Сакральна архітектура. Київ, 1998. С. 87–104. URL: https://bit.ly/3Jatd7M
Rotoff B., Yereniuk R., Hryniuk S. Monuments to faith Ukrainian churches in Manitoba. The University of Manitoba Press, 1990. 197 p.
Кейван І. Українські мистці поза Батьківщиною. Едмонтон; Монреаль : Clio Editions, 1996. 226 с.
Ковч-Баран А. М. Українські католицькі церкви Вінніпегської архиепар-хії. Альтона. Манітоба : Фрінзен Прінтерс 1991. 460 с.
Ру Филип Місіонер і Будівничий (Автобіографія) Вінніпег : Поступ, 1960. 55 с.
Тимків Б. М. Мистецтво України та діаспори: дереворізьба сакральна й ужиткова. Івано-Франківськ : Нова Зоря, 2012. 316 с.: іл.
Stained Glass — Details & Photos URL: https://bit.ly/3Jd348x.
Шкандрій М. Творчість Романа Коваля. Західноамериканський збірник. Едмонтон-Острог, 2008. С. 415–436.
Одарченко П. Олекса Повстенко: архітектор і мистецтвознавець. Сучас-ність. 1973. № 9 (153). С. 61–76.
Степовик Д. Історія української ікони Х–ХХ століття. Київ : Либідь, 2004. 440 с.: іл.