Форсайт-дослідження як складник стратегічного планування
Анотація
Важливий складник державного організаційно-економічного механізму сприяння високотехнологічному виробництву — наявність чітко відпрацьованої системи стратегічного планування, яке допомагає визначати траєкторію довгострокових змін технологічної конкурентоспроможності. Створення ефективних рамок політики у сфері науки, технологій та інновацій (НТІ), її планування є важливим елементом системи сталої політики. Сучасним інструментом стратегічного планування, зокрема в сфері НТІ, є дорожні карти, на основі яких розробляються стратегії розвитку і плани досягнення поставлених цілей. З погляду управління економікою і суспільством, технологічний форсайт як елемент побудови дорожньої карти забезпечує основу для процесу прийняття рішень з науки та інновацій шляхом визначення ключових довгострокових перспектив науки, технологій, інновацій і довгострокових інвестицій у НТІ. Форсайт передбачає майбутні пріоритети науки та інновацій, зосереджуючи увагу на різних аспектах передбачуваних змін. Передбачення — це не те саме, що прогнозування. Тоді як прогнозування намагається передбачити єдину «правильну» версію майбутнього, форсайт використовує кілька альтернативних вірогідних майбутніх, заснованих на їхній корисності, для розроблення надійної, готової до майбутнього політики. Об’єктом дослідження цієї роботи є дорожня карта науки, технологій, інновацій (НТІ) як інструмент стратегічного планування у сфері НТІ; предметом — форсайтні дослідження. Основною метою цієї роботи є дослідження структури дорожньої карти НТІ та місця форсайтних досліджень у ній, розроблення рекомендацій щодо інтеграції результатів національного технологічного форсайту в нормативне поле України. Для досягнення поставленої мети у статті наведено етапи розроблення дорожньої карти, окреслено місце форсайту в ній, представлені коротка методологія та отримані результати форсайтних досліджень, які були здійснені в Україні у 2021 році. Ці результати представляють нові пріоритетні напрями розвитку науки, технологій, інновацій, які будуть затверджені Законом України та основою планів із внесків НТІ у реалізацію Стратегій розвитку різних галузей і сфер економіки України та Цілей сталого розвитку.
Посилання
/313. Addis Ababa Action Agenda of the Third International Conference on Financing for Development (Addis Ababa Action Agenda). Resolution adopted by the General Assembly on 27 July. (N.d.) Retrieved from United Nations Documents: https://bit.ly/3OpMUtu.
To provide for the establishment of strategic planning and performance measurement in the Federal government, and for other purposes. Public Law 103-62. 1983. 12 pp. (N.d.) Retrieved from U.S. Government Publishing Office: https://bit.ly/3rsVs98.
To require quarterly performance assessments of Government programs for purposes of assessing agency performance and improvement, and to establish agency performance improvement officers and the Performance Improvement Council. Public Law 111–352. GPRA Modernization Act of 2010, 2011. 20 pp. (N.d.) U.S. Government Publishing Office: https://bit.ly/3uK8ktc.
Dimock, M. E.; Dimock, G. O. (1964) Public administration. 3rd ed. New York, Holt Rineheart and Winston, Inc.
Tama, J. (2017) The Politics of Strategy: Why Government Agencies Conduct Major Strategic Reviews. Journal of Public Policy, 37(1), 27–54. https://doi.org/10.1017/S0143814X15000148.
Johnsen, Å. (2016) Strategic planning and management in local government in Norway: Status after three decades. Scandinavian Political Studies, 39(4), 333–365.
Andrews, R.; Boyne, G. A.; & Walker, R. M. (2006) Strategy Content and Organizational Performance: An Empirical Analysis. Public Administration Review, 66 (1), 52–63.
Bai, Y.; Wong, C. P.; Wang, Q. et al. (2018) Developing Chinas Ecological Redline Policy using ecosystem services assessments for land use planning. Nature Communications, 9, 1–13. https://doi.org/10.1038/s41467-018-05306-1.
Nazarov, V. P. (2019) Western Experience in Strategic Planning for National Security. MGIMO Review of International Relations, 12 (5), 12–23.
Wu, J. (2021) Strategic Planning of Space Science in China. In Introduction to Space Science (pp. 179–188). Springer Aerospace Technology. Springer, Singapore.
De Neufville, R. (2000) Dynamic strategic planning for technology policy. International Journal of Technology Management, 19(3), 225–245.
Dmitrishina, E. V.; & Uskov, D. A. (2015) The issues of covering science and technical policy of modern Russia in the strategic planning documents. European Research Studies, XVIII(4), 57–74.
Pyla, V. I.; & Maister, T. V. (2011) Sutnist, zavdannia ta osnovni etapy stratehichnoho planuvannia v derzhavnomu upravlinni. Formuvannia rynkovykh vidnosyn v Ukraini, 6, 3–6. Retrieved from Natsionalna biblioteka Ukrainy im. V. I. Vernadskoho NAN Ukrainy: https://bit.ly/3Ehz5bI.
Pila, V. I. (1990) Programmno-celevoe planirovanie mezhotraslevogo lesopromyshlennogo kompleksa. Kiev : Naukova dumka.
Pyla, V. I. et al (1997) Metodychni rekomendatsii z rozrobky prohramy sotsialno-ekonomichnoho rozvytku rehionu. Skhv. rishenniam komisii Minekonomiky vid 12.11.1997 p. Kyiv : NDEI Minekonomiky Ukrainy.
Shabranska, N. I.; & Shchukyn, B. M. (2015) Stratehichne planuvannia v systemi derzhavnoho rehuliuvannia. Formuvannia rynkovykh vidnosyn v Ukraini, 6, 24–28. Retrieved from Natsionalna biblioteka Ukrainy im. V. I. Vernadskoho NAN Ukrainy: https://bit.ly/386Kjno.
Syrotynska, N. M. (2014) Stratehichne planuvannia innovatsiinoi diialnosti mashynobudivnykh pidpryiemstv. Biznes Inform, 9, 103–108. Retrieved from Natsionalna biblioteka Ukrainy im. V. I. Vernadskoho NAN Ukrainy: https://bit.ly/38cYkQI.
Meissner, D. (2013) Results and Impact of National Foresight-Studies. In Meissner D., Gokhberg L., Sokolov A. (eds) Science, Technology and Innovation Policy for the Future (pp. 31–41). Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-31827-6_3.
Denisov, V. T.; & Avdeeva, E. S. (2014) Forsajt kak formirovanie obshenacionalnoj sredy innovacionnogo strategicheskogo razvitiya. Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy, 3, 20–23.
Kvasha, T. K. (2018) Forsait u protsesi pryiniattia stratehichnykh rishen v Ukraini. In Intelektualni systemy pryiniattia rishen ta problemy obchysliuvalnoho intelektu (ISDMCI2018) (pp. 160–162). Kherson : FOP Vyshemyrskyi V. S..
Pysarenko, T. V.; Kvasha, T. K.; Paladchenko, O. F. et al (2019) Hlobalni tekhnolohichni trendy u rozrizi okremykh Tsilei staloho rozvytku. Kyiv : UkrINTEI.
Kvasha, T. K. (2017) Innovatsiini priorytety: teoretychni aspekty vyznachennia ta praktychna metodolohiia yikh utochnennia dlia Ukrainy. Universytetski naukovi zapysky, 61, 267–278.
Kvasha, T. K.; & Musina, L. A. (2021) Foresight as a tool of public administration in the field of science, technology and innovation. Economics, Entrepreneurship, Management, 8(1), 90–97. Retrieved from: https://bit.ly/3JFo6Kg.
Zvit pro NDR: «Prohnozuvannia naukovo-tekhnolohichnoho rozvytku ekonomiky ta sfery natsionalnoi bezpeky metodom forsaitnykh doslidzhen». Etap 2021 r. «Provedennia doslidzhen iz prohnozuvannia priorytetnykh napriamiv naukovo-tekhnolohichnoho rozvytku». № derzhavnoi reiestratsii 0121U109495.
Lee, S.; Jang, K. J.; Lee, M. H.; & Shin, S. R. (2021) Roadmapping in the Era of Uncertainty: How to Integrate Data-Driven Methods with Expert Insights. Foresight and STI Governance, 15(2), 39–51. https://doi.org/10.17323/2500-2597.2021.2.39.51.
De Alcantara, D. P.; & Martens, M. L. (2019) Technology Roadmapping (TRM): A systematic review of the literature focusing on models. Technological Forecasting and Social Change, 138, 127–138. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2018.08.014.
Carayannis, E.; Grebeniuk, A.; & Meissner, D. (2016) Smart roadmapping for STI policy. Technological Forecasting and Social Change, 110, 109–116. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2015.11.003.
Siebelink, R.; Hofman, E.; Halman, J. I. M.; & Nee, I. (2021) Roadmapping: (Missed) opportunities to overcome strategic challenges. Business Horizons, 64, 501–512.
Pysarenko, T. V.; Kvasha, T. K.; Rozhkova, L. V.; & Kovalenko O. V. (2020) Innovatsiina diialnist v Ukraini u 2019 rotsi: naukovo-analitychna dopovid. Kyiv : UkrINTEI. http://doi.org/10.35668/978-966-479-114-1.
Pysarenko, T. V.; Kuranda, T. K.; Kvasha, T. K. et al (2021) Stan naukovo-innovatsiinoi diialnosti v Ukraini u 2020 rotsi: naukovo-analitychna zapyska. Kyiv : UkrINTEI. Retrieved from Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy: https://bit.ly/3vj1BWh.
Pysarenko, T. V.; Kvasha, T. K.; Rozhkova, L. V.; & Maksymova, O. A. (2020) Realizatsiia serednostrokovykh priorytetnykh napriamiv innovatsiinoi diialnosti haluzevoho rivnia ta otrymani rezultaty u 2019 rotsi: analitychna dovidka. Kyiv : UkrINTEI. Retrieved from Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy: https://bit.ly/38YrQtT
Pro priorytetni napriamy rozvytku nauky i tekhniky. Zakon Ukrainy vid 11.07.2001 r. № 2623–III. (N.d.) Retrieved from Verkhovna Rada Ukrainy. Zakonodavstvo Ukrainy: https://bit.ly/3OiVMAS.
Pro priorytetni napriamy innovatsiinoi diialnosti v Ukraini. Zakon Ukrainy vid 08.09.2011 r. № 3715-VI. (N.d.) Retrieved from Verkhovna Rada Ukrainy. Zakonodavstvo Ukrainy: https://bit.ly/3MhRgRl.
Proekt Zakonu pro osnovni zasady formuvannia ta realizatsii priorytetnykh napriamiv naukovoi, naukovo-tekhnichnoi ta innovatsiinoi diialnosti v Ukraini (№ 6418 vid 10.12.2021 r.). (N.d.) Retrieved from Verkhovna Rada Ukrainy: https://bit.ly/3ElaAus
MON: Uriad pidtrymav zakonoproekt novoi systemy priorytetnykh napriamiv. (N.d.) Retrieved from Uriadovyi portal: https://bit.ly/3OdOBtK.