Using Of Artificial Intelligence In The Cultural And Creative Industries: A Public Administration Perspective

  • Denys HERMAN Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman
  • Mykola PUZKO Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman
Keywords: artificial intelligence, public administration, digital transformation, culture, creative industries

Abstract

The purpose of this article is to explore the specific aspects of implementing artificial intelligence (AI) in the cultural and creative industries from a public administration perspective. The article analyses the main opportunities and directions for incorporating AI into public management for the development of these sectors in Ukraine. It highlights that digital transformation, facilitated by AI technologies, requires adherence to structural-functional, informational-communicative, and organizational-technological approaches. These approaches ensure decentralization, modernization of information infrastructure, and optimization of management processes. The article outlines the prospects and directions for AI integration into public administration in the cultural and creative sectors in Ukraine. It identifies the main benefits of AI, such as the ability to analyse large volumes of data, predict trends, automate routine processes, and support informed decision-making. These benefits can enhance the quality and accessibility of cultural products and create new channels and consumption models. This includes applications like the digitization of cultural heritage, management of cultural institutions, and the creation of personalized experiences for visitors. The article also identifies potential risks associated with implementing AI in public administration for the cultural and creative industries in Ukraine. These risks include issues related to copyright protection, ethics, and transparency in decision-making. Despite the significant potential, the integration of AI in public administration is still in its early stages. It faces numerous challenges, such as a lack of clear methodological approaches and practical tools, as well as risks related to privacy, algorithm transparency, and employment impacts. The article emphasizes that using AI in creating creative products raises important considerations regarding the value-based foundations of the cultural and creative sectors. It transforms creativity from an individual to a collective endeavor, where the role of machine systems becomes comparable to that of humans. Additionally, the article proposes a refined definition of «creative industries» in Ukrainian legislation, considering the specificities of creating creative products with AI.

References

Цифрове врядування / за ред. О. В. Карпенка. Київ : Ідея Принт, 2020. 336 с.

Биркович Т. І., Биркович В. І., Кабанець О. С. Механізми публічного управління у сфері цифрових трансформацій. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2019. № 9. https://doi.org/10.32702/2307-2156-2019.9.2.

Про культуру. Закон України від 14.12.2010 р. № 2778–VI. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://t.ly/g7wgo.

Про внесення змін до Закону України «Про культуру» щодо визначення поняття «креативні індустрії». Закон України від 19.06.2018 р. № 2458–VIII. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://t.ly/Cx2-6.

Про затвердження видів економічної діяльності, які належать до креативних індустрій. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 24.04.2019 р. № 265–р. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://t.ly/PMxif.

Давимука С. А., Федулова Л. І. Креативний сектор економіки: досвід та напрями розбудови. Львів : ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України», 2017. 528 с.

Новікова О. Ф., Азьмук Н. А., Шастун А. Д. Розвиток креативних індустрій в Україні в контексті становлення цифрової економіки. Modern transformations in economic sand management : V International scientific-practical conference (March 26–27, 2021. Klaipeda, Lithuania). Riga, Latvia : Baltija Publishing, 2021. С. 84–88. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-064-3-19.

Statement #20 Agency Use of Artificial Intelligence (December 31, 2020). Administrative Conference of the UnitedStates. URL: https://t.ly/tHCYS.

Теличко О. А., Рекун В. А., Чабаненко Ю. С. Проблеми визначення та нормативного закріплення поняття «штучний інтелект» у законодавстві зарубіжних країн та України. Юридичний науковий електронний журнал. 2021. № 2. С. 310–313. https://doi.org/10.32782/2524-0374/2021-2/75.

Тюря Ю. І. Аналіз філософсько-правових підходів до визначення поняття «штучний інтелект». Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2022. № 54. С. 54–58. https://doi.org/10.32841/2307-1745.2022.56.12.

Щербак Н. М., Уткіна М. С. Теоретико-методологічні підходи до визначення штучного інтелекту. Юридичний науковий електронний журнал. 2021. № 2. С. 214–217.https://doi.org/10.32782/2524-0374/2021-2/51.

Ковтуненко Ю. В. Застосування штучного інтелекту у системі управління підприємством: проблеми та переваги. Економічний журнал Одеського політехнічного університету. 2019. № 2 (8). С. 93–99. https://doi.org/10.5281/zenodo.4171114.

A definition of AI: Main cap abilities and scientific disciplines. The European Commission’s High-Level Expert Groupon Artificial Intelligence. Brussels, 18 December 2018. The European Commission. URL: https://t.ly/nkYSa.

Artificial Intelligence in Society. Paris. OECD Publishing, 2019. https://doi.org/10.1787/eedfee77-en.

Recommendation of the Council on Artificial Intelligence. OECD. URL: https://t.ly/-UO6I.

CM(2024)52-final. 133rd Session of the Committee of Ministers (Strasbourg, 17 May 2024). Council of Europe Framework Convention on Artificial Intelligence and Human Rights, Democracy and the RuleofLaw. Council of Europe. URL: https://t.ly/2xciN.

National defense authorization act for fiscal year 2020. Public Law.

–92—Dec. 20, 2019. Congress.gov. URL: https://t.ly/ipllG.

Про схвалення Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 02.12.2020 р. № 1556–р. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://t.ly/8WbWp.

Піжук О. І. Штучний інтелект як один із ключових драйверів цифрової трансформації економіки. Економіка, управління та адміністрування. 2019. № 3 (89). С. 41–46. https://doi.org/10.26642/ema-2019-3(89)-41-46.

Живцова Л. І. Штучний інтелект: сутність та перспективи розвитку. Український журнал будівництва та архітектури. 2023. № 3 (015). С. 66–71. https://doi.org/10.30838/J.BPSACEA.2312.140723.66.956.

Требик Л. П. Штучний інтелект для трансформаційних змін державних інституцій та розвитку цифрового суспільства. Вісник національного університету цивільного захисту України. Серія «Державне управління». 2021. № 1 (14). С. 372–380. https://doi.org/10.52363/2414-5866-2021-1-43.

Осьмак А., Карпенко Ю., Семененко І. Використання інструментів штучного інтелекту в мережевому управлінні: переваги, ризики та розвиток. Аспекти публічного управління. 2023 № 11 (3). С. 38–42. https://doi.org/10.15421/152333.

Свінцицький А. В. Використання штучного інтелекту у сфері управління: переваги та недоліки. Технології доброчесного використання штучного інтелекту у сфері освіти та науки : матер. Всеукр. наук.-пед. підв. кваліф. (31 липня–10 вересня 2023 р.). Одеса : Гельветика, 2023. С. 206–209. Центр українсько-європейського наукового співробітництва. URL: https://t.ly/9pRDS.

Bignami F. Artificial Intelligence Accountability of Public Administration. The American Journal of Comparative Law. 2022. Vol. 70, Iss. Suppl. 1. P. i312–i346, URL: https://doi.org/10.1093/ajcl/avac012.

Яровой Т. С. Можливості та ризики використання штучного інтелекту в публічному управлінні. Economic Synergy. 2023. № 2. С. 36–47. URL: https://doi.org/10.53920/ES-2023-2-3.

Про схвалення Концепції Державної цільової науково-технічної програми з використання технологій штучного інтелекту в пріоритетних галузях економіки на період до 2026 року. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 13.04.2024 р. № 320-р. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://t.ly/7tAIr.

Варшава Н. В. Використання технологій штучного інтелекту у креативних індустріях. Multidisciplinary academic notes. Science research and practice. Proceedings of the ХХIV International Scientific and Practical Conference. Madrid, Spain. 2022. Pp. 111–113. International Science Group. URL: https://t.ly/2-_2o; https://doi.org/10.46299/ISG.2022.1.24.

Liu Y., Song P. Creating Sustainable Cultural Industries: The Perspective of Artificial Intelligence and Global Value Chain. Journal of Environmental and Public Health. 2022. 6768388. 11 p. URL: https://doi.org/10.1155/2022/6768388.

В Україні видали першу книгу, написану та проілюстровану штучним інтелектом, для цього експерименту обрали космічну тематику (07.03.2023; 21:55). Укрінформ. URL: https://t.ly/HzqR8.

Bordàs V. A. Artificial Intelligence and the Creative Industries. Degree in business administration AE1049 — trabajo final de grado. Acedemic year: 2022–2023. Repositori Universitat Jaume I. URL: https://t.ly/NHsKx.

Дорожня карта з регулювання штучного інтелекту в Україні (2023). Міністерство цифрової трансформації України. URL:https://t.ly/vgfTE.

Meng C., Juanatas R., Niguidula J. Influence and Prospect of Artificial Intelligence on the Development of Cultural Industry. 2nd International Conference on Social Development and Media Communication (SDMC 2022). SHS Web of Conferences. 2023. Vol. 155. 03026. URL: https://doi.org/10.1051/shsconf/202315503026.

Published
2024-10-20
Section
Public Administration