Формування та реалізація цифрової трансформації компанії: концептуальний аспект
Анотація
Розглянуто концепцію формування та реалізації цифрової трансформації для розвитку компанії. Проаналізовано цифрову трансформацію компанії як процес, за допомогою якого впроваджують цифрові технології в цифрову економіку та бізнес, щоб досягти фундаментальних змін. З’ясовано, що цифрова трансформація компанії під час свого формування призводить до змін у трьох сферах: якість обслуговування клієнтів, операційні процеси та бізнес-моделі. Процес цифрової трансформації вимагає координації дій усієї організації та передбачає зміну бізнес-культури. Окреслено підходи до роботи компанії, які можуть покращити якість обслуговування клієнтів, стимулювати інновації співробітників та стимулювати зростання компанії на фундаментальному рівні. При цьому найважливішим завданням керівника компанії стає стимулювання цифрової трансформації на всіх рівнях компанії — у процесах і процедурах; організаційних структурах; розвитку цифрового маркетингу й продажів; пропозиції цифрових послуг та цифрових бізнес-моделей тощо. Наголошено на необхідності підтримки інноваційної культури, яка орієнтована на те, які нові цифрові технології слід впроваджувати і як найкраще інтегрувати їх у повсякденне життя. При цьому програмне забезпечення допоможе компаніям реалізовувати стратегії цифрових інновацій. Для реалізації цифрової трансформації компанії рекомендовано такі етапи: трансформація бізнесу; розробка своєї стратегії та організаційні зміни; руйнування бар’єрів по дорозі змін; розвиток своєї партнерської екосистеми; використання гнучкого підходу; фінансування. Визначено, що цифрові технології як основа цифрового бізнесу інтегрувалися з бізнесом і стали чимось більшим, ніж просто апаратне або програмне забезпечення. Відповідно до того як цифрові технології стають все більш поширеними, а компанії просуваються далі шляхом цифрової трансформації, цифрова стратегія та бізнес-стратегія збігатимуться. Усе це передбачає зміну бізнес-культури компанії. Запропоновано, що при формуванні та реалізації цифрової трансформації слід розглянути можливість інтеграції у Європейську статистичну систему (ESS) як засіб підвищення наочності цифрової трансформації.
Посилання
Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні. Закон Украї-ни від 15.07.2021 р. № 1667–IX. Відомості Верховної Ради України. 2023. № 6–7. Ст. 18.
Про схвалення Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства Ук-раїни на 2018–2020 роки та затвердження плану заходів щодо її реаліза-ції. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 24.12.2018 р. № 67–р. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://t.ly/7domP (дата звернення: 15.05.2024).
Гавриленко Н. Г., Тарасенко І. О. Сучасні тенденції цифровізації економі-ки: проблеми та перспективи розвитку. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Серія: «Економічні науки». 2021. № 3 (47), Т. 1. С. 36–46. https://doi.org/10.25313/2520-2294-2021-3-7046.
Дергачова В. В., Голюк В. Я. Цифрова термінологія у стратегіях. Сутність, місце та роль діджитал менеджменту. Економічний вісник НТУУ «Київсь-кий політехнічний інституту». 2022. № 22. С. 114–117. https://doi.org/10.20535/2307-5651.22.2022.260165.
Двуліт З. П., Завербний А. С., Романюк А. О. Диджиталізація — дієвий ін-струмент антикризового розвитку бізнесу в умовах пандемії. Ефективна економіка. 2021. № 1. URL: https://t.ly/_5yvc (дата звернення: 30.11.2022).
Краус К. М., Краус Н. М., Манжура О. В. Електронна комерція та Інтер-нет-торгівля. Київ : Аграр Медіа Груп, 2021. 454 с.
Котелевець Д. О. Тенденції розвитку цифрової економіки в Україні. Про-блеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління. 2022. № 5. https://doi.org/10.54929/2786-5738-2022-5-03-01.
Любохинець Л. С., Шпуляр Є. М. Цифрова трансформація національної економіки: сучасний стан та тренди майбутнього. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2019. № 4. С. 213–128. URI https://t.ly/KewYn.
Лапін А. В., Грінчук І. О., Оленюк Д. О. Діджиталізація економіки в Укра-їні: сучасний стан та перспективи. Ефективна економіка. 2022. № 7. https://doi.org/10.32702/2307-2105.2022.7.22.
Мельник Л. Г., Карінцева О. І., Кубатко О. В., Сотник І. М., Завдовє-ва Ю. М. Цифровізація економічних систем та людський капітал: підпри-ємство, регіон, народне господарство. Механізм регулювання економіки. 2020. № 2. С. 9–28. URI: https://t.ly/Zh2_Q.
World Digital Competitiveness Ranking 2023. IMD — International Institute for Management Development. URL: https://t.ly/M0Zgu (дата звернення: 15.05.2024).
Україна 2030Е — країна з розвинутою цифровою економікою. Українсь-кий інститут майбутнього. URL: https://t.ly/NQwZq (дата звернення: 15.05.2024).
Reyes C. What is Digital Strategy? Liferay. URL: https://t.ly/AHEcj (accessed on May 15, 2024).
ENISA (European Union Agency for Network and Information Security)/ National Cyber Security Strategies in the World. https://t.ly/gbAEd (accessed on May 15, 2024).
Digital Security Risk Management for Economic and Social Prosperity: OECD Recommendation and Companion Document (2015). OECD Publishing, Paris. OECD. URL: https://doi.org/10.1787/9789264245471-en (accessed on May 15, 2024).
Risk-informed innovation. Harnessing risk management in the service of innovation. En Lampadia. URL: https://t.ly/3ssd_ (accessed on May 15, 2024).
Digital Compass: the European way for the Digital Decade. European Commission. European Commission. URL: https://t.ly/hMDOj (accessed on May 15, 2024).
Digitization, digitalization and digital transformation: the differences. i-SCOOP. URL: https://t.ly/aXbKE (accessed on May 15, 2024).