Теоретико-прикладні аспекти сучасного ділового етикету туристичних організацій
Анотація
З’ясовано вихідні категорії ділового етикету туристичних підприємств, такі як: «етика», «мораль», «моральність», «етикет». Розкрито зміст поняття етики, що трактується як система знань про мораль, добро і зло та їх вплив на поведінку людини щодо навколишнього світу. Охарактеризовано поняття моралі, що є системою уявлень, норм, поглядів та правил поведінки людини на засадах добра і зла. Розглянуто класифікацію етикету. Наведено характеристику найбільш поширених його видів, серед яких: придворний, військовий, дипломатичний, світський, діловий, мовний, релігійний. На основі наукових праць здійснено аналіз дефініцій поняття «діловий етикет». Зокрема, виділено такі основні його трактування: порядок поводження, правила поведінки, норми взаємодії, спілкування. Сформовано власне бачення щодо змісту поняття «діловий етикет туристичної організації». Діловий етикет туристичної організації — це чітко визначені норми поведінки персоналу туристичної організації з цільовою аудиторією, діловими партнерами, а також правила взаємодії працівників туристичної компанії між собою — керівників і підлеглих та рівних по посаді фахівців. Виокремлено важливі сфери та форми ділового етикету туристичних підприємств, серед яких — етикет національних символів; подарунки в ділових відносинах; офіційні та протокольні форми привітання й представлення; візитна картка; діловий одяг; етикет у рекламі, листування, консультування клієнтів; ділова субординація тощо. Здійснено акцент на діловому етикеті суб’єктів туристичної діяльності. Охарактеризовано підсистеми ділового етикету: мовленнєвий (вербальний) етикет, кінесика, етикетна проксеміка, етикетна атрибутика. Виділено такі функції ділового етикету туристичних організацій: регулятивна, розпізнавальна, ідентифікаційна, комунікативна, естетична, етична. Сформовано принципи ділового етикету, правила успіху туристичних підприємств. Запропоновано шляхи вдосконалення ділового етикету суб’єктів туристичної діяльності за допомогою впровадження етичних кодексів, «карт етики», здійснення етичної експертизи. Зроблено акцент на необхідності врахування норм Глобального етичного кодексу туризму при розробці корпоративних етичних кодексів.
Посилання
Дідовець І. В. Особливості розвитку професійної етики на сучасному етапі. Збірник наукових праць ДЕТУТ. Серія «Економіка і управління». 2015. № 33. С. 245–253.
Красніцька Г. М. Історичні передумови виникнення етикету. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Історичні науки. 2021. Том 32 (71), № 2. С. 163–168.
Шумінська О. Б. Діловий етикет — невід’ємна складова організаційної культури. Вісник ХНАУ. Серія: Економічні науки. 2021. Т. 3, № 2. С. 90–98.
Красніцька Г. М. Етикет у міжнародних ділових стосунках. Гілея: науковий вісник. 2016. Вип. 108. С. 147–149.
Харченко С. Я. Етика ділового спілкування. Луганськ : Вид-во ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2012. 507 с.
Височан З. Науково-теоретичні аспекти формування невербальних та етикетних компонентів культури діалогічного мовлення у майбутніх фахівців з правознавства. Молодь і ринок. 2020. № 6/185. С. 95–98.
Мартишин Д. С. Роль і місце християнських цінностей в системі суспільно-політичного розвитку сучасної держави. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2016. № 10. URL: https://bit.ly/47uFVrP (дата звернення: 21.10.2023).
Скібіцька Л. І. Менеджмент. Київ : ЦУЛ, 2007. 416 с.
Гордін Л. Я. Соціальна процедура як механізм упорядковування та інституалізації стосунків. Гуманітарний часопис. 2014. № 3. С. 96–102.
Палеха Ю. І. Етика ділових відносин. Київ : Кондор, 2008. 356 с.
Юрків Я. І. Сутність та зміст ділового етикету. URL: https://bit.ly/3SyWzCo (дата звернення: 10.10.2023).
Лесько О. Й. Етика ділових відносин. Вінниця : ВНТУ, 2011. 310 с.
Лавренко О. В. Діловий етикет та імідж державного службовця. Київ : КМЦППК, 2008. 58 с.
Копчак М. М. Мовленнєвий етикет у світлі комунікативно-дискурсивної парадигми знання. Наукові записки Національного університету Острозька академія. Сер.: Філологічна. 2013. № 33. С. 68–70.
Молоткіна В. К. Організація сучасної ділової комунікації. Переяслав-Хмельницький : КСВ, 2018. 267 с.
Global Code of Ethics for Tourism. Adopted by resolution A/RES/406(XIII) at the thirteenth WTO General Assembly (Santiago, Chile, 27 September — 01 October 1999). The World Tourism Organization (UNWTO). URL: https://bit.ly/49whThZ (дата звернення: 10.10.2023).
Плотніченко С. Р. Основи ділового етикету та протоколу. Мелітополь : Колор Принт, 2021. 200 с.
Stryzhak O., Akhmedova O., Postupna O., Shchepanskiy E., Tiurina D. National Brand, Tourism and Human Development: Analysis of the Relationship and Distribution. Journal of Distribution Science. 2021. Vol. 19, Issue 12, Pp. 33–43. https://doi.org/10.15722/JDS.19.12.202112.33.
Красніцька Г. М. Етично-ділові стосунки бізнесменів. Молодий вчений. 2016. № 4. С. 310–313.