Особливості використання штучного інтелекту у сфері культури та креативних індустрій: державно-управлінський аспект

  • Денис ГЕРМАН Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана
  • Микола ПУЗЬКО Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана
Ключові слова: штучний інтелект, державне управління, цифрова трансформація, культура та креативні індустрії

Анотація

Метою статті є визначення особливостей впровадження штучного інтелекту в сфері культури та креативних індустрій у контексті державно-управлінського аспекту. Проаналізовано основні можливості та напрями впровадження штучного інтелекту в державному управлінні розвитком сфери культури та креативних індустрій в Україні. Зазначено, що реалізація цифрової трансформації з використанням технологій штучного інтелекту вимагає дотримання принципів структурно-функціонального, інформаційно-комунікативного та організаційно-технологічного підходів, що забезпечить децентралізацію, модернізацію інформаційної інфраструктури та оптимізацію управлінських процесів. Узагальнено перспективи та напрямки впровадження штучного інтелекту в державному управлінні сферою культури та креативних індустрій України. Визначено основні переваги штучного інтелекту при впровадженні у сфері культури та креативних індустрій, зокрема: можливість аналізувати великі обсяги даних, прогнозувати тенденції, автоматизувати рутинні процеси та приймати обґрунтовані управлінські рішення, що може впливати на покращення якості та доступності культурних продуктів, створювати нові канали та моделі споживання. Це включає застосування технологій для оцифрування культурної спадщини, управління культурними установами та створення персоналізованих знань для відвідувачів. Виявлено потенційні ризики, пов’язані з впровадженням штучного інтелекту в державному управління розвитком сфери культури та креативних індустрій в Україні. Використання технологій штучного інтелекту може супроводжуватися ризиками, пов’язаними із захистом авторських прав, етикою та прозорістю прийняття рішень. Констатовано, що, попри значні перспективи, впровадження ШІ в публічному управлінні перебуває на ранній стадії і стикається з численними викликами, такими як: відсутність чітких методологічних підходів та практичних інструментів, а також ризиками, пов’язаними із конфіденційністю, прозорістю алгоритмів і впливом на робочі місця. Відзначено, що використання штучного інтелекту у створенні креативних продуктів пов’язане з ціннісними засадами розвитку культурної та креативної сфери, перетворюючи творчість з індивідуальної на колективну, де роль машинних систем стає співмірною значенню людини. Запропоновано уточнене визначення поняття «креативні індустрії» в українському законодавстві, що враховує специфіку створення креативних продуктів з використанням штучного інтелекту.

Посилання

Цифрове врядування / за ред. О. В. Карпенка. Київ : Ідея Принт, 2020. 336 с.

Биркович Т. І., Биркович В. І., Кабанець О. С. Механізми публічного управління у сфері цифрових трансформацій. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2019. № 9. https://doi.org/10.32702/2307-2156-2019.9.2.

Про культуру. Закон України від 14.12.2010 р. № 2778–VI. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://t.ly/g7wgo.

Про внесення змін до Закону України «Про культуру» щодо визначення поняття «креативні індустрії». Закон України від 19.06.2018 р. № 2458–VIII. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://t.ly/Cx2-6.

Про затвердження видів економічної діяльності, які належать до креативних індустрій. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 24.04.2019 р. № 265–р. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://t.ly/PMxif.

Давимука С. А., Федулова Л. І. Креативний сектор економіки: досвід та напрями розбудови. Львів : ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України», 2017. 528 с.

Новікова О. Ф., Азьмук Н. А., Шастун А. Д. Розвиток креативних індустрій в Україні в контексті становлення цифрової економіки. Modern transformations in economic sand management : V International scientific-practical conference (March 26–27, 2021. Klaipeda, Lithuania). Riga, Latvia : Baltija Publishing, 2021. С. 84–88. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-064-3-19.

Statement #20 Agency Use of Artificial Intelligence (December 31, 2020). Administrative Conference of the UnitedStates. URL: https://t.ly/tHCYS.

Теличко О. А., Рекун В. А., Чабаненко Ю. С. Проблеми визначення та нормативного закріплення поняття «штучний інтелект» у законодавстві зарубіжних країн та України. Юридичний науковий електронний журнал. 2021. № 2. С. 310–313. https://doi.org/10.32782/2524-0374/2021-2/75.

Тюря Ю. І. Аналіз філософсько-правових підходів до визначення поняття «штучний інтелект». Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2022. № 54. С. 54–58. https://doi.org/10.32841/2307-1745.2022.56.12.

Щербак Н. М., Уткіна М. С. Теоретико-методологічні підходи до визначення штучного інтелекту. Юридичний науковий електронний журнал. 2021. № 2. С. 214–217.https://doi.org/10.32782/2524-0374/2021-2/51.

Ковтуненко Ю. В. Застосування штучного інтелекту у системі управління підприємством: проблеми та переваги. Економічний журнал Одеського політехнічного університету. 2019. № 2 (8). С. 93–99. https://doi.org/10.5281/zenodo.4171114.

A definition of AI: Main cap abilities and scientific disciplines. The European Commission’s High-Level Expert Groupon Artificial Intelligence. Brussels, 18 December 2018. The European Commission. URL: https://t.ly/nkYSa.

Artificial Intelligence in Society. Paris. OECD Publishing, 2019. https://doi.org/10.1787/eedfee77-en.

Recommendation of the Council on Artificial Intelligence. OECD. URL: https://t.ly/-UO6I.

CM(2024)52-final. 133rd Session of the Committee of Ministers (Strasbourg, 17 May 2024). Council of Europe Framework Convention on Artificial Intelligence and Human Rights, Democracy and the RuleofLaw. Council of Europe. URL: https://t.ly/2xciN.

National defense authorization act for fiscal year 2020. Public Law.

–92—Dec. 20, 2019. Congress.gov. URL: https://t.ly/ipllG.

Про схвалення Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 02.12.2020 р. № 1556–р. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://t.ly/8WbWp.

Піжук О. І. Штучний інтелект як один із ключових драйверів цифрової трансформації економіки. Економіка, управління та адміністрування. 2019. № 3 (89). С. 41–46. https://doi.org/10.26642/ema-2019-3(89)-41-46.

Живцова Л. І. Штучний інтелект: сутність та перспективи розвитку. Український журнал будівництва та архітектури. 2023. № 3 (015). С. 66–71. https://doi.org/10.30838/J.BPSACEA.2312.140723.66.956.

Требик Л. П. Штучний інтелект для трансформаційних змін державних інституцій та розвитку цифрового суспільства. Вісник національного університету цивільного захисту України. Серія «Державне управління». 2021. № 1 (14). С. 372–380. https://doi.org/10.52363/2414-5866-2021-1-43.

Осьмак А., Карпенко Ю., Семененко І. Використання інструментів штучного інтелекту в мережевому управлінні: переваги, ризики та розвиток. Аспекти публічного управління. 2023 № 11 (3). С. 38–42. https://doi.org/10.15421/152333.

Свінцицький А. В. Використання штучного інтелекту у сфері управління: переваги та недоліки. Технології доброчесного використання штучного інтелекту у сфері освіти та науки : матер. Всеукр. наук.-пед. підв. кваліф. (31 липня–10 вересня 2023 р.). Одеса : Гельветика, 2023. С. 206–209. Центр українсько-європейського наукового співробітництва. URL: https://t.ly/9pRDS.

Bignami F. Artificial Intelligence Accountability of Public Administration. The American Journal of Comparative Law. 2022. Vol. 70, Iss. Suppl. 1. P. i312–i346, URL: https://doi.org/10.1093/ajcl/avac012.

Яровой Т. С. Можливості та ризики використання штучного інтелекту в публічному управлінні. Economic Synergy. 2023. № 2. С. 36–47. URL: https://doi.org/10.53920/ES-2023-2-3.

Про схвалення Концепції Державної цільової науково-технічної програми з використання технологій штучного інтелекту в пріоритетних галузях економіки на період до 2026 року. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 13.04.2024 р. № 320-р. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://t.ly/7tAIr.

Варшава Н. В. Використання технологій штучного інтелекту у креативних індустріях. Multidisciplinary academic notes. Science research and practice. Proceedings of the ХХIV International Scientific and Practical Conference. Madrid, Spain. 2022. Pp. 111–113. International Science Group. URL: https://t.ly/2-_2o; https://doi.org/10.46299/ISG.2022.1.24.

Liu Y., Song P. Creating Sustainable Cultural Industries: The Perspective of Artificial Intelligence and Global Value Chain. Journal of Environmental and Public Health. 2022. 6768388. 11 p. URL: https://doi.org/10.1155/2022/6768388.

В Україні видали першу книгу, написану та проілюстровану штучним інтелектом, для цього експерименту обрали космічну тематику (07.03.2023; 21:55). Укрінформ. URL: https://t.ly/HzqR8.

Bordàs V. A. Artificial Intelligence and the Creative Industries. Degree in business administration AE1049 — trabajo final de grado. Acedemic year: 2022–2023. Repositori Universitat Jaume I. URL: https://t.ly/NHsKx.

Дорожня карта з регулювання штучного інтелекту в Україні (2023). Міністерство цифрової трансформації України. URL:https://t.ly/vgfTE.

Meng C., Juanatas R., Niguidula J. Influence and Prospect of Artificial Intelligence on the Development of Cultural Industry. 2nd International Conference on Social Development and Media Communication (SDMC 2022). SHS Web of Conferences. 2023. Vol. 155. 03026. URL: https://doi.org/10.1051/shsconf/202315503026.

Опубліковано
2024-10-20
Розділ
Публічне управління